/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Bog om basis musikteori.
Fra : icedice
Vist : 1781 gange
100 point
Dato : 24-09-08 11:35

Jeg har nu i mange år brugt tid på at lave elektronisk musik, og vil derfor gerne læse den basale musikteori. Jeg kender navnene på tangenterne på et klaver, og jeg kan sammensætte en simpel akord. Men jeg har ingen ide om hvordan et musikstykke er stykket samme, dvs. noget med skalaer og hvad der passer og ikke passer sammen.
Jeg søger derfor navnet på en god lærebog som kan lære mig den basale musikteori, bogen må meget gerne være på dansk.
Jeg er ikke interesseret i at folk svare med google-søgninger, bogpriser.dk søgninger osv. Den slags kan jeg godt selv finde ud af, det jeg er ude efter er folks egne erfaringer med musiklærebøger.

Takker

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-09-08 12:39

Jeg sku mene du ku finde noget om det her Flere af linksne har en hav af undersider ..god fornøjelse

http://www.vejmus.dk/links-filer/links.htm

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-09-08 14:57

Jeg mener denne er en opdateret udgave af den røde bog, jeg brugte i starten af 70'erne - og den var anbefalelsesværdig. Let læselig og letforståelig.

Kampp, Ejnar
Becifring & akkordspil
Ejnar Kampp, Preben Fahnøe
Revideret og udvidet. 1992-. bind, illustreret
Forlag: Wilhelm Hansen
Emne: becifring ; musikteori ; harmonilære
Opstilling: 78.143

Bind 2: Becifringspraksis : harmonilære, akkompagnement : akkordkonstruktion og analyse, akkordmønstre - kvintgang, andre akkordmønstre
1994. 91 sider
ISBN: 87-598-0642-7

Kommentar
Fra : myg

Dato : 24-09-08 14:59

Den er åbenbart i 2 bind nu

Her er data på bind 1:

Kampp, Ejnar
Becifring & akkordspil
Ejnar Kampp, Preben Fahnøe
Revideret og udvidet. 1992-. bind, illustreret
Forlag: Wilhelm Hansen
Emne: becifring ; musikteori ; harmonilære
Opstilling: 78.143

Bind 1: Tone-teori som grundlag for becifringspraksis : tonesystem, skala, kvintcirkel, interval, lydlære
1992. 49 sider
ISBN: 87-598-0590-0

Kommentar
Fra : boibbo

Dato : 24-09-08 15:39

Der er ikke mange succesfulde komponister der er blevet berømte ved hjælp af læsning. Forståelsen af opbygning af sange, hvilke akkorder der passer sammen, skalaer osv er noget man lærer, når man simpelthen har spillet, øvet og lyttet nok. Selvfølgelig skal du lære det basale for at komme i gang men det kan du jo, som du selv siger, godt selv finde ud af: Google, biblioteket, de fleste bøger om musik for begyndere er til lige god hjælp. Jeg laver også selv musik. Bland andet elektronisk.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-09-08 16:03

Dette er ikke en googlesøgning, for jeg kendte siden i forvejen

Måske du kan få glæde af den

http://duda.dk/Grundfag/Musik/musik.html