/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvem betaler for vinden?
Fra : zyberchief
Vist : 1498 gange
200 point
Dato : 07-10-08 20:09

Hey

I weekenden skete noget rigtig skidt! Jeg bor i Herning, men var til fødselsdag i Silkeborg og overnattede hos mine forældre..

Det skidte var: Kl. ca. 12 får jeg en sms fra min nabo, som skriver, hun har set min motorcykel var væltet, og der lugtede af benzin.

Hurtigt lånte jeg mine forældres bil og tog til Herning for at se på skaderne. Motorcyklen kunne nemt rejses, benzinlugten var der ikke, og der var ingen skader at se nogen steder.

Efter at have været hjemme i kun et par timer, kommer der så en pige over og fortæller, min motorcykel var væltet over i hendes fars bil og havde lavet en syb ris i døren, så der skulle ny dør i.

Hvem skal i dette tilfælde betale?

Inden I svarer, skal I lige tænke over følgende:

Jeg som ejer havde ikke været i nærheden af motorcyklen i mange timer hverken før eller efter "uheldet".
Bilen stod på højre side af motorcyklen, og støttebenet sidder på venstre side, dvs. motorcyklen er væltet unaturligt imod sin egen vægt.
Motorcyklen var parkeret før bilen.
Det blæste hel vildt, så hvem betaler for vinden?

VH David

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 20:14

Det gør DIN ansvarsforsikring....

Men dette uanset melder I da skaden til jeres respektive forsikringer - så skal de nok indbyrdes fordele risikoen/ansvaret....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-08 20:14

Hvis bilen parker lovligt, så er det nok MC der skal dække.
Det er dog lidt mærkeligt at bilisten ikke har rejst mc op.
Er der lakrester på mc der hvor den har skrabet.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 07-10-08 20:15

Det skal din ansvarsforsikring.
Det er jo derfor du har den.
Om ikke andet så sker der i hvert fald ikke noget ved at lade den dække - der er jo hverken selvrisiko på, og du stiger ikke i præmie, i det en præmiestigning aldrig må ske på grund af en benyttelse af ansvarsforsikring.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-08 20:16

Der kan godt være selvrisiko på en ansvarsforsikring................det er der på min bil.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 07-10-08 20:20

Er det ikke kun på din kaskoforsikring?
Bliver jo lige helt i tvivl Eyvind... Måske du har ret. (sidder ikke lige med min policer foran mig)
Beklager min tidligere udtalelser - jeg vil ikke stå fast, da jeg pludselig ikke er sikker.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 07-10-08 20:20

der er selvrisiko på 500, og min forsikringsdame siger min præmie vil stige med 1600,-.

Ved ikke, hvad en ny dør koster; men 2100kr. er meget på en SU...

Jeg forstår bare slet ikke hvorfor, JEG skal betale! Havde jeg kørt ind i bilen, var det fair; men hvor ligger min skyld?

Hvad ville der ske, hvis jeg sagde, jeg ikke ville betale?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-10-08 20:23

Jeg ville ikke acceptere den røverhistorie uden videre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 20:25

Så ville "konen" nok melde dig.....

Citat
Havde jeg kørt ind i bilen, var det fair; men hvor ligger min skyld?

Det har du jo - du sad bare ikke på "cyklen" da det skete

Det er dig der har været letsindig og parkeret så muligheden for skade opstod....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-08 20:26

Jeg har netop i dag kigget på min topsikring..................og gloede noget da der stod selvrisiko ud for ansvar - men det er måske et led i min billige forsikring (elite)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 20:27

Citat
og havde lavet en syb ris i døren, så der skulle ny dør i.

Det må så taksator vurdere - det kan hverken hun eller faderen bestemme....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-10-08 20:31

Der er mange ansvarsforsikringer med selvrisiko....

Det er EEN måde at få billigere præmie på

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 07-10-08 20:32

Jeg fandt mine vilkår på nettet...
Jeg har aldrig tænkt over det - fordi der i min ansvarsforsikring ikke har været mulighed for at slippe billigere i præmie mod en selvrisiko. Så jeg antog nok blot derfor, at sådan var det...
Endnu engang skal jeg beklage. :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-10-08 20:36

Ja Refi -

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-10-08 20:59

zyberchief

Du skriver

Citat
Motorcyklen kunne nemt rejses, benzinlugten var der ikke, og der var ingen skader at se nogen steder.

Var det på din motorcyklel, der ikke var skader at se??? Var din motorcykel væltet mod den nu skadede bil ??? Hvordan var parkeringsforholdene ???

Citat
Efter at have været hjemme i kun et par timer, kommer der så en pige over og fortæller, min motorcykel var væltet over i hendes fars bil og havde lavet en syb ris i døren, så der skulle ny dør i.

