/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
kontanthjelp - HJELP
Fra : ockendon
Vist : 2009 gange
500 point
Dato : 15-10-08 11:54

Jeg har haft sygedagpenge, og er desværre faldt for 52-ugers regelen til kontanthjelp. Min mand er på sygedagpenge fram til og med december 2008, så går han over på rådighedshjelp. Min kontanthjelp bliver modregnet i forhold til hans sygedagpenge. Alt dette medfører en betragtelig sænknig af vor økonomi. Kommunen har oplyst mig om (næsten) alle pligter, men det er umulig at få oplyst mine rettigheder. Og slike må det jo være. Jeg vil også nevne at vi begge har et meget højt medicinforbrug, og at kommunen ikke kunne anvise en bolig til os.

Er det en eller anden af de mange kloge hoder der ude, som kan oplyse mig om vore rettigheder, gerne forståelige uden for mange links til paragrafer mv.

Hilsen Ockendon

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-08 12:37

Citat
som kan oplyse mig om vore rettigheder, gerne forståelige

YES....

ALLE har ret til at finde et job...

Men det var måske ikke det du mente...

I må da være nogen MEGET uheldige mennesker der BEGGE er langtidssyge

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-10-08 12:43

Citat
Er det en eller anden af de mange kloge hoder der ude, som kan oplyse mig om vore rettigheder, gerne forståelige uden for mange links til paragrafer mv

Kort og godt og uden paragraffer:

Som kontanthjælpsmodtager har du rettigheder til at få udbetalt de penge som kommunen har beregnet og ikke mere ......hvis du vel at mærke overholder de pligter der følger med......og nu skriver du overgang til kontanthjælp fra sygedagpengeudløb, så er pligterne noget med: kursus, udarbejdelse af ressourceprofil, aktivering, arbejdsprøvning, praktik......mere ressourceprofil o.s.v......i lang tid og i mange år......måske du så skønnes egnet til at komme i fuld beskæftigelse...hvis ikke, så skal vurderes om du kan blive visiteret til et fleksjob......og det kan tage op til 10 år at køre rundt i systemet på den måde------håb på fleksjob, for selv om lægerne måske siger du bør have føridspension, så vil kommunerne ikke give det, og hvis du kommer i en situation hvor kommunen siger du ikke er syg nok til pension og heller ikke kan få et fleksjob....så tager de også kontanthjælpen medmindre du aktiveres i 37 timer om ugen....

Hvis du overhovedet har mulighed for det, så sæt alt ind på selv at finde et arbejde du kan bestride i så lang tid som muligt, så du kan starte forfra, for den situation du er i nu fører kun en vej....og det er nedad....godt "hjulpet" af kommunen

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-10-08 13:59

Kommunen må sku da kunne oplyse dig om dine rettigheder det jo ligesom dem der sidder og laver tingene så jeg tror ikke på at de ikke kender dine rettigheder... prøv og spørg nogle andre eller ring til en anden kommune eller rådhus.

Der er desværre så mange perkere der er misbrugt systemet og taget de boliger som du f.eks har brug for. For når en perker kælling kommer til danmark med 7 børn så ryger de forrerst i køen.
Så hvis du er enlig eller i er 2 voksne så stå i bagerst i køen til bolig, så skal du enten få børn eller være handikappet eller narkoman.

Men hvis i vil ha en bolig så må det jo betyde i ikke har nogle, så hvis din kontakthjælp bliver trukket fra din kærestes penge så kan du flytte din adresse til et andet sted, f.eks et posthus og bliver din kontanthjælp ikke mindre.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 15-10-08 14:21

Den første ret du skal holde fast i er at såfremt dine dagpenge er stoppet lovligt så skal der også foreligge en ressourceprofil der skal pege på hvad der så skal ske. Der skal også være en forklaring på hvorfor man ikke har valgt at forlænge sygedagpenge med de 2 x 13 uger som der er mulighed for i første omgang.

