/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Kattelov?
Fra : Ysseven
Vist : 993 gange
100 point
Dato : 13-09-08 13:14

Hej derude,

Og så det tredje spørgsmål i rækken:

Vi har snart beboermøde, og skal beslutte en ændring i vores husorden omkring bl.a. husdyr.

Der skal nu pålægges katteejere, at "udekatte skal være neutraliseret, vaccineret og mærket ifølge gældende lov" - men jeg kan ikke finde nogen katte-lov...!

Det tætteste jeg kan komme på er et gammelt lov-forslag:

http://www.danskfolkeparti.dk/B_138_som_fremsat_Forslag_til_folketingsbeslutning_om_velf%C3%A6rd_for_katte_og_forberedelse_af_lovgivning_om_katte..asp

Og så det her fra Dyrenes Beskyttelse: http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/kattelovgivning

Er der nogen som er klog på det område, og kender den aktuelle status herfor?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 13:25

ysseven hvor filan bor du (svar kræves ikke) - er det udelukkende dyrehadere ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 13:28

bortset fra det - vaccination skal der til og den skal overholdes med de mellemrum det nu kræver - at holde en kat i egen have/grund er temmelig besværligt - her ved os er øremærkning påkrævet, det er desuden en sikkerhed for ejeren hvis katten bliver væk osv - neutralisering kan man ikke kræve, men det er ofte en fordel.

dyrelægerne har en beskrivelse liggende - i hvertfald de fleste steder

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 13:28

ps her i området har vi en "kampkat" var det noget ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-08 13:29

Samme svar som tidligere - FORBYD DEM - OVER AND OUT....

Og jeg er IKKE - gentager IKKE - dyrehader - lad dyr leve i det fri - de hører IKKE til i husene....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 13:34

tjahh refi - når de nu endelig er kommet indendørs så er det vores pligt at gøre livet for de firbenede så udholdeligt som mulig

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-08 13:34

Jeg bor i Askerød...!

Og denne sag vil om kort tid også dukke på http://info.mono.net/ - sammen med andre spøjse ting og sager.

Men tilsyneladende kan det samlede forslag endnu ikke ses på Askerøds hjemmeside, men skulle gerne meget snart kunne ses på http://www.askeroed.dk/index.php?id=187.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-08 13:37

Citat
så er det vores pligt at gøre livet for de firbenede så udholdeligt som mulig

Det klarer dyrlægen med en sprøjte....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 13:43

hmm askerød har jo været i nyhederne for lidt af hvert

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-08 14:17

Ja, desværre!

Men det store problem er, at vores formand gerne vil i medierne - og nogle af problemerne har han efter manges mening selv været med til at skabe. Hvorefter han står frem som "frelseren" i medierne.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 14:22

*SUK* nogen af den slags vil bare så gerne skabe et evigt minde om sig selv - den der lille fremfusende egoistiske direktør i maven er åhhh så u-udholdelig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 14:23

forær ham en muskelhund - en kat og en øgle (alternativt en snegl der er harmløs men trækker sine tydelige spor)

Accepteret svar
Fra : Moneypenny

Modtaget 100 point
Dato : 13-09-08 14:24

Det, der står inde på Dyrenes Beskyttelses hjemmeside, gælder stadig. Der findes ingen decideret kattelov, og da slet ikke omkring neutralisering, vaccination og mærkning. Det er op til ejeren selv. Desværre.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-09-08 14:31

Der hvor jeg bor...terassehuse....er der husregler om at der skal opsættes kattehegn, men kun få har gjort det, iøvrigt er en lejlighed med en stor terrasse som vi har et ALT for lille revir til en kat, de fleste vil snuppe enhver chance til at smutte, neutraliseret eller ej.

Derudover har mange af kattene for vane at gå ind i andre folks lejligheder og skide, og for at slå hovedet på sømmet var der en nat et krapyl der sneg sig ind gennem en smal sprække i vinduet, væltede et fuglebur og løb med min meeeget tamme og legesyge undulat.

Jeg glemmer aldrig min fugls skrig da det lykkedes for den satans kat at smutte ud med den i flaben og har siden ikkke tøvet med at smide tunge ting efter den mindste mis der så meget som stikker hovedet ind på min terrasse.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 13-09-08 14:41

--> LuffeA - vi har også fine store terrasser, og mange har faktisk også sat net op (af forskellige årsager).

