/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Svastika lovligt eller ej?
Fra : Klumme
Vist : 7677 gange
100 point
Dato : 10-09-08 13:15

Er det ulovligt at bruge symbolet Svastika i Danmark. Jeg er bekendt med at det er ulovligt i Tyskland og Østrig, men er usikker på Danmark.

Ikke fordi jeg står og har akut brug for at markedsføre mig med Svastika LOOL men en diskussion har affødt dette sp. http://da.wikipedia.org/wiki/Svastika

Iøvrigt mener jeg det er urimeligt at forbyde dette symbol. Symbolet kan jo ikke gøre for, at det i en periode blev misbrugt. Men af hensyn til de personer, som stadig lever og måske har forfærdelige minder fra krigens tid, synes jeg det er ok at tage det hensyn ikke at vifte med det så længe de lever. Men når de sidste er døde, vil jeg mene at symbolet skulle kunne bruges som man vil

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-08 13:19

Vent et par tusind år med at bruge det.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 13:21

Jaaa LOOL det kunne man jo

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-08 13:30

Jeg tror det er ulovligt, ellers ville de danske nazister ikke have tøvet med at blafre med det.

Men Du får nok også Carlsberg på nakken idet det sidder på deres elefanter ved hovedindgangen i det gamle bryggeri.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 13:34

Carlsberg havde Svastika som firmalogo indtil 1940.

De danske nazister (Johnny knald i låget Hansen) har et eller andet sted skrevet, at de ville holde op med at bruge symbolet. Jeg ved ikke hvorfor????

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-08 13:39

Han hedder Jonni

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 13:42

Okay, du har ret......men det blir han sgu ikke kløgtigere af

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-08 13:48

Markedsføring med Svastika-tegnet....

Er det til salg af kosher-produkter ???

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 13:56

Luffe for helvede LOOL Nej.... jeg skriver netop, at jeg IKKE skal bruge det som markedsføringssymbol.

Jeg vil bare vide, om det er lovligt eller ulovligt at bruge i Danmark..... SEIE (so einfach ist es)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-08 13:59

Zu befehl

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 14:00

Knold

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 14:05

Jeg mener "symbolet" som sådan IKKE er ulovligt i DK... (i eget rum)

Men det er forbudt at bruge på offentlige steder....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 14:23

Tjek lige denne carlsberg etiket

http://www.afskafprovinsen.dk/2007/01/17/nazi-blog/

HINT:

Nederst på etiketten...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-08 14:24

At tegnet har været misbrugt er der ingen tvivl om, nazisterne spejvendte det så har mange observeret, men det var der også andre der gjorde.
Nazisternes misbrug er så gået over i den evige historie der for altid har ændret folks opfattelse, spejlvendt eller ej.

Nazisterne med Hitler og Goebbels i fronten med symboler brugte også inspiration fra Kelterne og Romerne.........og det var musik af Wagner der blev spillet.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 14:51

Wagner var inkarneret jødehader LOOL Wagnermusik må ikke spilles i Israel, til stor fortrydelse for berømte jødiske dirigenter og musikere.

Yes refi, men hvor adskiller brugen af svastika og så mange andre "flag" sig. Man må heller ikke flage fra kolonihavehusets flagstang med det israelske/russiske/engelske mv flag, med mindre du har en tilknytning til flaget som lovliggør dette.

Med hensyn til Carlsberg...det er, og vil fortsat være dybt urimeligt, hvis et firma som har eksisteret siden 1847, mener jeg det er, ikke må bruge det logo som retmæssigt er deres, fordi en lille underkorporal skaber sig åndsvag i 10 år

Luffe...Jeg troede osse at Hagekorset var spejlvendt, men i flg. Wikipedia så kan Svastika vende både ve og hø. Senere i artiklen skriver de så, at nazisterne spejlvendte symbolet. Nu ved jeg så ikke hvad der er rigtigt, når der øjensynligt i samme artikel er modstridende oplysninger. Det står i 1 afsnit næstsidste linje og i næstsidste afsnit i næstsidste linje.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-09-08 15:03

Det varede også maaaaange år inden at en tysk dirigent fik lov til at dirigere et orkester i Israel.

Carlsberg har nok arkiveret symbolet, men det vil altid sidde ved indgangen da bygningen enten er bevaringsværdig eller fredet.

I søgningen på nettet stødte jeg også ind i en sag fra Tyskland hvor nogle havde søgt at tegne en ekstra streg i symbolet.
Verboten

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 15:04

Og i Sydafrika er korset blevet 3 benet hehehe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 15:10

Rettelse: Wikipedia...Det står i 1 afsnit 2. linje

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 15:13

Nååå hwa så....Kan vi snart få et seriøst bud på lov eller ulovligheden i brugen af svastika.

Ikke alt det gætteri og heller ikke følelsesladede meninger om korset. Nøgne facts med kildehenvisning, eller osse skal personen være lige så troværdig som Rye jensen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 15:22

Citat
eller osse skal personen være lige så troværdig som Rye jensen

Det MÅ være mig

Som sådan lovligt....