Er den væltet mere end een gang ???

Du og bilens ejer anmelder skaden, så må forsikringsselskaberne finde ud af det.

Men en ridse i en dør, kræver ikke en ny dør.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-10-08 22:34

En reparation hos autolakereren af "et felt" som en dørside kan kaldes med en dyb ridse, kan let løbe op i 2-3000kr.

Hvis de ellers er på god fod med bilejeren, så få ham til at indhente tilbud på reparationen hos en autolakerer. Betal og se glad ud - det er nok billigere i længden end selvrisiko og præmieforhøjelse.

Prøv at vende det om ... hvis det var din bil, ville du så ikke forvente at motorcykelejeren skulle dække udbedring af skaden?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-08 22:51

Citat
Efter at have været hjemme i kun et par timer, kommer der så en pige over og fortæller, min motorcykel var væltet over i hendes fars bil og havde lavet en syb ris i døren, så der skulle ny dør i.

Tja... det kan da godt være pigen taler sandt, men hvorfor kom hendes far ikke selv over og snakkede med dig......hvis min bil var blevet ridset, ville jeg ikke lade mit barn var budbringer.....

Hvor gammel er den pige, for det er vel ikke sådan, at hun har lånt fars bil og selv er kørt ind i din motorcykel, og vil tørrer regningen af på dig??

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 07-10-08 23:18

Ok, der er hurtigt kommet en masse svar og endnu flere spørgsmål:

Citat
Det er dig der har været letsindig og parkeret så muligheden for skade opstod....

Hvordan kan det være mig, der har parkeret, så muligheden for at motorcyklen kunne vælte? Hvordan parkerer man, så skaden ikke kan opstå? Alt kan vælte; men når noget vælter imod sin egen vægt, har man da ingen chance for at gardere sig.

Og det var stadig mig, der parkerede først, så hvorfor er det ikke bilejeren, der skulle se sig for? Der er ingen MC-parkeringer i nærheden, og der er ingen båse, blot ÉN lang klumme, hvor man kan holde ved siden af hinanden, dvs. jeg er i god ret til at holde, hvor jeg gør. Havde der været MC-parkeringer, havde det været noget andet.

Der er intet sket med min motorcykel; men bilen har fået en rids. Bilen var dog væk, da jeg kom hjem for at rejse min motorcykel op (det var der jo ikke nogen, der havde gjort); så hvor galt det var, ved jeg ikke.

Men der er sådan set ingen, der så det ske. Jeg kunne lige så godt have parkeret min motorcyekl i vandret stilling, og så var der kommet en bil med en ridset dør og parkeret ved siden af mig, og så har ejeren givet mig skylden.

HVIS jeg skal se det fra den andens side, så JA, jeg ville da gerne have at nogen betaler for min dør, når det er hans motorcykel, der vælter ind i min bil; men der er jo ingen, der har skylden!

Hvis skylden skulle ligge et sted, så ville jeg da forledes til at sige, det er ham, der parkerer sidst, der må holde øje med sidemanden. Det er da det samme, når man parkerer sin bil. Hvis du parkere så tæt på din nabo, at han ikke kan åbne sin dør ordentligt og kommer til at ridse din bil, så er det da din egen skyld... eller hvad?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-10-08 23:37

Du har en dum sag, når der ikke er vidner.

Tal med dit forsikringsselskab om det, de kan langt bedre fortælle hvor du står.

Et eksempel

Forleden dag blev min søn overhalet, og pludselig stopper billisten op bedst som han har overhalet, min søn vil så køre udenom tumpen, og bedst som han gør det, smider tumpen en dåseøl ud af vinduet, og buler min søns bil..........ingen vidner, og min søn står med en bulet bil... ord mod ord.

Min søn ringede til politiet, men det hører ind under bagatelgrænsen, og efter den nye politireform har de ikke tid til at tage sig af det (var den besked han fik), dagen efter fik han så fortalt at det var forkert at billisten ikke blev tjekket, for det kunne være en spritbillist.

Men fakta er, han får ikke dækket sin bulede bil

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-10-08 00:14

HEJ
Du spørger, hvem der betaler for vinden. Desværre er der ingen der gør det - lige så lidt som for rådyr, der springer ind i ens bil midt på en varm sommerdag på en hovedvej. Det kunne være gået rivende galt, men der var heller ingen, som ejede rådyret, så det blev til selvrisiko + nogle trin tilbage fra elitebilist-status = 12.000 kr. + en skade på 26.000 kr., som forsikringen betalte.
Men det er et kedeligt uheld du har været ude for.

