/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Mazda 626 2.0 DITD
Fra : viisholm
Vist : 400 gange
50 point
Dato : 02-10-08 19:52

Hej jeg har et mærkligt problem. mit varmesystem virker ikke
helt efter hensigt et irreterne problem der mønter sig i at når
bilen er kold går der laaaang tid inde varmen begynde at afgiv varme
det vil sige at jeg skal køre en strækning over 10 km. inde
det er aceptabel. Det er ikke fordi at bilen ikke blive driftvarm
det er normal nok men når jeg køre kommer der lunken lunt
hvis jrg så slipper gasen (tomgang) kommer der varmt luft
indtil jeg give bilen gas igen så forsvinder varmen

det skal siges at varmen bliver normal efter de 12 km. jeg snaker
om hvad kan der være galt

Kommentar
Fra : Nilsen2005

Dato : 02-10-08 20:18

Prøv at skifte termostaten.
Så er jeg overbevist om at dit prblem er løst.
Går ud fra at du ikke mangler kølervæske/vand.
Mvh
Allan

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-10-08 22:48

Jeg går fra, at du også er sikker på, at der ikke er kommet luftlommer i dit system. Ellers var det en ide at udlufte det.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 03-10-08 18:03

Gætter på, at du har luft i varmeapparatet, ud fra, at den varmer lidt indtil du gasser op - der kommer mere cirkulation. Så står der en luftlomme, og den afgiver ikke meget varme.
Af med køler / ekspansionsdækslet ved kold motor. Start bilen, og lad den køre driftsvarm. Når motoren er varm, kan du evt. gasse let op i ca. 10 sekunder, slip gassen, og få en hjælper til, at se efter, om væsken hæver / sænker sig. Man kan også "massere" kølerslanger / varmeslanger, men PAS PÅ kileremme og roterende dele. Det skulle gerne få liv i varmen.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 03-10-08 22:22

Luftlommer i køle/varmesystemet er mit bedste bud. Som før skrevet: Kør en tur, så motoren er varm, og termostaten åben, af med låget på ekspansionbeholderen, lidt speederfod, og så ellers massage af kølerslanger. Og så, som med små børn der skal bøvse, se om ikke problemet løser sig.