Men for at det ikke skal være løgn, så skal vi om meget kort tid til et nyt beboermøde, hvor vi skal stemme om, hvordan altanerne skal se ud i fremtiden, efter en kæmpe renovering, finansieret af "det offentlige". Og forslaget fra den såkaldte - til formålet opfundne - fokusgruppe er nu, at de høje rækværk ikke skal genopføres... Og den største tilhænger (eller en af dem) er "fru formand".

Livets gang i Askerød...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-09-08 14:52

Surt

I forbindelse med en så gennemgribende renovering er det jo moderne at lave udestuer i glas, som en forlænget isolering......men det er måske ikke tilfældet her ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 14:59

Citat
Derudover har mange af kattene for vane at gå ind i andre folks lejligheder og skide
DET er i hvertfald ikke en sund kats opførsel men det er til gengæld mange menneskers opfattelse - katte er renlige dyr der holder snot og skidt adskilt til forskel for mange mennesker !

Citat
har siden ikkke tøvet med at smide tunge ting efter den mindste mis der så meget som stikker hovedet ind på min terrasse.
Det er mildt sagt forkasteligt af et voksent menneske at gøre - koldt vand vil holde de fleste uønskede katte væk !

nå ja - og så kan du jo for i øvrigt sætte hegn op til beskyttelse af dig selv overfor de farlige katte

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-09-08 15:12

Jeg har nu ikke ramt endnu, de er ekstremt hurtige.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-08 15:20

Citat
og så kan du jo for i øvrigt sætte hegn op til beskyttelse af dig selv

Ja - med 220v i....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 15:21

Citat
Jeg har nu ikke ramt endnu, de er ekstremt hurtige
ja og heldigvis for det. Prøv nu heller ikke på det !

et tip - prøv at kaste med noget småt som kikærter eller lign - det gør en kat helt forvirret og den søger sjældent tilbage - det med at lyden kommer mange steder fra på een gang er for meget for den stakkels kat - og så er det uskadeligt (hvis man ikke rammer altså)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 15:22

REFI !!!!! hvor er du dog OND !!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-09-08 15:29

OND

Det kan sgu da ikke være meningen at jeg skal indrette min bolig/grund efter naboens kat...

Mennesker der ikke kan finde ud af at holde lovene SPÆRRER VI INDE...

Katte får et glas mælk og en reje

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-09-08 16:38

Citat
Mennesker der ikke kan finde ud af at holde lovene SPÆRRER VI INDE...
... det er vist en sandhed med store modifikationer

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-08 17:34

Citat
Der skal nu pålægges katteejere, at "udekatte skal være neutraliseret, vaccineret og mærket ifølge gældende lov"

Det er der ingen lov omkring, at katte skal være netraliseret og vaccineret, og heller ikke mærket.......OG der er heller ingen lov der påbyder folk at holde katte på egen grund.

Derimod er der en lov der giver grundejere ret til, at fjerne folks katte fra sin grund, såfremt de først adviserer ejeren til katten, at deres dyr vil blive fjernet.......og der er grundejeren ikke erstatningspligtig, såfremt katten dør.....d.v.s. at grundejeren må lade katten indfange og aflive.....i henhold til de love der er omkring det (dyreværnsloven)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-08 17:39
Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-09-08 17:41

Forresten er teksten du linker til fra Dyrenes Beskyttelse ikke korrekt.

Det er ikke lov at holde kat på egen grund i henhold til lov om mark- og vejfred, for den lov indbefatter ikke katte.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-09-08 16:37

Denne tråd (og de to andre i samme sag) har været spændende at følge...

Mulberrys's link (i tråden om Muskelhund / kamphund http://www.kandu.dk/spg126240.aspx) til DR var stof til eftertanke. ( http://www.dr.dk/odp/player.aspx?mt=frontpagetab&st=frontpageTab_0&fUrl=undefined&sUrl=undefined )

Skulle nogen have lyst til at læse det forslag til beboermødet, som har udløst mine spørgsmål herinde, så er det at finde på http://info.mono.net/9300/Besynderligt

Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 24-09-08 08:31

Tak for svaret Moneypenny.

Jeg kan se på tråden, at heller ikke andre kunne finde den "fantom-lov" om katte.

Bestyrelsen endte forresten med at trække forslaget, netop da det skulle til afstemning! Mini-referat af beboermødet kan læses på http://info.mono.net/9458/Om%20husorden%20mv