/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Gule Ærter
Fra : Ammitz
Vist : 4176 gange
100 point
Dato : 29-09-08 10:30

Hvad hedder den plante, hvorfra man høster "gule ærter" til retten gule ærter?

Ammitz

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 29-09-08 10:33

Blauwschokker

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-09-08 10:37

Citat
En ret bestående af tørrede ærter, der er visnede hen og blevet gullige at se på, deraf rettens navn.

Citat
Ærte-planter der er visnede og har skiftet farve til gul.

http://spademanns.wikia.com/wiki/Gule_%C3%A6rter

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-09-08 10:44

Gule ærter laves af fuldmodne ærter.

Det er i principper de samme som vi også spiser som grønne og umodne.

Når man sår dem bruger man også gule ærter.

Der kan dog være forskel på hvilke sorter der er bedst til det ene eller det andet, men det er samme art.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-09-08 10:48

planen er ærteplanten - de gule ærter er tørrede overmodne ærter -

http://www.kostkalender.dk/Default.aspx?ID=491&Purge=True&Printerfriendly=2

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 29-09-08 11:00

Skalærter
Man deler haveært ind i to hovedkategorier - de tidlige skalærter og de finere marværter. Skalærter dyrkes til ærterne er modne hvorefter de tørres og anvendes til suppe, pure og f.eks. gule ærter. Bruges skalærter i umoden stand kan de nydes naturel. Tørrede ærter har været kendt siden oldtiden og at spise grønne ærter er først kendt i 1600-tallet, men fik først udbredelse i løbet af 1800 tallet.
http://www.kostplanen.dk/ordbog.php?offset=90&query=S

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 29-09-08 11:23

Du godeste men jeg er kun en simpel bondemand som troede at alle vidste hvad ærter er, gule ærter er som allerede forklaret, de modne frø på ærteplanten, her fra Wikipedia: http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%86rt_(gr%C3%B8nsag) næste gang du spiser gule ærter kan du så spekulere på om de er dyrket hos mig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-09-08 11:26

I Tyskland og andre mellem europæiske lande er "grønne ærter" populære, ikke at forveksle med de ærter du køber i frysedisken, men ærter som bevarer den grønne farve når de modner, de grønne ærter spises lige vi spiser gule ærter

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-09-08 11:45

Hej o.v.n
Rigtigt. Tyskerne ville grine af vores gule ærter. Der køber man dem som du siger grønne og enten med eller uden skal. Vi kan bedst li' dem med skal, da det giver suppen mere grov fyld og dermed plantefibre. Og så hedder retten "Erbsensuppe".
Danskere kan som regel ikke fordrage den tyske variation - også suppen er selvfølgelig grøn.
Det er ved at være tid til gule ærter- som hos altså også er grønne.
Mange hilsner Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : Ammitz

Dato : 29-09-08 12:05

Tak for svaret o.v.n.. og alle I andre.
Dog var dette svar det, der for mig var det afgørende.
Ammitz

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-09-08 12:08

Selv tak, gule ærter er mums