/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Uheld med spejl
Fra : CerwinVega
Vist : 956 gange
135 point
Dato : 06-10-08 23:21

Hjææælp !

Jeg kom til at slå til bakspejlet da jeg skulle pudse min rude indvendig...uheldigt.. !
hele stellet fløj af og der røg en lille glas flis af hvor limen har siddet :(

Men pyt med udsmykningen..hvad lim skal jeg bruge til at sidde den fast med igen og hvor kan jeg skaffe dette ?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-10-08 23:33

Sekundlim Kan købes i f.eks boghandlere

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-10-08 23:40

Du kunne bruge araldit, det er en tokomponent lim og det limer fantastisk. Det købes f.eks. i Silvan, Bilka.

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 145 point
Dato : 07-10-08 00:00

Du er ikke den første, og næppe heller den sidste, så Locktite har fremstillet en speciel glaslim til formålet.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-10-08 00:06

ps. de fleste indv. spejle er monteret så spejlarmens fod er "skudt" ned over en lille metalbrik. den skal ud af spejlarmen og limes på ruden (du kan fiksere den med en god tape, mens den hærder). Husk at markere op/ned på brikken før du limer, men det er vel let nok, hvis flisen stadig sidder på brikken

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 07-10-08 01:28

Nu tror jeg lige du skal passe på med at forhaste dig med at bruge alt for mange tilfældige ting til at lime dit spejl med. Det er ikke helt uden grund der findes lim specielt til det formål, for hvis du bruger noget forkert kan du risikere at en varm sommerdag hvor din bil holder i solen at din rude flækker hvis du har brugt noget forkert. Hvis du kører til nogle af dem der monterer ruder - f.eks. http://www.danskbilglas.dk/ eller lignende har de helt sikkert det du skal bruge eller kan gøre det for dig for ikke ret mange penge. Men uanset hvad du end gør, så er sekundlim i hvertfald det sidste du skal vælge, da det ikke kan "arbejde" ved udsving i temperaturen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-10-08 06:55

... og så er der lige det, at limen ikke skal/må være stærkere, end af spejlet kan "falde af" ved ved udefra påvirkning fx ved trafikuheld - derfor er dit spejl nok faldet af, så det er speciel lim du skal bruge. Kør til en autuglasmand, det er begrænset, hvad du skal betale for det, og så bliver det gjort rigtigt - også for din egen sikkerheds skyld!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 07-10-08 07:41

Citat
hvis du bruger noget forkert kan du risikere at en varm sommerdag hvor din bil holder i solen at din rude flækker
er det noget du har oplevet tit

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-10-08 08:26

På bilværkstedene har de en lim der er beregnet for at lime spejl på glas.Jeg mener det er det eneste der holder.Andre typer lim tåler ikke solen om sommeren. Mener du kan købe det på wurth.
alimak

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 07-10-08 09:27

Brug du roligt sekundlim,som foreslået.Jeg havde engang en gammelt Golf,hvor bakspejlet knækkede af.På ruden var der en metalplade støbt i ruden,den pudsede jeg rent,limet spejlet fast igen.2 år efter faldt den af igen,fik samme omgang igen.2 år senere fik Skrothandleren bilen.

Godkendelse af svar
Fra : CerwinVega

Dato : 07-10-08 17:35

Tak for svaret hjkofoed.

Jeg købte dette lim hos bilforhandleren " Locktite " som kostede mig 89 kr :/
men jeg håber det var pengende værd og man skal nok passe på med solen og lim. Så derfor valgte jeg dette dyre lim som lyder lovende.

ellers mange tak for de gode svar :)

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-10-08 00:39

tak for stjernerne, kan du udføre limningen i en lun garrage (10-25 grader c), "løber" og hærder den bedre.