Hvor tæt må man i grunden parkere op ad en motorcykel. Der er da noget, som hedder Bonus Pater reglen, (Betyder lidti retning af at man ikke skal gøre, hvad ens fader eller en anden fornuftig person ikke ville gøre) Hvor meget plads skal der være ved siden af en bil og en motorcykel? Der skal da være så meget plads at manden kan få lukket sin dør op. Fylder en nedlagt motorcykel mere end en åben dørs bredde? Manden burde da også være klar over risikoen, når det blæste så meget, som det gjorde. Når du stod der først, er det vel ham der skal parkere forsvarligt under hensyntagen til at din motorcykel kunne vælte. Men i sidste ende er det din ansvarsforsikring, som skal betale. Måske kan de to forsikringsselskaber - hans og dit - blive enige om en løsning.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : alka

Dato : 08-10-08 06:53

zyberchief. Hvis du har parkeret din MC, således, at den ikke kan vælte pga. din sløsethed, så er du uden skyld i skaden, og din ansvarsforsikring er ude af billedet. Forudsætningen for, at du - din forsikring skal betale er, at du har handlet uagtsomt, og det har du ikke hvis din MC ikke er væltet pga. vinden.

Derfor er det skadelidtes/modpartens egen kaskoforsikring der skal betale for skaden - og du er ude af billedet!

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 08-10-08 07:25

Jeg forstår ikke lige denne her beskrivelse...!

Du får besked om, at din motorcykel var væltet = ligger ned. Og pigen siger bagefter, at den var væltet ind i bilen.

Hvis den var væltet ind i bilen, hvad har bilisten så gjort, for at kunne køre derfra...? Hvis den var væltet ind i blen, så må motorcyklen jo være blevet rejst/fjernet fra bilen. Hvorfor ligger den så ned (igen) bagefter? Har de bare trukket den sidelæns, og evt. selv skabt skaden (hvis det altså ER sket som piger siger). Og hvilken side lå den på - set i forhold til denne tanke?

Og sidst, men ikke mindst: Er der et foto af "væltningen"? Eller er det påstand mod påstand?

Jeg mener altså også, at det burde være bilistens forsikring, som må betale ud - fra de oplysninger, der er givet.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-10-08 09:08

Folk prøver sig hele tiden.Antagelig hvis har bilisten banket døren sin ind i din cykkel så den lavede en ridse i døren. Jeg ville bede han der ejer bilen om at betale sin dør selv.Og så se hvad der sker.
alimak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-08 09:16

Jeg tror overhovedet ikke på pigens historie

Benzinlugt forsvinder ikke bare i løbet af et par timer, du vil også kunne se på asfalten at der ligger benzin.

HVIS din motorcykel er væltet og har beskadiget en dør, vil det også kunne ses på din motorcykel, håndtagene ville også være beskadiget ved styrtet.

Det er pigen der har bulet farmands bil, og vil have dig til at dække for det

Ord mod ord, og du skal ikke betale

Kommentar
Fra : Kirstineka

Dato : 08-10-08 09:47

Cyberchief : Er det dig selv der rejser motorcyklen efter den var væltet ??
Citat
Motorcyklen kunne nemt rejses, benzinlugten var der ikke, og der var ingen skader at se nogen steder

Kirstineka

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-10-08 10:12

Lad os gå ud fra at pigens historie er korrekt.

Men din ansvarsforsikring kommer kun i spil hvis du har et erstatningsansvar.
Du har ikke ansvar for vinden.

Så hvis du ellers havde parkeret normalt og stillet motorcyklen normalt forsvarligt, så er det skete en stormskade, hvor hver især ( eller deres kaskoforsikring) må bære tabet.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 08-10-08 10:16

det er lige præcis hvad du siger, transor, jeg synes lyder korrekt.

Citat
Men din ansvarsforsikring kommer kun i spil hvis du har et erstatningsansvar.
Du har ikke ansvar for vinden.

Så hvis du ellers havde parkeret normalt og stillet motorcyklen normalt forsvarligt, så er det skete en stormskade, hvor hver især ( eller deres kaskoforsikring) må bære tabet.

Og
Citat
Er det dig selv der rejser motorcyklen efter den var væltet ??

Ja, det var mig selv, der rejste motorcyklen om eftermiddagen. Bilen var forsvundet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-10-08 10:19

Som sagen efterhånden har udviklet sig er der INGEN der kommer til at erstatte noget hos den anden....

Motorcyklen er væk fra gerningsstedet.
Bilen er væk fra gerningsstedet.
Sporene på vejen findes ikke.
Skaderne er ikke anmeldt hverken til forsikring eller politi.

Så tilbage står....

Er uheldet overhovedet sket

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-08 10:28

Pigebarnet er da smart nok, men ingen beviser/vidner........så skal du ikke lægge forsikring til

Prøv engang at tale med hendes far, om han havde lånt bilen ud (ej det skal du ikke, men mon ikke det hænger sådan sammen, som jeg har beskrevet?)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-10-08 11:12

Har din nabo set bilen ?