Lad gebisset blive hjemme hvis du vil forsøge dig på offenlige steder (nyt gebis er dyrt)

Du vil sandsynligvis alligevel kunne straffes for gadeuorden....

Så uanset om det er lovligt eller ej - er det en MEGET dårlig ide....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 15:31

Citat
Så uanset om det er lovligt eller ej - er det en MEGET dårlig ide
Yes...jeg har heller ikke nogen intentioner om at stille op nogen steder i brun skjorte, hagekors og spidsbukser LOOL. Og når jeg i øvrigt ypper kiv lader jeg altid tænderne blive hjemme

For 200 år siden - ca. - var jeg ansat hos Falck på den nu nedlagte stationen på Amager Strandvej, og dengang gik vi altid i lange blankpolerede ridestøvler og spidsbukser. Vi var skide flotte, men det var ikke alle der ku li det hehe. Men det var såmænd blot den originale chaufføruniform fra ældre tid.

Refi = Rye Jensen = troværdighed..hmmmmmm lige i dette sp napper jeg rye LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 15:37

Ja det er altså ikke noget peronligt hihi så du behøver ikke blive tøsesur

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 15:45

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 16:03

Pyt...så får du en tudekiks

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 16:13

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 16:16

Nåå det var godt...jeg vil ikke se sådan en tudefrans med elevatorsnot

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 16:18

Med lidt god vilje kunne det ligne "dit" symbol....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 16:27

Øhhh jeg er vist ikke helt med, og så er det edderbroderemig ikke MIT symbol LOOOL Men jeg er lidt af en korsfarerfreak og kan godt li symbolikken i det gamle Svastika

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-08 17:16

Jeg kan ikke umiddelbart finde noget lovstof.. men når jeg læser denne artikel - godt nok et år gammel - så står der følgende

EU-politikere har i løbet af de seneste seks år allerede to gange forsøgt at blive enige om fælles regler på området, men begge gange forgæves. Alligevel er Brigitte Zupries optimistisk og har sat sig som mål at få en beslutning igennem i EU-kommissionen i løbet af det kommende halve år, hvor Tyskland har formandskabet i EU.

Det vil være en vanskelig opgave, for i lande som Danmark, Sverige, Storbritannien og Italien gælder ytringsfriheden også på områder, der har med holocaust og nazismen at gøre.

Et andet problem er, at et af nazisternes mest yndede symboler, det såkaldte hagekors, ikke kun er et hagekors. Der er egentlig tale om et 5000 år gammelt hindutegn, som symboliserer held og lykke. Af samme grund har hinduer i Storbritannien allerede meddelt, at de vil drive lobbyisme imod planerne om et forbud.

herfra http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/10678:Udland--Tyskland-kaemper-for-hagekors-forbud-i-EU?highlight=nazisme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 17:21

Jeg tror heller ikke det er ulovligt Nordsted. Det vil blive det i samme øjeblik man bruger det i racistisk øjemed, eller ved andre æreskrænkende handlinger, men det er der jo så meget andet der også er. Er det lovligt, står det jo ikke i straffeloven. Det kunne blive noget af en bog, hvis alt hvad der er lovligt skulle stå i straffeloven

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-08 17:25

Citat
Det kunne blive noget af en bog, hvis alt hvad der er lovligt skulle stå i straffeloven

Så skal den bog nok hedde noget andet--- må godt bogen---

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 17:38

Sådan er det i Sverige....

Sverige har ikke forbud....

De har tilladelser....

Står der ikke man "godt må" er det forbudt...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 18:41

Det er da nemt at forholde sig til. Ikke så mange fortolkningsmisforståelser. De er ikke så dumme i Sverige, og deres piger er ret kønne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-08 18:46

Citat
og deres piger er ret kønne

Gad vide om det har hjulpet, at jeg har boet 20 min fra Helsingborg,og arbejdet på et svensk rederi??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 19:03

Det er jeg sikker på *SS*

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 19:03

Mener du de er blevet kønnere efter du rejste - eller hvad

Sorry - den var for nem

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-08 19:10

Refi

Jeg tror faktisk min familie har været med årsag til de kønne svenske piger, for min familie er udvandret til Sverige,og fået mange kønne tøsepiger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 19:13

Citat
Jeg tror faktisk min familie har været med årsag til de kønne svenske piger

Ved første øjekast af sætningen troede jeg det var "manden" der havde været på rov

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-08 19:15

Man kan nu aldig vide sig sikker... jeg tror ikke min farfar var en af de bedste, selv om han var gift

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 19:18

En rigtig svensker spilder ikke sin sæd på jorden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 19:20

Næhhhh

Det skal PLANTES

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 19:30

Ihhhh I er bare for meget. Se nu er min seriøse tråd gået op i p & p og jeg får aldrig at vide, om jeg må ha et Hagekors hængende ud af køkkenvinduet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 20:03

Nej - den retter vi lige tilbage....

Nu er der jo fundet en familie der sørger for at holde den "ariske" race...... (svenske piger).....

