/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hvalpe + moms
Fra : qfha
Vist : 4361 gange
500 point
Dato : 07-09-08 12:42

Jeg ved, at der findes en særregel om antal hvalpekuld og fritagelse for moms.

Jeg skal finde den til en bekendt. Jeg slog det også op i sidste uge og regnede med jeg kunne huske adressen, meeen jeg tog ikke min elendige hukommenlse i ed. Man er jo desværre ingen årsunge mere.

Det må være en perfekt opgave at løse for Kandu's supergode brugere. Hvor står reglen?

Mvh
qfha

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 260 point
Dato : 07-09-08 12:56

Er det denne side fra 1992 du fandt ???

http://www.alledyrsret.dk/1999/side19.htm

Citat
Ved ikke erhvervsmæssigt hundehold forstås et hundehold på højst 4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger. Med dette "køkkenopdræt" har man lov til at avle 2 kuld hvalpe om året uden at være momsregistreret - (tjek på dit lokale told og skat kontor, da der er en "flydende grænse" omkring momsfrit salg af hvalpe). Man skal dog huske, at opgive det på sin selvangivelse, da man ikke er fritaget for at betale skat af salget.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-08 12:57

Jeg har aldrig hørt om en særregel for hunde, men at det går ind under de gængse regler om at drive virksomhed, hvilket vil sige, at hvis man har en årsomsætning på 50000 og derover, er det pligtigt at momsregistreres, under 50000 er det frivilligt.

Og moms må man ikke opkræve, medmindre det er em registreret virksomhed man har med at sælge hunde..eller andre varer

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=213273

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-08 12:58

Forresten er indtægten altid skattepligtig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-08 12:59

Citat
en særregel om antal hvalpekuld og fritagelse for moms

Hvad skulle den gå ud på ?

Er det kennelvirksomhed du taler om ?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-09-08 13:04

Dova>Denne regel eksisterer, og går udpå at man må have op til 3 kuld om året. Som jeg nævnte fandt jeg selv reglen i sidste uge, men kan simpelthen ikke huske adressen. Jeg mener, det var i et cirkulære. Det er rigtigt, at indtægten er skattepligtig, men i det omfang, man har det som hobbyopdræt, kan man fradrage al kenneldrift i årene omkring i hvalpeindtægten, så det er uhyre sjældent at hobbyopdrættere betaler skat. Der er simpelthen underskud. til gengæld er det ikke tilladt at fratrække underskud på selvangivelsen.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-09-08 13:07

ans>Du er inde på det rigtige. Jeg mener blot det var lidt udpenslet det andet sted jeg så det.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-08 13:08

Citat
Moms

På sin vis skulle der måske ikke være grund til at tage dette begreb med ind i en opdrætter-ABG. Regnskabsføring, selvangivelse, overskud og underskud, toldvæsenets moms, har ikke direkte noget med hunde at gøre . og dog.
Som opdrætter er man jo i de fleste tilfælde nødt til at sælge hvalpe. Det giver omsætning, og kravene er for tiden, at såfremt man omsætter for over 50.000 kroner på årsbasis, så er aktiviteten moms-pligtig. Det vil sige, at i hvert fald 90 procent af Danmarks hundeopdrættere skal være momsregistrerede.
Det er de nok ikke, selv om det for de fleste er dumt ikke at være det. Det kan godt være, man i første omgang tror, at man kan gemme en indtægt fra et hvalpekuld for moms- og skattevennerne, men de fleste opdrættere, jeg kender, får flere penge fra momsvæsenet retur, end man indbetaler. I hvert fald set over en årrække.
For samtidig med at man skal lægge 25 procent på sine salgspriser og efter nogle måneder skal indbetale disse penge til toldvæsenet, så får man 20 procent af udgifterne til foder, dyrlægeudgifterne, stambogs- og udstillingsgebyrer, annoncer og hvad der ellers er på udgiftskontoen retur. Har man blot nogle hunde og driver et seriøst avlsarbejde, så vil omkostningerne i det lange løb overstige indtægterne, og så er det da dumt ikke at følge lovens påbud om ved omsætning over 50.000 kroner om året at blive momsregistreret.
Det kræver ganske vist, at man skal føre et nogenlunde forståeligt regnskab, og det kan naturligvis være afslørende, forstået på den måde, at man pludselig opdager, hvad ens hobby koster om året, men man har jo lov til at glemme sluttallet nederst på linien, når den kvartalsvise indberetning er udfyldt og afsendt.
Opdrætteres momsopgørelser udviser meget svingende beløb. Tre kvartaler, hvor man skal have penge tilbage, falder ind imellem de kvartaler, hvor man har solgt hvalpe og skal betale. Efter en tid forstår toldvæsenets personale dog efter min erfaring, at sådan er det at drive hundeavl, og ligeså lidt som der er grund til at frygte en kennel-inspektion, behøver man at være nervøs for et besøg af toldvæsenets momsfolk. De er faktisk mennesker ligesom vi, og har man ført sit regnskab troskyldigt og rigtigt behøver man ikke være bange for at komme til at opleve Horserød inden for portene.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-08 13:09

