/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
vinteropbevaring
Fra : gamle61
Vist : 5610 gange
200 point
Dato : 15-10-08 11:31

købte i foråret pelargonier og flittig hans og dem vil jeg gerne gemme til næste år - men ved ikke hvordan - i lejligheden må de ikke være for "direktøren" og i kælderen er for mørkt(prøvede sidste år og de blev blege og ranglet)de her grolys man kan købe er det nok til at erstatte dagslyset - eller er der en hel anden løsning - på forhånd tak - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-10-08 12:00
Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 210 point
Dato : 15-10-08 12:02

Hej
Du kan opbevare pelargonier på en ganske anden måde:
1. ryst jorden af pelargonierne og hæng dem op med rødderne opad. Til foråret kan de vækkes helt til live igen ved at blive pantet i jord, beskåret til 10 cm højde og vandet.

1 . Tag planterne op, ryst jorden af, klip toppen ned til 5-10 cm og sæt dem tæt sammen i en altankasse eller anden stor krukke. Jeg vander ganske sparsomt hver 14. dag. De kan godt stå i en kælder, men ikke i bælgmørke. Når vi når til februar-marts, skal der vandes lidt oftere og så kan du igen plante dem i potter, når de har skudt. Hvis du er nødt til at vente til de kan komme helt ud i haven igen, kan du tidligst gøre det sidst i maj - afhængig af vejret og hvor beskyttet du kan stille dem.

Jeg har prøvet den første metode, men har de senere år brugt den sidste metode med held.

Men jeg har dog spekuleret over om det er umagen værd, når man først på havesæsonen kan købe 10 fine planter for 150 kr. - hos en gartner.

Mange hilsner Ingelein

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/47a79f6b2ba8269bc1256c2b00313c4a%21OpenDocument%26Click%3D&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Haven%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHAVENALT_OM_HAVENPRYDHAVENKRUKKER%26Region%3D%22%29%3B%20

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 15-10-08 12:03

Hej igen vedr. Flittig Hans

Dem kan du ikke gemme, de er eetårige.
Hilsen Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 16-10-08 11:25

Tak for svaret ingelein.- netop det jeg efterlyste - og jeg gør som du skrev , hænger dem op i vinter og hvis jeg får liv i dem til foråret er det godt , gør jeg ikke må vi have nye - fortsat god vind fremover - gamle61

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 16-10-08 14:12

Hej gamle61
Det kan være jeg skal have nyt navn til "gamle68", men det er da alt for meget, når man indvendig kun er 17.

Ja jeg har lige taget mine pelargonier op. Efterhånden er det mest de hvide og pink jeg går efter, fordi de højrøde har for stor kontrast der hvor jeg har skal ha' pelargonier.

Nu skrev du ikke noget om, hvor de skal være - i en have - eller på en altan, men jeg har også fundet ud af at dem med de dobbelte blomster ikke er så gode som dem med de enkelte, lidt åbne blomster. De dobbelte folder sig ikke rigtigt ud i en regnvejrsperiode, men bliver bare rådne.

Nu må vi se, hvad det bliver til i foråret - alene det er jo spændende.

God vind har jeg ikke så meget brug for mere - sejlene er pillet af, masten taget ned og den 24 skal båden SWEETIE på land.

Mange hilsner Ingelein - tak for points