/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Wasabi
Fra : PrivateDK
Vist : 3149 gange
100 point
Dato : 20-09-08 17:15

Er der nogen der ved om man kan købe frø til Wasabi i Danmark.
Den minder om en peberrod.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-08 17:22

Når jeg læser på google, kan jeg da godt blive i tvivl om der overhovedet findes frø

Den står omtalt som - japansk grøn peberrod

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-08 17:24

Jeg skulle måske lige for god ordens skyld fortælle, at peberrod formeres ved at dele roden... frøene kan ikke bruges

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-08 17:45

Minder om peberrod. .....det er fordi den wasabi du køber her i landet ER peberrod, der bare er farvet o.s.v.

Citat
Man kan iøvrigt - så vidt jeg er orienteret - ikke få ægte wasabi i Danmark - det, man køber herhjemme er peberrod, som er farvet med gul og grøn levnedsmiddelfarve og tilsmagt med citronsyre (hvis man skal købe peberrod, er det faktisk en af de bedste måder at gøre det på).

Wasabi er en plante, der vokser ved rindende vand - og en af grundene til at den ikke fås i vores del af verden, er at den meget hurtigt mister smagen. Måske er en af grundene til at SnS i den bedste mening vælger pulverwasabi, at den faktisk indeholder en smule ægte wasabi - som altså selvfølgelig er fordampet forlængst.

http://www.madkultur.dk/?article=1170859953

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-09-08 17:45

Det tvivler jeg på at du kan, når jeg læser dette

Citat
Wasabi er en plante, der vokser ved rindende vand - og en af grundene til at den ikke fås i vores del af verden, er at den meget hurtigt mister smagen.

http://www.madkultur.dk/?article=1170859953

Jeg tror du i Danmark kun kan købe Wasabi som pulver eller pasta

Wasabi er japansk peberrod, som bruges til sushi. Den fås som pulver, der røres til pasta med lidt vand, og som færdig pasta på tube. Fås i sushibarer, asiatiske supermarkeder og velassorterede supermarkeder. Brug evt. frisk fint revet peberrod i stedet.

http://www.altomkost.dk/Opskrifter/Weekendmad/Fisk/Laksetartar_med_wasabi.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-09-08 17:51
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 20-09-08 18:00

Her kan du læse om planten

http://www.botaniskforening.dk/fileadmin/user_upload/pdf/Flora_for_sjov/URT_4_05_staerkbot_p132_138.pdf

Der står bl.a.

Citat
Wasabi-plan-ten findes kun i Japan og på Sakh-alin, hvor den især vokser langs kolde vandløb i bjergene, men i øvrigt dyrkes

Så du må tage til takke med wasabi pulver og pasta

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-08 18:09
Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 20-09-08 18:50

Alt det der havde jeg også selv fundet, og jeg tror ikke det er lovligt at få tilsendt planten fra udlandet. Jeg tænkte barem når man kan dyrke peberrod herhjemme, må man også kunne dyrke wasabi.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-08 18:52

Reglerne står her

http://pdir.fvm.dk/Import_af_planter_fra_lande_uden_for_EU.aspx?ID=9440

Tja.... vand har vi da nok af

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-08 18:54

Du kan også ringe eller skrive, for at få et svar

Kontakt

Flere oplysninger om
import fås hos Sektor
for planter og plante-
sundhed, tlf.: 45 26 36 00,
mail: spp@pdir.dk

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-09-08 19:41

Wasabia japonica, som planten retteligt hedder.

Jeg tror ikke den kan vokse i DK

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 25-09-08 11:42

Tak for svaret Nordsted1. Tror jeg må affinde mig med det.