/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opskrift på tomatsuppe
Fra : Klumme
Vist : 718 gange
10 point
Dato : 12-10-08 09:51

Værsgod. Hermed en en billig og hurtig tomatsuppe, som smager fortrinligt. Lavede den i går.

Citat
Ingredienser 2 personer
1 rødløg 100 gr.
2 fed hvidløg
2 porrer 400 gr.
½ spsk. olivenolie
1 tsk. tørret timian
½ tsk. stødt spidskommen
1 laurbærblad
6 dl. vand
1 bouillonterning høns
1 ds. hakkede tomater
Lidt cayennepeber forsigtig!!
Salt
Topping sukkerærter

Fremgangsmåde
Skær porren i tyndeskiver, eller brug frosne porreringe. Tag lidt af de grønne ringe og snit dem fint. Skær løget i tern på ca. 1x1 cm. Pres hvidløgene. Kom olie i en gryde, og varm op til den bruser med en tændstik. Kom rødløg, hvidløg, timian og spidskommen i olien. Lad det stege i et par min under omrøring. Skru ned for varmen og fortsæt i 5 min under god omrøring.

Tilsæt tomater, vand, bouillon og cayennepeber. Lad suppen koge under låg i 15 min. Smag til med salt og cayennepeber. Ved servering toppes med de lynkogte sprøde sukkerærter. Kan også serveres med en klat 18 % creme fraice i midten af suppetallerkenen.

Spis suppen med et sejt brød, f.eks minimalistisk brød til - Nix pille brød

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 20 point
Dato : 12-10-08 10:12

Thanx - den skal afprøves

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-10-08 10:51

Kan varmt anbefales. Der kan skiftes forskellige ingredienser ud, såsom rodfrugter i suppen i stedet for porrer, mere bouillon hvis man ønsker den kraftigere. mere hvidløg hvis man kan li' det osv osv.

Denne er taget fra Politikken og er lissom prototypen og som skrevet nem at lave og billig. Jeg fik den som sagt i går aftes ved 21 tiden...ret sent om aftenen. Jeg gad ikke lave mad tidligere på aftenen, men fik alligevel lyst til noget og prøvede så denne med et godt brod til.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-10-08 11:49

Hej klumme.
Hvad skal det være for nogle tomater?
Skal det være danske, spanske eller italienske?

hawaii7

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-10-08 12:12

Fiffige hawaii...Hvis du kan få hakkede blommetomater på dåse, vil jeg anbefale disse. De fremhæver sig ved en ualmindelig fin aroma, højt sukkerindhold og et tyndt skind. Men da det er dåsetomater som er angivet i opskriften, kan det være bedøvende ligemeget.

Vil du absolut forbedre suppen, hvilket sagtens kan lade sig gøre, så er det ikke en hurtig, nem og billig ret mere. Nu du er i gang med den helt store gastronomi, så kyl bouillonterningerne af helvede til og kog en suppehøne i 2 - 3 timer. Hiv den op... brug kødet til høns i asparges, hønsesalat...you name it, men kog suppen ind til en demi glace og lav tomatsuppen på den. Kan du stadig følge med, eller overstiger det dine evner.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-10-08 12:29

Du kan osse få denne at lege med hawaii, men vent til den 1. (Jeg har ikke prøvet den)

4 liter lækker suppe:
Citat
2 løg,
3 fed hvidløg,
2-3 porrer,
100g smør,
2,0 kg. blommetomater
100g tomatpure,
4-6 spsk. timian,
1 suppehøne 3 - 4 kg.
300 g. bacon,
4 liter vand
500 g. champignon,
1/2 l. fløde,
1/2 flaske portvin.

Steg løg, hvidløg og porreringe i smør. Tilsæt de blancherede og afskallede , timian, salt, peber, chili og demi glace fra hønen. Husk at krydre godt!. Tilsæt 1 liter vand og lad dette simre i 4 - 5 timer.

Steg og tilsæt champignon. Tilsæt dernæst portvin, 2½ - 3 liter vand og fløde og smag til igen. Drys hver portion med baconcrunch og servér med lækkert brød.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 12-10-08 13:02

Hej Klumme.
Kan stå inde for begge opskrifter, men i den billige er en god sjat piskefløde mere end velkommen, prøv det!

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 12-10-08 13:29

Citat
1/2 flaske portvin
.

Det lyder alt sammen super, men:

Jeg ville nok skifte portvinen ud med
Citat
1/2 flaske cognac
.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-10-08 14:11

fotovig
En sjat piskefløde...ingen tvivl, men så er fidusen gået fløjten. Den smager fint uden, men ville selvfølgelig ændre karakter til det mere cremede med fløden, men men ville ikke mere have et lavt kalorieindhold. Så derfor ingen fløde, men det kan man jo gøre som man vil og helbreddet tillader

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-10-08 14:14

smokei

½ fl cognac LOOOOOOL Spring dog alle de skide tomater og alt det andet over og lav dig en kop kaffe , som du kan bælle cognacen til...Husk lidt let bitter god chokolade...det er sgu kræs for en herremund, og så risikerer du ikke at få frugtknopper

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 17-10-08 10:28

Velbekomme dig bent.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-10-08 13:12

Tak skal du ha' og den er afprøvet uhm..............