Tal med pigens far, han må da vide, hvor "han" har parkeret.

Citat
Efter at have været hjemme i kun et par timer, kommer der så en pige over og fortæller, min motorcykel var væltet over i hendes fars bil og havde lavet en syb ris i døren, så der skulle ny dør i.

Det må da være besværligt at komme ind i en bil, hvis der ligger en væltet motorcykel op ad den, for slet ikke at tale om, hvordan bilen så kunne fjernes uden yderligere skader !!!! , da motorcyklen ikke var rejst op.

Se på de skader, der er sket på bilen.

Men det kan meget vel være en røverhistorie ... ingen vidner ... ingen bil på gerningsstedet, så ridsen kan være kommet mange steder fra.

På nuværende tidspunkt hæfter du ikke for en erstatning.

Accepteret svar
Fra : RomanG

Modtaget 200 point
Dato : 14-10-08 00:15

I denne situation skal man ind og se på dit ansvar for skader forvoldt af dit køretøj.
Transor skrev:
"Men din ansvarsforsikring kommer kun i spil hvis du har et erstatningsansvar.
Du har ikke ansvar for vinden"

- Udgangspunktet: Man har ikke ansvar for vinden, men som udgangspunkt har man ansvar for ALLE de skader, som ens kørertøj forvolder. Dette følger af Færdselslovens § 101.
Dog er det en betingelse, før man bruger Færdselslovens § 101, at køretøjet var i brug som trafikmiddel, da skaden skete. I denne situation var din motorcykel parkeret, og derfor kan man fravige udgangspunktet i Færdselslovens § 101.

- Når man har fraveget udgangpunktet, så er det de almindelige erstatningsretlige regler, som er gældende. Her er der nogle krav, som skal være opfyldt, før du skal erstatte den skade der er sket på naboens bil.
1) Tab: Det er der klart i denne situation, da naboen har fået beskadiget bilen. Dette koster penge, så der er klart et tab.
2) Ansvarsgrundlag: Du skal have handlet culpøst. Det vil sige, du skal have foretaget en handling ved fortsæt eller uagtsomhed, og som senere forvolder skaden. I dette tilfælde er handlingen jo at du har parkeret motorcyklen. Det skal så diskuteres, om du har parkeret motorcyklen på en måde, så risikoen for at den falde var større. Man siger generelt, at hvis parkeringen ikke er foretaget med forsigtighed og omhu, så vil der være culpa, og det vil betyde, at du er erstatningsansvarlig. du har undladt at udvise forsigtighed og omhu. Det kan diskuteres, om denne betingelse er opfyldt. Dette er helt sikkert det vigtige spørgsmål i din sag.
3) Årsagssammenhæng: Sammenhæng mellem handlingen og skaden. Dette betyder, at der er en årsagssammenhæng mellem parkeringen af motorcyklen og skaden på bilen. Denne betingelse må også siges at være opfyldt.
4) Adækvans: At skaden var påregnelig. Dette betyder, at det bør være en naturlig mulighed for, at når man parkerer en motorcykel ved en bil, så kan den falde over i bilen. Dette må også siges at være opfyldt.
5) Ikke egen skyld: Nu har jeg ikke læst alle indlæg, men hvis der ikke er noget ekstraordinært, så vil denne betingelse sjældent være opfyldt.

Det kan altså konstateres, at betingelse nr. 2 er afgørende for, om du skal betale erstatning. Det skal diskuteres, om denne betingelse er opfyldt. Det er ikke muligt at komme med et klart svar, da man ikke har alle oplysninger i sagen, og jeg er ikke nok fagmand på området til at vide, hvornår det er culpøst at parkere en motorcykel.

Kommentar
Fra : zyberchief

Dato : 14-10-08 02:13

wow, det er sådan nogle svar, der giver mening! Tak indtil videre Roman.

Jeg er pt taget på ferie, men fik i dag en sms fra manden med bilen. Han er klart nok nervøs for, om jeg sylter sagen; men jeg har jo fra forsikringsselskabets side fået at vide, jeg bare skal vente, til de har snakket med det andtet selskab, og så får jeg nogle papir at kigge på.
Så indtil videre må jeg bare vente og se..

Godkendelse af svar
Fra : zyberchief

Dato : 03-11-08 21:25

Tak for svaret RomanG.

Jeg har snakket med min egen forsikring et par gange nu, og sagen er vist lagt væk, thi manden også selv har sagt, det var vinden, der væltede min kværn.

Eller.. sagen er i hvert fald gået væk fra min motor-ansvarsforsikring, så nu håber jeg bare, der ikke kommer krav til en familieforsikring, for sådan noget har jeg ikke..

Men jeg synes Ronan gav et virkelig godt svar, så pointene går ud som tak:)