/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Pensionsopsparing
Fra : tino01
Vist : 2713 gange
40 point
Dato : 15-10-08 13:53

Har været selvstændig i 10 år, men har fra tidligere ansættelsesforhold et opsparet pensionsbeløb stående i Pensionsselskabet Pen-Sam. (som jeg altså ikke bruger el. indbetaler til mere)
Jeg ønsker selv at handle i aktier for det indestående men det har man ikke lov til hos Pen-sam.

- Kan jeg overføre beløbet til min "egen ratepension i banken el. andet pensionsselskab hvor man selv kan administrere sine penge ? - Og selvfølgelig uden at det koster disse 60 % el. lign.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-10-08 14:02

Nej det kan du ikke . Ville selv gøre det i sin tid. DEN GÅR IKKE siger de.

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 15-10-08 14:07

Jamen der er da nogle penstionselskaber der lader jeres "kunder" selv administere deres penge ved helt el. delvist at lade dem handle aktier (vist nok i jeres depot) ??
- el. er der noget jeg har helt misforstået..

vanvittigt når man ser på deres afkast...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-10-08 14:07

Nu kender jeg ikke til om Pensam skulle have særlige regler, men det vil undre mig hvis de lovligt kan forhindre dig i at flytte DINE pensionsmidler.

Jeg har uden andre problemer end et lille gebyr flyttet mellem to banker.

Hvis Pensam gør knuder vil jeg anbefale dig at checke med Forbrugerstyrelsen!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-10-08 14:12

Tilføjelse, det er sikkert pengeinstitutankenævnet du skal have fat i, se fx en afgørelse her

http://www.pengeinstitutkendelser.dk/danish/menu/1/2/kendelser/d/deponering/dekort/kendelse426_1992.htm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-10-08 14:17

Spørgsmål
- Ubesvarede    3
- Besvarede    0
- Annullerede    7
- Slettede    0
Ialt    10

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-10-08 14:17

Nej det kan du ikke få lov til.

hawaii7

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-10-08 14:21

Citat
Nej det kan du ikke få lov til.

Det var jo det jeg sagde

Citat
Spørgsmål
- Ubesvarede 3
- Besvarede 0
- Annullerede 7
- Slettede 0
Ialt 10

Og det var jo det jeg ikke havde set

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-10-08 14:24

Til OR Tino, almindeligvis anses det for høfligt at acceptere brugbare svar!

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 15-10-08 14:56

Et umiddelbart "brugbar svar" .. - kan sådan set være rigtigt ,men så enkelt er livet altså ikke....
Ringet til Pen-Sam, og de oplyser at man godt kan flytte til andet pensionselskab - men hviklet selvskabder så giver lov til at handle aktier vil/kan de ikke oplyse noget om.. ??

Tak for alle svar.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-10-08 16:08

Brug en netbank, der ikke kræver alt for høje handelsomkostninger, fx nordnet, saxobank eller eikbank (den jeg bruger). Check først hvordan deres system fungerer, jeg checkede Saxobank der var helt gratis dengang, det var alt for indviklet, er tilfreds med den jeg bruger.

Hvis du vil tabe dine pensionspenge på at daytrade, skal du vælge en med lav kurtage og kurser uden forsinkelse

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-10-08 16:47

det der liger i at man selv kan forvalte sine pensionspenge er, at man selv kan bestemme hvilken slags aktier der skal investeres i, f. eks miljø, skibsfart o.l. men længere strækker de sig desværre ikke.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-10-08 16:58

Hvis man bruger en bank og selv handler, bestemmer man alt selv, og har kun sig selv at skælde ud på når man taber penge.

Bankernes rådgivning giver jeg ikke meget for, "bankrådgiveren" "rådgiver" ud fra hvad der giver rådgiveren den største bonus, så man er nødt til selv at sætte sig ind i aktier/obligationer, overveje sin risikoprofil osv.

Jeg vil anbefale et medlemsskab og kursus i dansk aktionærforening (inden Claus når det), det tog min kone og jeg da vi gik over til at forvalte vores pensioner selv. Det har selvfølgelig ikke forhindret et gevaldigt tab det sidste års tid

Men det kommer igen, som byboeren sagde til bonden, da soen åd sin nyfødte pattegris, samtdig med den fødte en til

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 15-10-08 17:12

Enig meget enig..
- men hvor kan jeg gøre det med penge der for nuværende står fastlåst i et pensionselskab. I dette tilfælde Pen-Sam som ikke vil frigive midlerne medmindre det handler om et andet pensionsselskab el. lign.
Hviklet pensionselskab tilbyder at man selv el. måske delvist selv handler aktier..??

