/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fejl i motorstyring PicassoHDI
Fra : olehenne
Vist : 2720 gange
500 point
Dato : 26-09-08 09:59

Ledningsnet med dårlige stik har givet mange problemer i vores Xara Picasso 2,0 HDI fra 2003. Kan nogen hjælpe med en løsning? Vi har fået at vide det er stikkene til motorstyringen der er korroderet, så først prøve at rense og skrabe forbindelser. Det hjalp et par dage, så kom alarmen igen: ENGINE FAULT! Så kører man på nøddrift med et højt dieselforbrug. Næste forsøg er autoophug, hvor jeg købte de tre stik med en del ledning til. Desværre fra en 2005 hvor der er en anden styring og dermed også stikforbindelser! Måske ved en hvor man kan få/bytte/købe de rigtige stik med ledninger.
Nu vil jeg så sætte mine håb til en på Kandu!
(Har ikke råd til at sætte den på værksted og få et nyt ledningsnet monteret.)
Den håbefulde pensionist!
På forhånd tak.
Ole

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 26-09-08 10:28

Prøv med kontaktspray, der findes flere sorter på markedet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-08 10:58

Citroen er vel leveringsdygtig til den rigtige årgang....

Et andet autoophug måske også (nu ved du jo at der forskel på årgange

Citat
Har ikke råd til at sætte den på værksted og få et nyt ledningsnet monteret

Hvorfor skulle du dog have nyt ledningsnet hvis det kun er et stik....

I den sidste ende er et autoriseret værksted nok det billigste....

Hvis det virkelig er tilfældet at det hele er korrideret er det lige før jeg vil vove den påstand at Citroen er pligtig at udskifte det GRATIS... (med mindre det er misligeholdelse)

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-09-08 11:09

Dejlig bil du har. Kan ikke se hvorfor der skulle et nyt ledningsnet til. Min erfaring med den biltype siger mig at det er en relativt simpel fejl som det er billigt at få lavet på et værksted.

Det spiller til gengæld ikke den store rolle om det er et autoriseret eller ej.

Find et værksted du kan stole på og få dem til at kigge på det og når de så har et bud på hvad det er så lad dem ringe til dig med en pris du kan sige ja eller nej til.

Du kører rundt med en motor som hvis du skifter olie og tandrem når det skal gøres kan holde evigt og er utroligt økonomisk så der er god grund til at få rettet de småfejl der opstår hen ad vejen.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 26-09-08 11:15

Det har været prøvet mange gange! Kun for igen at få meldingen BIP BIP ENGINE FAULT og nedsat trækkraft. Det skyldes et nødprogram, der skiftes til, siger FDM's mekaniker. Efter besøg hos erfaren Citroën mekaniker fik jeg det råd at skifte stikkene.
Måske ved en hvor man kan få/bytte/købe de rigtige stik med ledninger.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 26-09-08 11:36

Til Teil: Det har været prøvet mange gange!

Til Refi: Man skal købe et helt ledningsnet. Stikkene fåes ikke løse. Garanti er vel kun til den første ejer? Vi har købt den brugt for snart 2 år siden. De stik der sidder i bilen har fået vand pga hul i plasthætten, gætter jeg på.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 26-09-08 11:56

Hvis du har været hos en erfaren Citroen mekaniker må denne vel også kunne sige hvor du kan skaffe stikkene fra til en overkommelig penge.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 26-09-08 11:59

Hej Thomas. Det vil jeg lige prøve straks!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-08 12:01

Ja - hvis du er sikker på det hele skal udskiftes er der nok kun Citroen eller et Autoel værksted....

Men det lyder lidt utroligt det skulle være tilfældet..

PS - garanti har ikke noget med ejere at gøre - prøv at "klage" til

Citroën Danmark A/S
Sydhavnsgade 16
2450 København SV
Tlf.: 36 18 02 00
Fax: 36 30 46 60

og forelæg dem problemet....

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 26-09-08 12:31

Til Refi
Mon der er noget at hente på en knap 5 år gammel bil?
Til Thomas
Hvis du har været hos en erfaren Citroen mekaniker må denne vel også kunne sige hvor du kan skaffe stikkene fra til en overkommelig penge.
Ja det koster godt 6000 kr. monteret

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-08 12:44

Citat
Mon der er noget at hente på en knap 5 år gammel bil?

Absolut hvis det er noget der ikke burde ske.... (og det må det i mine øjne IKKE på så ny en bil det trods alt er)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-09-08 12:45

Citat
siger FDM's mekaniker

Han burde så også kunne fortælle dig om det er noget der kan klages over....

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 26-09-08 15:33

Har du prøvet at kontakte den hugger igen, han kan måske bytte stikkene til rette årgang.

Ellers kan du prøve at søge her http://www.dataophug.dk/index.asp?id=13&page=parts&SetCom=1&Action=first&BilType=CITROEN&BilModel=XSARA+PICASSO+00%3E&ModelId=0570&IDI2=CITROEN&link

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 26-09-08 15:49

Samme motortype anvendes i både Ford og Peugeot, så det var måske værd at forhøre sig lidt bredere ?

Hvad siger diagnose udskriften ?
Det kan jo ikke bare være "en hel masse stik" der skal skiftes. Der må da være en lidt mere snæver forklaring på problemet.
Har selv kørt Citroen siden ´90 og El forbindelserne er da ikke det bedste man kan ønske sig. Men jeg har ALDRIG været udsat for at det var nødvendigt at udskifte hele ledningsnettet - eller bare et helt stik.
Det har altid været en meget konkret fejl, f.eks. en enkelt ledning der svigter i forbindelsen eller er gnavet i gennem og får (fejlagtig) stelforbindelse på motorblok el. lign.

PSA biler er kendt for mystiske el-fejl. Jeg ville starte med en minutiøs gennemgang af hele stel og +12V fordelingen fra batteriet og ud til de første sikringsbokse og fordelere. Ofte er det hér problemet ligger.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 26-09-08 17:34

Hej tomas2610
Har snakket med dem i Svendborg, men de havde ikke mere ledning/stik til den.
Hej Beestone
Du har ret så jeg kan vælge et helt nyt sæt ledninger/stik det koster ca 6000 kr hos et Citroën værksted. Men overvejer et mindre værksted, som vil prøve at skifte stikkene. MEN det kan ende med at det bliver hele sættet for at få en garanti med på reparationen. Den har været på 4 værksteder nu og kostet alt for meget uden garanti!

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 28-10-08 07:32

Hej alle, jeg er nu ved at skifte leningsnettet i motorrummet (købt hos huggeren). Skulle lige ha en ny linse i højre øje, for at se bedre og så skiftet brilleglas, før jeg vovede at gå i gang. Heldigvis er stikkene lavet så kun den rigtige passer i modparten.
Håber det virker når det "sidste stik" er sat i.

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 14-11-08 18:56

Hej alle! Så er vi kørende igen. Fik byttet til det rigtige (stelnummeret er vigtigt!) kabelsæt, med ca 30 stik og forbindelser. For 1875 kr og lidt tålmodighed med at pille det gamle ud og få det nye (brugte) på plads, så er der ikke flere fejlmeldinger. Har også skiftet "badehætten" over stik og motorcomputer. En 2,5 liter plastdunk, skåret op i en side, er sat ned over som ekstra beskyttelse. Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Beestone