/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
brombærmarmelade
Fra : tpjevser
Vist : 1678 gange
100 point
Dato : 27-09-08 04:44

når man laver brombærmarmelade, skal den lille hvide pyramide som sidder i bærret så pilles ud????? det har jeg fået at vide, at man gør......, men kan det passe????????????????????
hilsen tpjevser

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-09-08 04:49

God morgen pjevser.

Man kan jo gøre som man har lyst, men jeg har aldrig set en opskrift, som siger at den "pyramide" skal pilles ud. Men er den der ikke kun, hvis bærrene er plukket for umodne. Jeg mener at huske, at den blir siddende på plukstedet, hvis bærret er modent.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-09-08 05:01

Lige for en ordens skyld Runa...Du må ikke give mig point, hvis det skulle komme på tale. Jeg er alm. bruger og får dem ikke alligevel, så det er spild af dine gode point.

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 27-09-08 05:02

mor´n klumme.
lader jeg bærrene sidde længere end jeg gør, bliver det noget smatværk at plukke dem. men det kan da godt være du har ret................... men det letter da lidt, at jeg ikke skal stå at pille disse dimser ud! jeg plejer, at lave saft af bærrene, men iår skal der prøves med marmelade!!

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 27-09-08 05:03

hvis dit svar er bedst, skal du vel også have pointene,- spild eller ej???????????????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-09-08 05:07

LOOOL Du er så gavmild Runa, men der kommer vel en anden som kan få dem...

Det er rigtigt, at der ikke er langt fra umodne bær til smattede bær, det er derfor de er så møg dyre at købe hos grøntmanden. Laver du saft af dem, er det slet ikke noget problem, men jeg kan da godt forestille mig, at de kan skæmme marmeladen...men prøv at lade dem sidde og start med at lave en lille portion. Så ved du hvad du skal holde dig til

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-09-08 05:13

Jeg vil smutte til drømmeland Runa, men jeg er spændt på hvad du gør, og om det blir godt. Lad nu endelig sp. stå åbent til op ad dagen...der kommer nok et lyst hoved og siger de helt rigtige ting

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 27-09-08 05:16

sov godt, klumme!!!!!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-09-08 08:09

Citat
Karakteristisk for alle brombærarter er, at frugterne ikke løsner sig fra frugtbunden ved modning, som hindbær gør, men følger med bærrene ved plukning.
http://www.vom.dk/index.php?id=14&mid=2

Ja jeg har altid fjernet den hvide frugtbund, når jeg skulle lave brombærmarmelade...... men har heller aldrig læst, at det er noget man SKAL

Der var også lige denne opskrift på siden lyder da godt, syntes jeg

Kryddersnaps
En bredhalset flaske fyldes med fuldmodne brombær. Bærrene overhældes med Brøndum eller fortyndet finsprit til 40 %. Lad snapsen trække i 3-4 måneder, hvorefter bærrene sis fra. Snapsen er et koncentrat og skal fortyndes. Man kan evt. smage snapsen til med lidt honning.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 27-09-08 09:19

vi har masser af hindbær, de opfører sig nærmest som brombær.
den hvide kegle bliver for det meste siddende på busken. jeg har altid pillet keglen af især vel fordi der næsten altid sidder en stump stilk med blad tilbage.
skal og skal - jeg har altid troet, at man skulle.
herlig dag til jer alle.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-09-08 09:24

Citat
Man kan evt. smage snapsen til med lidt honning
Glimragende opskrift, men den er ikke nem at holde på en franskbrødsmad, som marmeladen er

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 27-09-08 09:33

du er da slet ikke til at styre, klumme. du er nu et nummer for sig, høhø.
det er forresten et fint logo, du har fået. hvad betyder det.
undskyld runa, at jeg træder udenfor marmeladen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-09-08 09:36

hæ hæ Logoet... Det kan jeg da ikke huske LOOL Men det var noget godt. Tror det var noget i stil med "Jeg er vild med Aase"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-09-08 09:37

Citat
jeg træder udenfor marmeladen
Aase...det er bedre at træde uden for marmeladen end at jokke i spinaten

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 27-09-08 13:37

jaså! i piller keglen af.............. når jeg gør det bliver der en lille kegle siddende i bærret, hvad gør jeg forkert???

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-09-08 13:50

Jeg tror ikke, du gør noget forkert - kan være dine bær ikke er helt modne og så ikke vil slippe... lad dog den lille stump sidde - du skal nok få en god marmelade alligevel...ellers skyl den ned med brombærsnapsen

Accepteret svar
Fra : momomo

Modtaget 100 point
Dato : 27-09-08 21:06

Der sidder da altid en lille "kegle" tilbage i brombærret og det skal blive siddende også i brombærmarmelade og hvis du også har æbler har jeg en god opskrift her:
1 kg brombær
1 kg madæbler
2 kg sukker

æbler skrælles, skæres i mindre stykker og kommes i en stor gryde med 2 dl vand, bringes i kog og simrer til de er kogt næsten ud.
De skyllede bær tilsættes og simrer 5 min.
Sukkeret tilsættes, simrer under omrøring til det er smeltet. Koges derefter 10 min. uden låg.
Tages af varmen og tilsæt evt. geleringspulver og kog igen ca. 1/2 min.
Jeg tilsætter altid lidt geleringspulver (uden konserveringsmiddel) da marmeladen ellers bliver lidt for tynd, måske fordi jeg bruger frosne bær.
Koges 10 min. Hældes varm på skoldede glas og tilbindes straks.
God fornøjelse!

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 27-09-08 23:14

jeg har tænkt og tænkt, og synes efterhånden at kunne huske, at keglen bliver i bærret.
hmprh, når man absolut mener, at ens mening skal spredes ud over landet med let hånd...
så jeg undskylder mit utidige hørpåmigjegvedossenogetsyndrom.

Godkendelse af svar
Fra : tpjevser

Dato : 28-09-08 05:20

Tak for svaret momomo. det hjalp!!! og lettede..... et morgengrin: jeg har prøvet med en proptrækker, haha!!!!
nu tror jeg, det er tid til at lave brombærmarmelade!!

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 28-09-08 07:10

det var godt, at løsningen var der ved hånden uden proptrækker, runa. god fornøjelse.
gad vide om opskriften ikke også vil være god med hindbær i stedet for brombærrene? det skal prøves.

klumme: du er en strik.

og det er grunden til, at vi ikke dyrker spinat, så vi undgår at jokke mindst muligt.