/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fedtplet på trægulv
Fra : clm1978
Vist : 5511 gange
100 point
Dato : 14-10-08 19:24

Jeg har været så uheldig at spilde fedt på mit trægulv. Der er tale om et hvidolieret ask-plankegulv. Er der en, de rhar en et godt tip til, hvordan sådan en plet fjernes?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-10-08 19:29

Hej med dig.
Smør et lag fed brun sæbe på. Lad det sidde en times tid og tør det væk.
Behandel gulvet med olie bagefter

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-10-08 19:45

Jeg ville prøve at lægge et kaffefilter henover, og forsigtigt sætte et varmt strygejern på.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-10-08 20:53

Opløs sæbespåner i lunkent vand og kom skiummet på og gnid lige så stille, hjælper det ikke så brug denn flydende blanding.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-10-08 20:55

P.S. Stilkeme´s forslag er heller ikke dum da det er den metode man bruger til stearin, det er jo også en slags fedt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-10-08 21:00

Mel på

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-10-08 21:05

Kan det ikke tage det så brug grundrens i en let opløsning

Kommentar
Fra : teqwhrvl

Dato : 14-10-08 22:22

Jeg tror jeg vil bruge et plejemiddel til gulvet med hvidpigmenter i, da du nok bliver nød til at vaske gulvet grundig der hvor du har spildt. Plejemidlet koster ikke ret meget i indkøbscenteret vi bruger selv et produkt fra kvickly til næsten ingen penge.

Når du nu er igang så kan du ligeså godt vaske hele gulvet......

Hilsen

Henrik

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 14-10-08 22:34

Du kunne gøre et forsøg med opvaskemiddel det løsner jo fedt ,så hvorfor ikke prøve

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-10-08 00:27

Det e ikke smart med den slags sarte gulve.

Fedt, som kun ligger ovenpå træet kan i princippet opløses og suges væk med køkkenrulle eller lignende sugende materiale. Husk rulle uden farvetryk, som bare smitter af.
Opløsningdmiddel kan være rensebenzin. Husk god ventillation.

Fedt kan også forsæbes med skarp lud. Natronlud (afløbsrens) er mest effektivt men virker efter samme princip, som den brune sæbe . Efter forsæbning vaskes af med vand. Brug gummihandsker.

Endelig er der emulgering med diverse vaskemidler. Det er det mindst effektive.
Hvidolieringen på træet er kemisk i famile med fedtet og vil måske mere eller mindre forsvinde sammen med pletten. Så du må regne med at ombehandle på stedet.