/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Fjerne ridser i glasbord????
Fra : Madonnaen
Vist : 12932 gange
50 point
Dato : 12-09-08 10:44

Vi har købt et sort glasbord fra boconcept i den blå avis for at spare penge... det er rigtig flot, men har mange små ridser som vi godt kunne tænke os at få polleret ned eller fjernet på anden måde! Kan dette overhovedet lade sig gøre så det bliver et ordentligt resultat... bordet er ret dyrt fra nyt, så vi håber da på at det kan lade sig gøre.

Hvis du har erfaring eller gode råd i denne sammenhænge hører vi gerne fra dig.

MVH M

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 35 point
Dato : 12-09-08 10:47

Er det en "løs" plade...

Kommentar
Fra : Madonnaen

Dato : 12-09-08 10:50

Nej desværre er det sat fast til en 70 kg. tung cementplade.... så det er ret hæftigt at løfte.

Undersiden er måske limet fast til et sort underlag... de to flader kan ikke skilles ad, men det er også kun overfladen der er ridset og ridserne er ikke meget dybe.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-09-08 10:51

Jeg har fjernet småridser på glasplade med tandpasta

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-08 10:58

Som HelleBirgitte - tandpasta....

Der er reelt IKKE meget at gøre og det skal være MEGET fine ridser for at det overhovedet gør nogen gavn....

Firmaer der reparerer bilruder er en mulighed - men det står slet ikke mål med prisen for et nyt bord....

Lev med dem - derfor var det vel billigt....

Glasborde er i øvrigt noget at det billigste du kan købe - derfor muligheden hvis man kunne skifte pladen....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-08 11:04

Zendium skulle så være den der indeholder mest "slibemiddel"

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-09-08 11:05

Et andet middel - som jeg ikke har prøvet - skulle være wienerkalk blandet med sprit

http://www.dagenstip.dk/debat/viewtopic.php?t=96&sid=2cd34cad1be0da9c39c31c0aa9b0c653

Kommentar
Fra : Madonnaen

Dato : 12-09-08 11:09

Ok tak til jer...

selvom bordet kun kostede 5000,- har det stadig betydning for os hvis vi kan minimere ridserne.

Tandpasta.... hmmm... jamen kommer der så ikke yderligere ridser der hvor man skurrer, hvis der er slibemiddel i?

Wienerkalk og sprit kigger jeg lige nærmere på tak

MVH M

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-09-08 11:15

Du skal jo ikke skure kraftig. Lidt tandpasta på glaspladen og gnid forsigtigt - i 1 retning - med en blød klud. Men det hjælper ganske rigtigt kun på småridser, der ikke er dybe.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-08 11:23

Wienerkalk og sprit giver også bare en tandpastaagtig masse....

Og det er som sagt KUN meget fine ridser du har mulighed for at fjerne....

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-09-08 11:23

Citat
Zendium skulle så være den der indeholder mest "slibemiddel"

....nej mindst

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-08 11:24

Til den pris ville jeg så overveje udskiftning af hele pladen....

Som sagt er glas ikke det dyreste materiale....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-08 11:27

Citat
nej mindst

Ja - det var forkert udtrykt...

Der burde have stået "den bedste effekt" netop pga. det ikke er så "hidsigt" ...

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 12-09-08 12:53

jeg ville prøve med et middel til polering af et glaskeramisk komfur. mit komfur er vild med det og stråler som en sol bagefter.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 12-09-08 13:23

Citat
jeg ville prøve med et middel til polering af et glaskeramisk komfur. mit komfur er vild med det og stråler som en sol bagefter.

Det sliber ikke ridser væk.

Men.:

http://ridser.dk/

Bare et forslag.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-09-08 16:07

Ej, -de "ridser.dk" er altså plastic...

Hvis bordet er af glas, så prøv at ringe til en glarmester..

Måske kan han foreslå en reparation, der retter op på skaderne på en rimelig måde...
--Jeg kunne forestille mig at lægge en ny glasplade ovenpå og måske lægge et lag olie eller lignende imellem de to glaslag, der kunne gøre ridserne usynlige..

Jeg kunne osse forestille mig, at man selv kunne eksperimentere med at slibe ridserne væk, med samme værktøj som man bruger til stensliberi. Men der skal nok mod til, for man må først slibe hele pladen jævnt og grundigt, så man får udlignet ridserne. --Og derefter slibe med finere og finere midler. Og slutte med at polere med specielle poleringsmidler.

---Men det kommer osse an på hvor stort problemet er...

Kommentar
Fra : Madonnaen

Dato : 12-09-08 16:17

jeg kan ikke overskue selv at gå igang... jeg havde nok håbet på et mirakelmiddel :)

men tak for råd allesammen.

Godkendelse af svar
Fra : Madonnaen

Dato : 12-09-08 16:18

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-09-08 16:39

Selv tak...

Der findes desværre ikke mirakelmidler til den slags....