Var der ikke noget med en tysker...... osv...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 20:24

LOOOL Skøre skid

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 20:25

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-09-08 20:26

LORTELAND

/BL

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-09-08 20:30

Klumme

Citat
Er det ulovligt at bruge symbolet Svastika i Danmark.

Lad det komme an på en prøve hæng et flag ud af vinduet med symbolet på eller sy symbolet på dit tøj

Enten kommer politiet og fortæller dig, at det ikke er lovligt eller også "fortæller" drengene fra Mjølnerparken, hvad du som chef må eller ikke må

Jeg ved ikke om det er lovligt eller ej, at bruge symbolet i dag, men som tidligere skrevet, så står det ingen steder, at det er ulovligt.

Det er jo et symbol, der er brugt lang tid før krigens tid.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-09-08 20:33

Sorry, jeg ser du venter på

Citat
Nøgne facts med kildehenvisning, eller osse skal personen være lige så troværdig som Rye jensen

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-09-08 20:38

Det er guldt ud lovligt at anvende Svastika/Hagekors i Danmark hvor man måtte ønske det.

Ligeledes er det tilladt at trykke og udbrede Holocaust benægtende litteratur.

Vi ville også have svært ved at hævde at vi havde ytringsfrihed hvis vi tillod tegning af muhammed og samtidigt forbød udbredelse af Hagekors.

Derudover så er der jo det faktum at Svastika historisk set, som du så rigtigt beskriver, jo også har haft andre og meget mere fredelige betydninger.

I Tyskland derimod er der kraftige begrænsninger på ytringsfriheden når det kommer til deres egen fortid.

Man har flere gange forsøgt fra tysk side at få stoppet produktion i danmark af matriale der krænker tysk lov men der holdes også på dette område meget stærkt på ytringsfriheden.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 20:49

Citat
Enten kommer politiet og fortæller dig, at det ikke er lovligt eller også "fortæller" drengene fra Mjølnerparken, hvad du som chef må eller ikke må
hehehe Ans. Jeg tror jeg hopper over, og som tidligere skrevet, vil jeg gerne en gang til for at rydde enhver misforståelse af vejen, fortælle at dette sp. er affødt af en diskussion mellem et par gode venner efter en god middag ved kaffen og udelukkende af nysgerrighed.... BASTA

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 20:56

Til Båtnakken Haugård.

Det er mig fuldstændig uforståligt, at du tillader dig at skrive i en tråd jeg har oprettet, al den stund du, fordi du ikke kan tåle at høre sandheden, har blacklistet mig. Tag din slatne overmund og skrid. Kan du ikke finde ud af dette, så skal jeg hjælpe dig.

PS
Du skal endelig ikke slette mig fra din liste. Jeg er komplet pishamrende ligeglad med at kommentere dine bavletråde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-09-08 21:34

Klumme, du må læse grundloven, et kapitel under ytringsfrihed paragraf et eller andet

http://www.google.dk/search?hl=da&q=ytringsfrihed%2Bhagekors&start=0&sa=N

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-09-08 22:38

Ser dine indlæg sådan ud når du er ligeglad !!!!

Hvis du ikke ønsker at jeg skal kommentere i de spørgsmål der er oprettet af dig så må du jo sørge for at jeg ikke kan komme til det.

Indtil du vælger at udelukke mig vil jeg bruge min relative ytringsfrihed uden at spørge dig om lov først.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 10-09-08 22:41

Idiot I øvrigt skrev jeg "DINE TRÅDE"....er det for svært at fatte???

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 10-09-08 23:48

For SATAN Danmark - I gjorde sgu.....

Portugal - DANMARK 2-3

Sorry - off topic

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 11-09-08 00:15

Det var sku da helt utroligt!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-08 00:42

Jeg så det, og selv om jeg ikke er fodboldfan, må jeg indrømme at det lige gibbede lidt i mig, da de lavede 2 mål på 2,5 min. Imponerende

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 17-09-08 13:08

Tak for svaret refi. Du får alle pointene, fordi du på den mest stensikre måde kom med en bemærkning, som absolut ikke vedrører emnet i tråden.

I øvrigt, selv om det var fantastisk med de 2 mål, så var det mere held end forstand. Så de primadonnaer på landsholdet skal bare klappe hesten og få jordforbindelse

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 04-10-08 17:26

Klumme kom hid

I din udmærkede tråd SVASTIKA afsløre du jo et godt indhold af intellekt i din personlighed.
Som Norsted så rigtigt siger den tråd er en håndfuld points værd at følge. !!
Den tråd har du kørt på forbløffende vis, og den har for mig været informativ, på den måde at forstå
at jeg har fået et andet perspektiv omkring symbolet ”det misbrugte hagekors” .

Men ! spørgsmålet er, hvorfor fuckker det dig op når en eller anden kommer med ”årsag”
Eks. (Dato : 10-09-08 20:56)
Hvis du ”og andre” ignorerede den slags, var der en anden og mere positiv ånd her på sitet.

Med erbødig hilsen
Højris

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-10-08 21:12

Højris, Klumme får ikke mails om nye indlæg i de tråde han har oprettet og lukket, så det sidste du har skrevet ser han slet ikke