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-10-08 19:03

Pen-sam har haft sager i pengeinstitutankenævnet, så tru med dem.

Stol aldrig på folk, der har en interesse i at at forhindre dig i at gøre hvad du vil!

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 15-10-08 19:22

Jeg synes, det er et interessant spørgsmål, som du stiller. Det vedrører rigtigt mange personer, så jeg vil gerne undersøge det nærmere og udsende svarer i form af et PRISAS Ugebrev - se www.prisas.dk. Jeg har selv en fripolice - hvor der ikke løbende indbetales penge. Primo i år fik jeg fjernet forsikringsdækningen, som typisk ikke længere er relevant for folk, som nærmer sig pensionsalderen, og som har en pæn pensionsopsparing, så nu er det en ren opsparingskonto, og den bør kunne flyttes til en bank, hvor du selv kan beslutte hvad der skal investeres i - problemet er herefter kun, hvad det koster i form af tabt mulig tilskrivning fra forsikringsselskabets reserver og i form af evt. gebyrer for at slippe pengene. Alle pensionsopsparinger har en skattekode, og den skal måske ændres, men indtil videre må jeg melde mig i koret af "ikke besvaret" svar.

Mvh

Claus Silfverberg
Forhenværende DAF-direktør

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 15-10-08 22:41

Claus mv. - tak for svar, hører rigtig gerne nærmere..
Der må da være nogle pensionselskaber der giver giver deres kunder ret til at bestemme over deres egne penge, og/el. måske oveni købet giver kunderne "lov" til at overføre pengene til f.eks. en ratepension/depot i en bank el. lign.
- lukker loven for muligheden, eller holder pensionselskaberne bare fast uden egentlig at have loven på deres side...

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-10-08 17:57

Her har du lidt medbesstemelse :
http://www.pension.dk/default.asp?id=50

Kommentar
Fra : 49904990

Dato : 17-10-08 00:02

Nej, du kan ikke flytte til en bank, hvis du har været medlem af en kollektiv pensionsordning, da der er tale om livsvarige ydeleser med forsikringsdækninger (slags livrente), da denne penionstype har skattekode 1, og denne kan ikke ændres overhovedet. Og en ordning med denne skattekode kan ikke oprettes i en bank.

Du kan vel altid flytte til et andet forsikringsselskab, især hvis du har nyt arbejde med en ny pensionsordning, og af den vej komme med i nogle investeringspuljer og måske endda også investere som ved en pensionsordning i en bank.

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 17-10-08 16:34

oookk takker - men så mangler jeg bare at finde frem til et pensionselvsskab/forsikringsselvskab hvor man kan handle aktier selv
og det lader nok til at man i de selvskaber hvor man kan flytte til højst kan/må handle indenfor nogle meget snævre rammer, dsv. man kan vælge hvor mange % man ønsker i skibsfart osv.
såå der er nok ikke mere at gøre.... ??

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 20-10-08 10:58

Nu har jeg en noget mere uddybet svar til dig.

Du kan ringe til dit forsikringsselskab og bede om en paragraf 41 overførsel af din opsparing til en bank (uden at skulle betale 60% i afgift til statskassen, typisk gebyr er 1200 kr.). Livrenter og forsikringsdækninger (skattekode 1) kan ikke flyttes, ratepensioner (skattekode 2) kan flyttes til en ratepensionskonto i banken, og kapitalpensioner (skattekode 3) kan flyttes til en kapitalpension i banken. Obligatoriske firmaordninger kan heller ikke flyttes. Gl. firmaordninger (dit tilfælde) kan kun flyttes, hvis der ikke er et firmaforbehold fra din gl. arbejdsgiver. Ved at flytte mister du evt. bonustilskrivninger, men disse er nok meget små i øjeblikket (finanskrisen).

Mvh

Claus
Forh. DAF direktør
Nu www.prisas.dk

Kommentar
Fra : tino01

Dato : 20-10-08 17:36

Takker mange gange
- det vil jeg kaste mig over, altså høre hvad de siger til en " paragraf 41 overførsel"

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 20-10-08 19:01

Jeg har i dag skrevet et PRISAS Ugebrev om overførsel opsparing fra pensionskasser til banker. Alle kan modtage det ved at svare på mit spørgeskema her:

http://www.shareholders.dk/research/takeSurvey.asp?surveyID=223

Mvh

Claus
Forh. DAF direktør