/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Bliver motoren for varm?
Fra : illwill
Vist : 2459 gange
40 point
Dato : 10-09-08 15:29

Hej..
Jeg har en ford escort 1996 1,6i 16v zetec.
Blæseren til køleren ville ikke starte hvorfor jeg prøvede at kortslutte stikket til føleren der skal starte blæseren. Så fungerede blæseren fint så derfor måtte det være føleren der var defekt. Den skiftede jeg så og nu starter blæseren.......men først nå viseren er næsten helt oppe på kanten af det røde felt... SÅ er mit spgm. om det ikke er for sent?? Blæseren kører kortvarigt og lader kun viseren falde et par milimeter, dvs at motoren ved bykørsel arbejder konstant meget tæt på det røde felt. Når jeg kører ud af landevej står viseren lige i midten af normalområdet. Starter blæseren så ikke for sent, for ville da umiddelbart mene at den skulle sætte igang så snart den kom over midten?? Er der noget galt eller skal det være sådan?? Tager motoren skade af at køre der?
Jeg havde iøvrigt en ford escort inden den her, som aldrig kom i nærheden af det røde område...

 
 
Kommentar
Fra : Teil


Dato : 10-09-08 15:30

termostat/føler fejl


Kommentar
Fra : Teil


Dato : 10-09-08 15:32

for lidt kølervæske

Kommentar
Fra : illwill


Dato : 10-09-08 15:40

Det var nogle korte svar...... vil i uddybe? Nej der er ikke for lidt kølervæske..


Kommentar
Fra : Teil


Dato : 10-09-08 15:50

Der sidder en føler som skal tænde for blæseren,
den kan være defekt.


Kommentar
Fra : refi


Dato : 10-09-08 15:52

Skift termostat....

Sidder føleren til blæseren på den kolde side starter den jo ikke før termostaten åbner....

Kommentar
Fra : thulin


Dato : 10-09-08 16:07

Har haft en model magen til.
Måleren skal stå vandret. blæseren begynder når den er et lille stykke over 45, altså imellem midt og top.

Måske har du vendt polerne forkert til din blæser ?? Så den trækker/skubber luften den forkerte vej igennem køleribberne.

På din model, vil blæseren køre hele tiden, hvis termostaten til blæseren er defekt.
Men jeg kunne alligevel forestille mig at den er gået i stykker på en sådan måde at bimetallet i termostaten slår til og fra ved et for højt temperatur interval.

Da min termostat en sommerdag gik istykker, gik den i fail/safe mode (om man vil) og blæseren kørte hele tide, det bevirkede at temperaturen aldrig kom i nærheden af vandret.

Jeg ville starte med at skifte den elektriske termostat, som styrer blæseren - koster ikke alverden.


Kommentar
Fra : kogalejy


Dato : 10-09-08 16:13

Sålænge den ikke koger, har motoren det ikke for varmt.

Kommentar
Fra : illwill


Dato : 10-09-08 16:30

Teil, den føler du siger jeg skal skifte, er jo netop den jeg allerede har skiftet som jeg skrev i mit indlæg??
Thulin, Jeg går også ud fra at det er den elektriske termostat som du snakker om netop også er den her føler som jeg har skiftet.. Den var i stykker for med den gamle ville blæseren slet ikke starte. Nu starter den på kanten af det røde..Så den er sprit ny og original fra ford.
Jeg tror ikke polerne er vendt forkert, for den køler jo fint nok når den starter.. prob er jo at den starter for sent (måske).


Kommentar
Fra : illwill


Dato : 10-09-08 16:36

Jeg snakkede lige med ford og de påstod at den først skulle aktivere tæt på det røde felt.. men det kan da ikke passe at den skal ligge helt deroppe ved bykørsel!!

Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 10-09-08 16:51

Det er ligegyldigt om blæseren er polet forkert. Den vil så bare køre i meget længere tid når den ikke er så effektiv med luften den forkerte vej. Det er jo følerkontakten der styrer blæseren.

BEMÆRK :
hvis følerkontakten er en 3-polet type, er det mest sandsynligt at det kun er højfarts kontakten som tænder blæseren i høj fart ved en noget højere temperatur. Lavfarts kontakten skal tænde blæseren i lav fart som du selv beskriver "i god tid" før motoren kan blive for varm. Hvis motoren så alligevel bliver varm (f.eks. med campingvogn op ad bakke), tænder højfartskontakten i føleren, og blæseren kører med fuld fart.

Lavfarts kontakten har som regel en effektmodstand indskudt i serie til blæseren, for at give den lavere fart. Det kan også være den som er defekt, eller kabelforbindelsen.
Hvis blæseren aldrig kommer til at køre i lav fart, vil den kun køre med høj fart, ved en højere temperatur.

