/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Trykimpræg. træ eller ikke?
Fra : Malkekoen
Vist : 2491 gange
100 point
Dato : 23-09-08 21:32

Hej!!!

Jeg skal igang med nyt redskabsrum i weekenden. Men har lige lidt spørgsmål, som jeg meget håber I kan hjælpe med.

Redskabsrummet bliver placeret på nogle fliser oven på jord. Så det kommer ikke i direkte kontakt med jord, men vil være 5-10 cm. over.

1: Hvilken type træ skal jeg bruge strøer/reglar etc. til at ligge gulv på? Skal det være 45x95 eller kan jeg nøjes med 38x57, når de ligger med ca. 40 cm afstand? Kan jeg ligge dem med større afstand, hvis jeg bruger 45x95? Og skal det være trykimprægneret træ?

2: Jeg vil ligge et pvc trapez tag (bliver næsten fladt træ). Hvilken type træ skal jeg bruge som "spær/lægter" her? Og med hvor stor afstand skal de lægge?

Håber spørgsmålene giver mening. Spørg endeligt, hvis jeg har formuleret mig dårlig eller hvis der mangler information.

På forhånd mange tak

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 23-09-08 21:47

Malkekoen

det er helt klart at du skal bruge K33 træ udvendig.

per

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-09-08 21:53

Alle steder hvor vind og vejr kommer til skal du bruge trykimpregneret

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-09-08 21:55

Jeg ville vælge regler i gulv og tagstrøer til taget

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 23-09-08 21:55

Men........... der kommer jo ikke direkte vind og vejr under gulvet? Og har I nogen kommentarer til dimensioner og afstand?

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 23-09-08 21:56

Trykimprægneret træ. 38 x 57 kan gå an som strøer hvis du understøtter dem midtvejs. Det hjælper ikke noget der er 40 cm afstand det er også længden der er afgørende. Hvis du bruger 45 x 95 kan du bruge 60 cm mellemrum/afstand
Til trapeztaget skal du også bruge trykimp. træ da det har tendens til at svede/kondensere. Afstand 60 cm.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-09-08 21:59

i øvrigt er det meget sjovt at slå K33 træ op i google.
Ikk nogen god reklame.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 23-09-08 22:06

stig54

der blev jo spurgt hvad der var bedst, men det er jo ikke sikkert at alle trælaster ligger inde med det da det ikke må fremstilles mere.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 23-09-08 22:08

sunoswitch

du mener selvfølgelig reglar ikk

per

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-09-08 23:05

Per

Det er også derfor at det er bedre at få lavet tænder i Polen, de limer kronerne på med en lim der ikke må bruges i Danmark. vi er enige.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-09-08 05:02

Du kan jo også vælge at bruge lærketræ til alt det udvendige ... naturens eget "trykimprægnerede"

Det skal selvf. vedligeholdes med noget træbeskyttelse, men mest for at holde lidt på farven, da det ellers bliver "gråt" ret hurtigt ude i lyset.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 24-09-08 09:18

stig54

jeg tror ikke at det er bedre men billigere , har selv fået det lavet i sverige 2 gange og aldrig merere

per

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-09-08 09:58

Det er bedre med konstruktiv beskyttelse end med trykimprægnering.

Det vil sige at du skal holde træet tørt, og sørge for at lidt fugt fra kondens eller fygene let tørrer væk. Tagudhæng er vigtigt for at beskytte træet nedenunder. imprægnering af taglægter er ikke nødvendigt.
Hvorfor ikke bare bruge flisegulv på et tykt gruslag i et redskabshus. Det holder tørt bare gruslaget er tykt og over omgivende terræn.

Pvcplader har i dag en dårlig holdbarhed fordi de gode uv stabilisatorer af miljøgrunde ikke mere må bruges. Hvis du alligevel bruger pvc, så sørg for et ordentlig hældning drypnæse og tagrende.

Efter to hold pvc plader, har jeg skiftet til stålplader.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-09-08 10:26

Hvis man ser gamle træbygninger, er de ikke trykimprægnerede. De er fra den gang, man brugte konstruktiv træbeskyttelse. Og på overfladen har de fået noget, der beskytter mod UV-stråling, trætjære eller falurødt. At lægge træ på fliser er en invitation til problemer. Fliser på jord vil altid suge lidt grundfugt op, så under strøerne skal du lægge noget som bryder fugttransporten: asfaltpap eller lignende. Og du skal sikre mod opsprøjt af vand fra tagdryp. Og yderbeklædning af træ skal vende marvsiden udad. Den sprækker ikke, når træet tørrer op. Kan du vælge, skal du sørge for at træfibrene stritter den rigtige vej, så de afviser vand i stedet for at lede det ind i konstruktionen. Med de rette forholdsregler vil bygningen holde længere end du gør. Har lige tilbragt de seneste 4 dage på taget af et træhus fra 1896. De steder, som havde været behandlet ordentligt, var træet sundt. Køkkengulvet ligger på¨strøer lagt direkte på tørt sand. huset er fra den gang, man byggede på det højeste og tørreste sted i nabolaget. De fugtige steder var reserveret til dyrkning.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 02-10-08 20:27

Mange tak! Nu er skelettet bygget! Det virker stabilt! Jeg har brugt dine afstandsangivelser...