Hvis man stopper udbetalingerne så er det enten fordi du er rask eller fordi man vurdere at du ikke bliver det. I det sidste tilfælde er man forpligtiget til at opstille en plan så du kan blive selvforsørgende enten gennem pension, flexjob eller omskoling. Hvis man mener at ingen af de tre ting er realistisk skal man argumentere herfor i ressource profilen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-08 14:28

Siden HVORNÅR gør kommunerne det de SKAL

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 15-10-08 17:04

Som jeg forstår dig er du idag på sygedagpenge, Hvis du har en sag som køre ved selskabstyrelsen kørende, kan de ikke sætte dig på kontanthjælp før denne er afsluttet. Endvidere hvis du er ved at blive afprøvet til et evt flexjob kan de heller ikke, sålænge du ikke er blevet udredt om der en muglig for at du kan komme tilbage på arbejde, må de ikke fratage dig din sygedagpenge.
Så kan sygepengene blive forlænget.
mvh mulleni

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-10-08 17:07

Prøv at gå på biblioteket, de kan hjælpe med bøger og love. Siden i begge er sygemeldt, så har i tid til at studere bistandsloven, og der kan tilbringes mange hyggelige timer på biblioteket med at læse om ens rettigheder.

Hvis du selv finder ud af dine rettigheder så står du stærkt i forhandlingen med kommunen. Der er flere paragraffer i bistandloven som kommunen ikke har pligt til at oplyse om, men hvis personen selv kender dem, så kan man få tilskud efter dem.

Når du stadig er syg efter at sygedagpengene er udløbet så skal kommunen lave en handlingsplan for hvordan dit forløb skal foregå. Men der kan godt gå mange mange måneder før de tager sig sammen.

Held og lykke med det fra en som selv har været gennem forløbet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-10-08 17:16

du skriver du er langtidssyg med hvad om man må spørge? er der lavet en handlingsplan for dit videre forløb og har du eller skal du i nået arbejdsprøvning for det kommer an på din sitiutation om du så er berette til en forlængelse af sygedagpengene ? ( 2 X 26 uger )

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 15-10-08 18:04

Hej igen, kan se at mit tidligere indlæg ikke er kommet ind, så jeg prøver igen,
Ja Refi, vi er eget uheldige, min mand er manio/depresiv med paranoia, og jeg selv gik ned med en voldsom depresion. Efterfølgende har jeg fået nogle epilepsi-lignende anfald, samt forekomster af black-outs. Jeg går til mange undersøgelser, men ingen har kunnet finde orsagen.
Dova, min aktivering er sat i bero pga. overnevnte.
Scooter, det er lidt som at snyde, mener jeg,,
Mulleni, jeg er på kontanthjelp, og har ingen sager kørende.
Jeg har tilbragt timer både på biblioteket og foran com. men kan ikke rigtigt finde ud af hvad som gælder. Dersom det ene ser ud til at gå gennom, kommer der snart noget andet som slår det ned.
Jeg har foreløbig ikke fået en handlingsplan, eller været i arbejdsprøvning. Det sidste tror jeg skyldes min jobkonsulent, som kontaktede firmaer som allerede hadde satt op stillingsopslag - på fuld tid!

Håber dette belyser situationen lidt mere

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-10-08 18:10

Du har måske mulighed for et beskyttet job i en periode, alt det ved din jobkonsulent. Og kommunen skal hjælpe dig.
Har du ikke mulighed for at bestille tid hos en sagsbehandler og stille spørgsmålene der?

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 500 point
Dato : 15-10-08 18:11

ockendon, du skriver: "Jeg har haft sygedagpenge, og er desværre faldt for 52-ugers regelen til kontanthjælp".

Jeg formoder, at du mener, at det er sygedagpengegrænsen - 52 ugers reglen du mener, du er faldet for, og du dermed skal på konanthjælp, og det er ud fra det jeg vil svare dig.

Kommunen kan/må forlænge sygedagpengeperioden ud over 52 uger - hvis DE vurderer, at der findes en løsning for dig. Kommunen har nu vurderet, at en forlængelse af sygedagpengeforløbet ikke løser dit problem.

Det skal her bemærkes, at de fleste kommuner gerne ser sygedagpengene ophører hurtigst muligt, så folk kommer på kontanthjælp og MEGET gerne i aktiveringstilbud, da kommunen så modtager 65% i refusion fra staten. Er man ikke i aktivring, så modtager kommunen kun 30% i refusion.

Da der findes tilbud til både raske og dem som er reelt syge, skal du forvente, at du kommer i sådan et tilbud. Der findes flere forskellige tilbud til de som er syge. Der er (pr. uge) ti timers tilbud (Basis 1 forløb), to timers tilbud (Basis 2 forløb) og sågar ?? timers tilbud (Basis 3 forløb). - og så er der alle de "andre aktører" på markedet.