Men altså kun i tilfælde af en 3-polet følerkontakt.
Hvis følerkontakten derimod er en 2 polet type, er der stor chance for at du har fået en forkert type, altså en kontakt som først tænder ved for høj en temperatur.
Normalt vil der stå trykt en temperatur direkte på følerkontakten. Et eller andet mellem 85 og 88 grdr.

Så du skal lige ud at tælle til 2 eller 3 spadestik på føleren og se efter hvilken temperatur den arbejder med.

PS : er der 2 temperatur tal, er den højeste temperatur den garanterede maksimale indkoblings temperatur, og den laveste er den garanterede laveste udkoblings temperatur.
Der vil nemlig altid være hysterese i kontakt funktionen.

Kommentar
Fra : illwill


Dato : 10-09-08 17:00

Det lyder fornuftigt det du siger, men jeg tror det er en to-polet. Det er den her http://www.refako.dk/product_info.php?cPath=1_100000036_245000313_110001463_120005181&products_id=1-4007.528015911035181 bortset fra at den er købt hos Ford. Jeg har ikke læst på den jeg har i hvilken temp. der står..

Kommentar
Fra : severino


Dato : 10-09-08 17:39

Det lyder meget interessant det her!
Jeg har selv problem med min Opel, hvor dennekontakt sidder på selve køleren. Den skal også meget højt op, før den starter.
Det er især når den går i tomgang og ved lav hastighed, især inde i byen, at den bliver varm.
Når jeg køre på landevejen, så køler fartvinden tilstrækkeligt.
Jeg skal naturligvis have sat en ny i, og vil være opmærksom på, om der findes flere temperaturer.
Midlertidig har jeg løst problemet ved at lade blæseren køre hele tiden, via en indskudt modstand, så den køre med lav hastighed. Så nu når temperaturen ikke op i det "farlige" område, men holder sig pænt nede i 70 til 80,når den er varmest.

Kommentar
Fra : illwill


Dato : 10-09-08 18:12

Hmm...... nu har jeg tjekket den gamle og der står Z05 92AB 8B607 på den, hvilket ikke siger mig noget. Desværre står der det samme på den nye, så det er vel næppe fordi Ford har givet mig en forkert.
Når den kun har to poler, vil det så sige at køleren kun kan køre med èn hastighed?
Der findes to af sådanne kontakter. Den ene (den jeg har skiftet) sidder på slangen til køleren. Den anden sidder på termostathuset.. Kan sidstnævnte have noget med problemet at gøre?

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 10-09-08 18:57

Så vidt jeg har lært, arbejder motoren bedst, når den er så varm som muligt, dog uden at koge. Så bare blæseren holder den ude af det røde felt, og motoren ikke bruger for meget vand, så skulle den være ok.
Hvis motoren er kølig slides den mere, og olien brænder ikke belægninger, så længe den er under 100 grader.

Kommentar
Fra : illwill


Dato : 10-09-08 19:49

Ok, så burde jeg vel egentlig være rolig...... Men motoren er vel langt varmere end kølevandet? Hvis den først køler vandet ved 100 grader må motoren jo vel også være over 100?? Hmm en mekaniker må vist hellere se på den engang, men indtil videre forstår jeg altså at jeg godt kan køre nogenlunde trygt. Med mindre viseren viser forkert og den reelt set er oppe i det røde felt. Håber jeg sandelig ikke..

Kommentar
Fra : dova


Dato : 10-09-08 20:57

Det med blæseren og hvornår den skal starte, lyder helt normalt, den skal først starte når motoren nærmer sig FOR varm.....jeg har haft biler, hvor der gik 5-6 år før jeg hørte møllen starte første gang, og det var først ved 30 graders varme i bjergkørsel.

Hvad der derimod ikke lyder normalt er den høje temperatur i bykørsel.

Måleren bør ikke gå helt op til det røde felt, men holder sig generelt midt i ved landevejskørsel og så er det normalt den stiger til ca 3/4 ved belastning....og selv om normalt "arbejdsområde er mellem 1/ og 3/4 er det mest normale, at den holder sig midt i.

Måske du kører med en forkert termostat....altså en "vintertermostat", den tillader vandet at blive noget varmere før termostaten åbner.

Og så sker der det, at når du kører langsomt, og vinden ikke er så kold, så kan farten og vinden ikke køle tilstrækkeligt og bilen bliver derfor for varm.

Kommentar
Fra : illwill


Dato : 11-09-08 07:11

Hmm, men så burde temp. jo falde så snart termostaten åbner, hvilket den ikke gør... Og hvis den ikke åbner så burde det jo ikke have en effekt når køleren endelig kommer igang (hvilket det har - omend lille), fordi det varme vand ikke når ud til den??

