/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hjælp
Fra : Basse8435
Vist : 3540 gange
35 point
Dato : 08-10-08 21:56

Hejsa

vi er 2 venner der Købt en peugot 405 1.8
og nu ser vi at den tempraturmåler der er inde på instrumentbrættet
stiger meget hurtig hvergang vi tænder bilen og køre godt 3 km.
Hvad der galt?

vi mener selv det er køleren....

Kommentar
Fra : lunalovegood

Dato : 08-10-08 22:04

Er der nok køler-væske på?
Lækker der evt. køler-væske?

(NB. Jeg ved intet om biler, men det var de 2 ting, der var i vejen med min svogers bil lige her fornylig. Der var en lille hul, så der langsomt lækkede køler-væske ud.)

Kommentar
Fra : Basse8435

Dato : 08-10-08 22:04

Nej den lækker det ikke og ja vi lige fyldt på den

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-10-08 22:06

Temperaturen skal stige når man køre i bilen. Den skal så gerne stoppe på det samme sted hver gang..

Så længe den ikke kommer op i det røde felt, skulle det ikke være noget problem.

Kommentar
Fra : Basse8435

Dato : 08-10-08 22:06

thulin

jamen det er problemet det gør den !

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-10-08 22:12

Hvis den går op i det røde felt, har i et problem i jeres kølesystem.

Det kan være mange ting.
1. Blæseren duer ikke
2. Vandpumpen duer ikke
3. Intet væske på kølesystemet
4. Føleren er i stykker, viser forkert
5. Forstoppelse i kølesystemet.

Start med at se om blæseren starter når temperaturen stiger, det skal den inden det røde felt er nået.

Skil kølesystemet af og skyl det igennem, og påfyld nyt kølevæske.

Hvis vandpumpen er defekt, vil den osm regelt også være utæt, ses ofte ved at der kommer vand ud i motorrummet, og der vil være for lidt væske på systemet.

Kig ned hullet hvor man påfylder olie, her skal være sort olie, hvis der er hvid mayonnasse agtig skum er systemet utæt og lukker kølevæske ind i motoren. I det tilfælde skal bilen ikke startes mere, før den har været på værksted.

osv osv. der er muligheder nok. Men kølesystemet er rimelig nemt at gå til og er forholdsvis billigt at reparere.

Kommentar
Fra : Basse8435

Dato : 08-10-08 22:14

thulin:

oki tror bare vi får den på værksted alt dette kan vi ski ikke selv tjekke

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-10-08 22:16

Hvad sker der ude i expansionsbeholderen? - Stiger vædskestanden?

Hvad sker der hvis du åbner for varmeapperatet?

Måske er der gennem tiden bundfællet en del snavs i kølersystemet?
Tøm vandet af og gennemskyl systemet, før du fylder nyt på!

Termostaten der skal lukke vandet ud i køleren til afsvalning kan have sat sig fast, så du må have en ny.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-10-08 22:17

I kan selv gå ud og kigge om der er væske på den.

Der sidder en gennemsigtig plasticbeholder, hvor på der står min og max.
Se om der er væske op til min.
Er der ikke nok på den, er der jo en grund til det, da det er et lukket system, skulle den helst ikke miste væske

Kommentar
Fra : Basse8435

Dato : 08-10-08 22:17

shit dette lyder for viderkommende tror bare vi tager den på værksted

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-10-08 22:17

Hvis det kølevæske på, så er det antagelig termostaten der er defekt. Skift den den koster under en hund. Alle kan skifte den selv.
alimak

Kommentar
Fra : Basse8435

Dato : 08-10-08 22:18

thulin den står på min...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-10-08 22:20

Hvis I ikke selv kan lave så simple reparationer, så går det meget hurtigt hend og bliver dyrt, at være ejer af en brugt bil!

Kommentar
Fra : Basse8435

Dato : 08-10-08 22:21

serv:

ja det gør det nok

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 08-10-08 22:39

Det skyldes sandsynligvis at kølevæsken ikke cirkulerer,
altså ikke bliver afkølet i køleren,..
(manglende væske kan vi vel se bort fra)

under alle omstændigheder cirkulere kølevæsken ikke som den skal,
det kan der være mange årsager til, f.eks. defekt vandpumpe,
defekt, eller stoppet køler, slanger osv.

men mest sandsynlig er termostaten rustet /irret fast, (85% sikkert)
det er heldigvis også det billigste at reparere,.. en ny termostat koster ca. 85 kr.
kan købes her, :
http://www.krogslund.dk/?site=visreservedel&ID=c8d2fa93ef8838cdc4671988db80e1f1b11c4f5

det tager 5 min at skifte,… så hvis du ikke selv har mod på ”opgaven”
så aftal en fast pris med en mekaniker,.. det burde ikke koste mere end 2 – 300 kr. alt incl.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-08 23:03

Som Thulin skriver*

Citat
Det kan være mange ting.
1. Blæseren duer ikke
2. Vandpumpen duer ikke
3. Intet væske på kølesystemet
4. Føleren er i stykker, viser forkert
5. Forstoppelse i kølesystemet.

Og så mangler en meget vigtig og sandsynlig ting, såfremt bilen ikke synligt spilder vandet (= I kan se det render ud et eller andet sted) eller koger så det damper og vandet presses ud:

Defekt toppakning eller et revnet topstykke

Hvad med udstødningsrøg......hvis bilen ryger meget og med hvidligt røg, så er det 100% sikkert det der er galt

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-10-08 23:16

Hvis toppakningen er gået, vil der meget hurtigt mangle vand, da den hvide ildelugtende røg fra udstødningen isåfald er afbrændt kølervæske.
En køler behøver ikke, at være utæt, men den kan sagtens være tilkalket / forstoppet. Nogle hævder, at kølerrens har en god effekt (har ikke selv afprøvet dette ) men ellers kan man forsøge med en brugt køler fra en ophugger - såfremt det er her problemet ligger.
Start med en kontrol af, og evt. udskiftning af termostaten. Sørg for, at udlufte kølesystemet ordentligt, og se så, om ikke det afhjælper problemet ?
Pøj pøj med det.......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-08 23:26

Citat
Hvis toppakningen er gået, vil der meget hurtigt mangle vand

Ikke nødvendigvis i begyndelsen..det kommer an på hvor utætheden er, hvor stor utætheden er,

symptomer på defekt toppakning eller revnet topstykke kan være så diffuse og forskelligartet, at der ofte skal måleapparater på for at konstatere det nu også er det der er galt

En anden ting der dog ikke er nævnt er om I har tjekket om kileremmen er sprunget eller bare alt for løs

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-10-08 23:34

Hvis der er en revne mellem vandkanal og tryksiden på motoren vil der komme bobler i vandet når motoren gasses op som kan ses når trykdæksel er taget af og der er vædske i expansionsbeholder

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 09-10-08 04:59

Men at undersøge det, er altså ikke så svært, det lyder værre end det er, selv piger kan finde ud af det ss Kig under bilen om den smider vand, gør den ikke, er det noget indvendigt, men tjek lige dækslet.. Når de 2 ting er tjekket, er det nok værkstedet i skal til ss men tjek lige de 2 ting først ss ja pg så lige blæseren..

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 09-10-08 08:07

Begynd med den billigste løsning: Afmonter termostat.Læg den i en gryde vand.Varm det op.Så kan i stille og roligt se om/hvornår termostaten åbner.I kan også køre en tur i bilen,uden termostat,og se om den bliver varm.Der er store chancer for det kun er termostaten.(Forudsat motoren ikke har været "oppe" at koge).

Mosebaek.