I disse tilbud kan indgår arbejdsprøvning, praktik med arbejdsvurdering eller forrevalidering. I tilbudene kan også indgå forskellige motionsformer, svømning mv. Her kan man så blive "parkeret" i kortere eller længere tid - afhængig af ens "sygdom" og i nogle tilfælde også af hvilken kommune/sagsbehandler man har.

Så længe man er parkeret, sker der ikke ret meget mere, end stort set ingen ting. Skal man derimod videre i "systemet", skal der udarbejdes udarbejdes en ressourceprofil. Herefter kan der så være retning mod en egentlig revalidering, som så kan pege hen imod fx en uddannelse, fleksjob eller førtidspension med evt. skånejob. Førtidspension giver ikke kommunerne nogen refusion, så derfor er det ofte den sidste - og tidsmæssig "længste løsning".

Det var omkring hvad du kan blive "beskæftiget" med indtil en løsning findes.

Omkring økonomien, er dette noget mere enkelt! Din kontanthjælp vil ud fra du og din mands indtægt ligge nogenlunde fast. Det som spiller ind for ydelsen er, alder, forsørger, indtægter. Du nævner et stort medicinforbrug - med udgifter til følge. Du kan få et budgetskema/ansøgning til at søge om fx "enkeltydelse". Her skal du påføre alle indtægter og udgifter. Hvis din økonomisagsbehandler vurderer, at du/I har så ringe en indtægt for at betale for den enekltydelse du måtte søge om, fx til tandlæg, briller, tøj osv kan du/I få tilskud til lige det - og ikke mere, men hvis økonomisagsbehandleren vurderer, at det burde I nok selv kunne klare, eller det vurderes, at I burde have forudset den udgift, ja så får du/I ikke "fem flade ører"!. Så kan du/I klage. Klager I skal I ikke forvente at få medhold, da det er i mindre grad borgerne får medhold.

Skulle du være "heldig" at komme i forrevalidering, kan du fortsætte på kontanthjælpen, men loven giver mulig for, at kommunen kan/må give forrevalideringsydelse, MEN de skal ikke, hvorfor kommunen så vælger at du fortsætter på kontanthjælpen, da revalideringsydelsen er lig dagpengene.

Medicintilskud skal du/I søge om at få!

Som andre ovenfor - på sin vis meget rigtigt skriver - så ville det - alt andet lige, være nemmere, at søge og få et job, og det er jo helt rigtigt - når man IKKE ER SYG!.

Når man er endt som en syg kontanthjælpsmodtager, skal man være virkelig stærk, for nu bliver det først rigtigt svært! Smerter, økonomi l a n g-l a n g-l a n g sagsbehandlingstid inden der sker nogen beslutning, kommer det næste store problem - psyken. Nogle bliver psykisk syge af den lange "behandlingdtid".

Nogle er heldige, at det klares inden for få måneder - andre har "hængt i systemet" i fire år. For de fleste borgere, står det endelige mål for "bare at bliver AFKLARET", så er al ting falder på plads, men desværre er mange blevet mere "syge" af at vente så længe på den forbandede afklaring.

Jeg vil ønsker du og din mand alt Held & Lykke fremover - for det får I (desværre) brug for!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-08 18:22

Citat
Håber dette belyser situationen lidt mere

Ja det gør det da, men tilsyneladende er der jo gang i mange ting på engang og sålænge alle disse ting ikke er afklaret kan kommunen jo ikke rigtig gøre andet end at give kontanthjælp...

Og der render i desværre mod et loft for HVAD kommunen kan gøre - rent økonomisk....

At der er uretfærdigheder i systemet kan vi sagtens blive enige om - men ikke rigtig gøre noget ved...

Er nogen af jer "involveret" i et sygehusforløb, kunne I bede om at tale med en socialrådgiver der....

Det giver en "neutral vurdering" af jeres muligheder - rent socialt....

Og de er 100% neutrale og ikke i lommen på overordnede.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-08 18:29

Citat
andre har "hængt i systemet" i fire år

Jeg har set eksempler på 15 år med 4 kommuner involveret

Så skulle vedkommende pensioneres (blev 67)

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 16-10-08 08:30

Her er et par links, så du selv kan arbejde videre:
K10 fleksjob og førtidspension:

http://www.k10.dk/index.php?s=aed0f23d5504b25b1e8c37a153864ab9

Landsforeningen af arbejdsledige LADK: http://www.ladk.dk/

det er deprimerende men oplysende - held og lykke!
Amanda

Godkendelse af svar
Fra : ockendon

Dato : 16-10-08 09:03

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-10-08 14:03

Selv tak ockendon