/ Forside/ Interesser / Helbred / Slankekure / Spørgsmål
10  briani 560
Kogning af Jasmin Ris
Fra : nalamai
Vist : 2258 gange
44 point
Dato : 17-03-03 22:41

Jeg skal koge en stor portion Jasmin ris.. Ca. 12 kg. Kan det gøres på "høkasse maner".. ??

Kommentar
Fra : frogeye

Dato : 17-03-03 22:53

hvad er "høkasse maner"

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 17-03-03 23:24

Det tror jeg faktisk ikke de kan.
Du kunne evt. prøve med en lille portion, men jeg tror nemt de bliver for grød'et

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-03-03 06:24

Hej nalamai

Du kan sagtens koge dine jasmin ris på "høkasse maner" men 12 kg.... det var noget af en portion Du skal bare huske at benytte en lille smule mere vand end foreskrevet, da de vil stå og "suge" noget mere... og jeps! Vel bliver de grødet eller klistret, det er jasmin ris nemlig. Det er ikke Uncle Benns løse ris, grødet eller klistrede ris er til at spise med pinde, hvorimod det er noget af en opgave at blive mæt med løse ris og pinde (one by one).
F.eks laver jeg mine i micro ovnen, 3 min. på 100% og 18 min. på 30% hvorefter de står og "hviler" i ca. 15 min. med låg også her skal du huske lidt mere vand. Jeg bruger følgende 4 krus ris, 3½ krus vand og lidt salt.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : mango

Dato : 18-03-03 08:26

Du kan sagtens koge dem på høkassemaner...men husk at vaske dem først, så bliver de knap så klistrede. Altså...kog dem op og lad dem hvile, jeg tror såmænd ikke at du behøver at lade dem stå mere end en times tid.
Venligst
Mango

Kommentar
Fra : rcn

Dato : 18-03-03 09:38

Høkassemaner er, når man giver risene et opkog og derefter pakker gryden ind i aviser og dyner eller som i gamle dage, sætter gryden ned i en kasse isoleret med halm. Så står gryden og simrer videre. En perfekt måde at lave risengrød, som jo altid har det med at brænde på. Det tager bare over dobbelt så lang tid.
God appetit, Rikke

Kommentar
Fra : mai22

Dato : 28-03-03 11:16

Det kan du sagtens. Ikke noget problem. Når jeg koger ris koger jeg altid mange poser, og har aldrig haft problemmer med det. Husk bare RIGELIGT vand...