/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Radio periodevis død
Fra : zxcvbnm1
Vist : 492 gange
50 point
Dato : 22-09-08 11:40

Hej

Min Clarion-radio er begyndt at falde ud periodevis, og når der er FM-signal igennem, er der hverken RDS eller TA-signal. Jeg har haft radioen ude for at tjekke stik og ledninger, men alt ser ud til at være OK.

Problemet er blevet aktualiseret fordi jeg skal have en GPS-enhed ind over radioen. Jeg har nogle enkelte gange været heldig at få lydsignalet fra GPS-en til at køre over radioen, men det forsvinder også periodevist.

Er der nogen, der har gode forslag til, hvad der kan være i vejen.

mvh
zxcvbnm1

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-09-08 15:10

Måske dårlig antenneforbindelse.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-09-08 16:59

- når GPS signalet også falder ud, er det som Teil rigtigt skriver antenneforbindelsen. Tjek antennekabel og skil og rens din tag-, eller hvad du nu har, antenne og prøv igen. Samme resultat = ny antenne og/eller kabel...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-09-08 20:14

Jeg tror Stouenberg misforstår dit spørgsmål, for når jeg læser det, så vil du have lyden til at køre ind over din radios højttalere via radioens forstærker.
Her tyder det på, at det er din radio, som er ved at være udtjent.

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 22-09-08 20:37

Antennestikket er tjekket - både i radio og på taget (jeg har antenne på taget af bilen).
Det er rigtigt som severino skriver, at jeg vil have lyden fra GPS-enheden ud gennem højtalerne via radioens forstærker. Det virker faktisk nu. Jeg har indstillet radioen på en ledig kanal og sat GPS-enheden på den samme. Problemet er, at jeg ike ved, hvornå den mister forbindelsen igen - og mit RDS- og TA-signal virker stadig ikke.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-09-08 20:54

Du ved sikkert godt at RDS og TA signalerne kan slås fra og til på fronten af radioen, men jeg nævner det lige for alle tilfældes skyld.
Det er ikke alle kanaler der udsender disse signaler.

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 22-09-08 20:57

Hej severino
Jo, det ved jeg godt. De to funktioner har også virket upåklageligt siden jeg fik bilen - den er 6 år gammel, og det er radioen formentlig også. Jeg fik den undervognsbehandlet for nylig, og problemerne opstod kort tid efter - mennnn jeg kan næppe forestille mig, at der er en sammenhæng

Kommentar
Fra : zxcvbnm1

Dato : 01-10-08 18:01

Så gik den ikke længere. Radioen er nu helt død og jeg må nok se i øjenene, at jeg skal frem med muldvampeskindet.
Mit problem er nu, hvordan jeg sikre mig, at den nye radio "spiller" sammen med ratbetjeningen og multidisplayet i instrumentbordet.
Er der nogen, der ved, hvordan man sikre sig det - er det evt. noget med at se på, om radioen har full-DIN??

zxcvbnm1