Kommentar
Fra : alka


Dato : 11-09-08 11:04

Du har formentlig olie nok på motoren?

Normal arbejdstemp/vandtemp. er mellem 75 og 88 grader sommer/vintertermostat.
Normal arbejds/olietemp. er mellem 80 og 100 grader. Olien indgår således også i køling af motoren.

Hvis en motor over en længere periode kører/arbejder over normal arbejdstemp. KAN toppakningen forvitre, således der kommer forbindelse mellem cylinder/vand- og oliekammer. I værste fald, kan cylindrene fyldes med vand og der kommer vandamp ud af udstødningen. Stoppes motoren her, kan den ikke startes igen, pga cylinderne er fyldt med vand!!!!

Ved normal kørsel på denne årstid, burde det slet ikke være et køleproblem. Hvordan har køleren det mon?

Kommentar
Fra : thulin


Dato : 11-09-08 12:12

Har du tænkt på at din temperatur føler, kan være defekt.... Altså den som giver signal til instrumentpanelt.
Så det faktisk kan være at den viser en forkert temp. altså for høj, så motoren faktisk slet ikke er så varm som du tror.


Kommentar
Fra : dova


Dato : 11-09-08 14:29

Citat
Hmm, men så burde temp. jo falde så snart termostaten åbner, hvilket den ikke gør



Den falder ikke ret meget, såfremt du kører bykørsel hvor der ikke er så meget fartvind, at køleren køles ned.
Derfor er det så man har møllen, der skal gå i gang når motoren er i fare for at blive overophedet....og når møllen går i gang, skal temperaturen falde til normal efter kort tid, ellers er der noget der tyder på, at vandet ikke cirkulerer ordentligt, sådan at de afkølede vand i køleren kommer ind og køler motoren ned.


Citat
så burde det jo ikke have en effekt når køleren endelig kommer igang (hvilket det har - omend lille), fordi det varme vand ikke når ud til den


Vil det sige, at køleren ikke er varm nok???

Eller mener du blæsemøllen ??

Hvis temperaturmåleren viser, at motoren er meget varm, og køleren så ikke er tilsvarende varm, så er dit problem noget med cirkulationen i anlægget.

Er det noget den bil er begyndt med for nyligt, efter at have været "normal", eller hvor længe har det været sådan.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 11-09-08 19:10

Noget kunne tyde på en tilkalket køler. Den burde ved normal kørsel stå ca. midt i feltet, men som andre har været inde på, kan selve måleren være defekt ?
Du har et blåt stik på termostathuset. Det plejer at være styringen af blæseren på Ford, og antageligt der du har "luset" stikket over ? Evt. kan du montere en ekstra kontakt i bilen, forbundet til hvert ben på stikket således, at du kan aktivere blæseren inde fra bilen, når temperaturen bliver for høj.
En anden mulighed er, at få afkalket køleren (Eddikesyre + varmt vand ) eller køler rens.
Det burde ialtfald gavne cirkulationen. Og endelig er en ny termostat ikke den store udgift, hvis du selv kan skifte den.

Kommentar
Fra : hjkofoed


Dato : 11-09-08 22:12

kogalejy :
Citat
Sålænge den ikke koger, har motoren det ikke for varmt.


hvis vandet ikke cirkulerede ville den koge

Jeg tror helt ærligt ikke din dyt fejler en dyt, og til vinter vil du være glad for varmen

Kommentar
Fra : bite


Dato : 14-09-08 19:49

Har en Ford Escort fra 1998 og har selv haft samme fejl. Det var føleren som sidder på en kølerslange(føleren sidder forneden på slangen) lige ved sidden af selve køleren.
Den sørger for at blæseren starter på det rigtige tidspunkt som på min og nok også på din er lige midt i M'et i NORMAL på viseren.
Jeg købte føleren på et værksted, hvilket kostede mig 350 kr.

Kommentar
Fra : illwill


Dato : 15-09-08 10:37

Jeg begynder også selv at tro at alt er som det skal være...
BITE : Det er lige nøjagtig selv samme kontakt som jeg har skiftet. Og jeg købte den også på Fords eget værksted dog til 150 kr. Så det burde være den rigtige. Men den starter ikke i M`et men først efter L`et. De tidligere ejere har oplyst mig at den også først startede der da de havde den, da den gamle kontakt stadig virkede. Så enten er det bare sådan det skal være, eller også er fejlen et andet sted..


Kommentar
Fra : bite


Dato : 15-09-08 11:16

Ja egentlig så tror jeg også det er normalt, men jeg kan godt forstå dig, der er trods alt ikke så langt derfra også til det røde felt

Min er jo også en model 98 med aircon, men når blæseren starter så kører den indtil nålen når starten af N'et

PS: 350 kr, men så var den også monteret.

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407943
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste