/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Afspænding
Fra : Nikolaus
Vist : 522 gange
50 point
Dato : 14-09-08 11:05

Hej,

Hvad skal man vælge for en sport, hvis man gerne vil opnå at blive mere afspændt og afstresset.
Der findes jo Yoga, Meditation, Tai Chi, afspændingspædagog og måske flere andre.

Jeg har dårlige knæ og ondt i ryggen, så det skal ikke være alt for hårdt for disse områder.

Har i nogle erfaringer i vil dele ud af?

Vh Nikolaus

Kommentar
Fra : kgdj

Dato : 14-09-08 11:46

Hej, du kan evt. læse "Selvudviklingens Tao" af af Jens-Erik Risom Petersen. Denne bog kan måske give dig nogle idèer. Held og lykke

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 14-09-08 18:15

Dersom du har dårlig ryg, Nikolaus
så kan jeg anbefale dig at sove som japanerne gør det
- på en futon i stedet for en dansk fjedermadras

Ikke alene kendes dårlig ryg faktisk ikke blandt de 130. mio japanere
som aldrig i livet ville sove på andet end en futon
men tillige regulerer en futon varmen
så om sommeren virker den køligere end noget andet materiale
om vinteren stik modsat
fordi en futon er 100% bomuld
mens danskerne blot har en tynd rullemadras over fjedermadrassen
for dog at hente noget af den mistede varme

* * *

Af de sportsgrene du nævner
kan jeg fuldt gå ind for Yoga, Meditation, Tai Chi
og ydermere tilføje aikido - som i mine øjne er det absolut bedste

Mvh - SEMMER

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 14-09-08 19:08

Du kunne også overveje svømning. (Det er bare det bedste jeg ved.)

Du bliver næsten vægtløs og er derfor skånsomt mod knæ og ryg. ...
og så bliver man så dejlig barnlig

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 14-09-08 20:36

Tak for respons

Ser lige på den bog du nævner, kgdj, om det er noget. Hvad angår Yoga, har jeg hørt det er usædvanligt fysisk hårdt for kroppen. Endvidere har jeg svært ved at finde en "skole" hvor der ikke kun er kurser af 10 gange. Og Aikido - er det ikke kun kampsport og hårdt for knæ?

Svømning står højt på min liste. Men desværre bor jeg relativt langt fra en svømmehal, så det er desværre udelukket som en kontinuerlig sport.

Det jeg specifikt er ude efter, er ydermere en sport, der forebygger stress og de følgevirkninger der kan komme af lang tids stress; for højt blodtryk bl.a.

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 14-09-08 21:21

Aikido er ikke noget med fysisk styrke
men udvikling af den mentale styrke
Aikido ligger dermed milevidt fra judo, karate, o.s.v.

Mvh - SEM