/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
PCB til en WD2500JB
Fra : Dinf
Vist : 847 gange
20 point
Dato : 17-10-08 12:45

Hej

Jeg er ny her, men har ikke kunnet finde svar andre steder, så nu prøver jeg her :)

Jeg er i den situation at jeg prøver at lave en WD2500JB HDD for en ven. Harddisken var tidligere en del af en My Book Essential external HDD, men stoppede med at virke. Jeg har taget den ud, og kommet frem til at det må være PCB'en den er galt med. Har prøvet at sætte en lignende PCB til den (dog ikke helt magen til), hvilket resulterede i at PCen nu prøvede at identificere harddisken, men nu begyndte den så at lave nogle click click lyde. Ikke optimalt, da jeg ikke er 100% sikker på det jeg laver, men det har dog givet mig en vished om at det højest sandsynlig er PCBen den er galt med.

Mit spørgsmål lyder, hvor finder jeg en PCB der passer til? Hvilke numre/koder skal jeg være opmærksom på?

Den PCB jeg skal finde, skal passe til:
WD2500JB
WD Caviar SE
MDL: WD2500JB-00REA0
Date: 25 JUL 2006
DCM: DBBHNT2AHN

PCB#: 2061-701292-C00 AB
PCB#(på print): 2060-701292-001 REV A

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-10-08 12:55

1. wd2500jb-00rea0
2. Data skal være tæt på
3. Der skal være et rimeligt sammen fald i dcm koden
Der er ikke nogen præcise anvisninger for dcm koden, men der skal være lige mange tal/bogstaver.

Det er ret vanskeligt at finde WD boards.
----

Hvad sker der når det gamle board er på og den sættes i en PC (ikke via USB) ?
Kan PC'en starte?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-10-08 12:58

sorry dato ikke data skal være tæt på

Kommentar
Fra : Dinf

Dato : 17-10-08 13:00

PCen starter op. Den finder fint de harddiske jeg altid har haft til at sidde i. Den stopper så op når den når til det kabel WD2500JB med det gamle board er sat til. Den søger i lang tid, hvor harddisken siger "click click"... "click click"... Efter noget tid hvor den intet finder, begynder den at starte windows op.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-10-08 13:02

Er du sikker på at DCM = DBBHNT2AHN

Umiddelbart er der normalt kun 9 karaktereri DCM på den disk

Kommentar
Fra : Dinf

Dato : 17-10-08 13:14

Der er 10 tegn. Det sidste tegn er dog lidt sløret/udvasket, så kan ikke med 100% sikkerhed sige om det er et N eller et H.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 17-10-08 14:37

God fornøjelse siger jeg bare !
Det er mig bekendt ikke muligt at skifte pcb på en HD.
I hvertfald ikke sådan bare på køkkenbordet, der skal mere avanceret udstyr til.
Du kommer ikke udenom alignment, dvs. det "tonehoved" der skriver og læser på skiverne inde i HDen skal justeres ret nøjagtigt. Mener at det heder fm eller mfm.
Jeg er bange for at det løber du sur i inden så længe.
Om du så tog et pcb fra en disk magen til vil jeg ikke tro det er ladesiggørligt.
Højris

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 18-10-08 13:44

Højris, PCB er elektronikken på bagsiden af disken.

Det er umiddelbart kun Fujitsu diske, hvor man ikke må eksperimentere. Det er fordi de skriver til diskens systemareal ved opstart, og dermed ødelægger disken hvis det ikke er den helt rigtige firmware der er på PCB'et.

Plade swap - altså at afmontere pladerne og montere dem i et nyt drev, giver alingment problemet hvis det ikke udføres med det rigtige værktøj. De 2-3 skiver på ikke forskydes overhovedet hvis det skal lykkes at få den til at køre så data kan reddes.
Åbning af selve disken, så man kan håndtere skrivehoveder og plader BØR kun ske i clean-room.
Risikoen for kontaminering er stor i ufiltreret luft. Der skal uhyre få partikler til at ødelægge læse-skrive-hovedernes flyve-evne.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 18-10-08 13:44

DINF, er disken lavet i Malaysia eller Thailand ?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 18-10-08 14:07

Dit board er ikke på lager hos en af vore største leverandører af PCB for WD...

http://www.firmwarefinder.com/Search/searchResults.jsp?textSearch=WD2500JB%2000REA0%202061-701292-C00%20AB

jeg har kun 2 wd2500jb-00rea0 - begge fra malaysia november 2006, og er næsten 100% sikker på at de ikke passer til din disk.
FW niveau AF og AG, hvor dit er AB..

Denne fra ebay tyskland kan måske passe, dens serienummer er lavere end de 2 vi har.
http://cgi.ebay.de/WD-Caviar-SE-250GB-8MB-Cache-ATA100-7200Umin-WD2500JB_W0QQitemZ120319208782QQcmdZViewItem?hash=item120319208782&_trkparms=72%3A1229%7C39%3A1%7C66%3A2%7C65%3A12%7C240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 18-10-08 14:19

Har lige spurgt ham på ebay for dig

Kommentar
Fra : Dinf

Dato : 18-10-08 16:53

Super JensT, mange tak for din søgen efter løsninger på mit problem.

Disken er lavet i Thailand.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 18-10-08 20:22

Takker ærbødigst for oplysningen Jens T
Citat
Højris, PCB er elektronikken på bagsiden af disken.

Men jeg venter spændt på resultatet.

Hilsen en gammel elektronik mek.

Accepteret svar
Fra : JensT

Modtaget 20 point
Dato : 19-10-08 03:22

OK DINF,

10 karakterer i DCM er nok pga Thailand så. Stadig mærkeligt dog!!
jeg har kun set 10kar DCM på >320GB diske. Kan også være en trykfejl siden sidste karakter ikke er "ren"

I øvrigt har din ven sandsynligvis sat notebook strømforsyning til My-Booken.. ser vi tit her.
19 v i stedet for 12

Godkendelse af svar
Fra : Dinf

Dato : 20-10-08 11:13

Tak for svarene JensT. Har fundet et board fra USA jeg har bestilt hjem. Håber det virker :)

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-10-08 11:20

Hvor fandt du det - privat eller en leverandør ?

Kommentar
Fra : Dinf

Dato : 21-10-08 07:54

Privat

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 21-10-08 09:23

OK - du kommer bare tilbage hvis du får problemer..
mvh
Jens