/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Køre/hviletid, Lastbil
Fra : Smada
Vist : 2359 gange
100 point
Dato : 13-10-08 20:24

Hej nogle der har link til regler om køre/hviletid?
Eller kan fortælle mig lidt om de forskellige regler?
F.eks, hvor langt tilbage kan man få bøde for sine "køre-skiver", hvis de ikke er overholdt.
Hvor meget får man/vognmanden i bøde.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-10-08 20:38

Her kan du læse alt om køre hvletids regler
http://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/koere_hviletid/

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 13-10-08 21:09

Citat
.eks, hvor langt tilbage kan man få bøde for sine "køre-skiver", hvis de ikke er overholdt

Vognmanden/chaufføren skal gemme skiverne mindst et år tilbage.....fordi der fortages løbende stikprøvekontroller, hvor der indkaldes alle skiver fra et firma, måske for en måned ad gangen eller mere......og det giver også straf, hvis skiverne ikke forefindes.

Hvor store bøderne er afhænger af forseelserne/overtrædelserne, men taksterne blev skærpet meget for få år tilbage.......men sådan sammenlagt i et firma, er det ikke uhørt, at vognmanden måske får bøder op mod et par hundrede tusinde når hans skiver indkaldes, for overtrædelser er der altid, da reglerne er meget svære at overholde.....og chaufførernes bøder kan sammenlagt ligge på det samme....selvfølgelig afhængig af overtrædelserne., og der skal ikke store overtrædelser til før en bøde render op i 8-10000,- kroners klassen

http://ekstrabladet.dk/biler/article288638.ece

Godkendelse af svar
Fra : Smada

Dato : 13-10-08 21:54

Tak for svaret dova.
Lige det jeg ledte efter

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 13-10-08 21:54

Også tak til dig HelleBirgitte