Styretøjet
Styr og håndtag skal sidde fast. Styret må ikke være bukket eller svejset mere end det er fra fabrikken af. Styret skal være mindst 55 cm bredt. Håndtagene må ikke sidde lavere end sædet og højst 30 cm over sædets højde.
Styret skal kunne drejes fra stop til stop uden at hænder og kabler kommer i klemme. Forhjulet skal præcist følge styrets bevægelse.
Der må ikke være væsentligt slør i styretøjet som helhed eller i dets enkelte dele.
Styretøjet skal være let, sikkert og hurtigt.
Der kan være slør mellem kronrør og styrestamme (udpeges)
Der kan være slør mellem gaffelkrone og samlestykke (udpeges)
Der kan være slør i forhjulslejerne (udpeges)
Kontrol
Stå på den store støttefod
1. Kronrør/styrestamme (2 lejer kan blive slidt) Tag ved nede i forgaffelbenene. Træk frem og tilbage. Ikke mærke slør eller knæk. Hvis disse 2 lejer er slidte vil styringen virke tung og træg. Hvis lejerne er for stramme vil styringen bevæge sig i hak.
2. Gaffelkrone/samlestykke : Sæt forhjulet i klemme mellem benene og forsøg derpå at vride styret fra side til side. Under denne prøve skal styremekanismen virke helt stiv og fast.
3. Forhjulslejerne : Sæt forhjulet fri af jorden. Derpå tager du med venstre hånd forbremsegrebet og styret og trykker sammen samtidig med at du forsøger at rykke hjulet fra side til side. Kan det rokkes skyldes det navslør. Hvis forhjulet ikke er fastspændt kan dette konstateres efter samme metode - dog tager du ikke forbremsegrebet.
Styret skal kunne drejes let og hurtigt uden mislyde eller punktvis træghed.