Herfra

http://webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&id=80714&side=&webside=889371

De 20.000 i den oprindelige tekst er her rettet til 50.000

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-08 13:12

Citat
da der er en "flydende grænse" omkring momsfrit salg af hvalpe

Og den er vel kr. afhængig.....

Salg UNDER 50.000 kræver jo ikke registrering

Men du har da lov at registrere dig selv med 10.000

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-09-08 13:15

refi>Enten er din tekst gammel, eller også blot forkert. Når du læser teksten ser du, at det faktisk godt kan betale sig at være momregistreret som kennelejer. Det har skattevæsnet også fundet udaf, derfor blev der på et tidspunkt lavet den pågældende regel, ellers kunne skattevæsenet få nok at gøre med at tælle regninger op til hundefoder mv.
De har simpelhen lavet en "bagatelgrænse". (Vil jeg tro).

mvh
qfha

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-08 13:21

Citat
De har simpelhen lavet en "bagatelgrænse".

Ja - 50.000

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-08 13:23

Altså hvis det er som nævnt her, endnu en selvbestaltet regel af en af klubberne ( her DKK) , at

Citat
i følge DKK skal man ikke momsregistreres før man kommer over 2 kuld hvalpe om året.

man må tjene 50.000kr om året (tror jeg det er) inden det er skattepligtig

Så giver jeg ikke meget for det.

Jeg er overbevist om, at der gælder samme regler som ved al anden virksomhed, at omsætningen skal være over 50000 før man er pligtig at momsregistre sig.

At det så kan være en fordel at gøre det ved mindre omsætning er en anden ting.

Men under alle omstændigheder skal man være momsregistreret for at måtte opkræve moms på en vare man sælger.

http://hunde.dyregalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=230685

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-08 13:23
Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 07-09-08 13:37

De har det sku ellers godt de hunde...
Citat
Opholdslokale: Hundens opholdsrum skal være lyse, tørre og velventilerede. Loftshøjde bør være mindst 2,20 m. Kælderlokaler kan godkendes, når 80 cm ligger over omgivende terræn.

Vinduesarealet: Skal udgøre mindst 3% af vægarealet

Ventilation: Skal være effektiv gennem ventilationsåbninger, riste eller mekanisk udsugning.

Varme: Lokalet skal kunne opvarmes, med mindst 12 grader, ved en relativ fugtighed på 55-60%.

Vand: Der skal være installeret vand til rengøring.

Gad vide hvornår det kommer lige så gode forhold til dem som er på plejehjem

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-09-08 13:42

Det har ikke noget at gøre med reglen om 50.000 kr, som jeg godt kender.
Hold da op, hvor er I tunge at danse med
Ans viser det jo i cirkulæret fra 1992. Jeg ønskede blot en større præcisering af samme.
Det er et skattecirkulære. Et cirkulære er jo skrevet på baggrund af paragrafferne.
Det har intet at gøre med hvad Dkk mener.
Og reglerne om skattesiden, er som jeg allerede har nævnt ovenfor. Altså man kan modregne kennelens udgifter i indtægten, men ikke fradrage et underskud direkte i selvangivelsen.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-09-08 13:43

Dova> Hvor står det med to kuld på Dkk's side?

mvh
qfha

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-08 13:46

Citat
har man lov til at avle 2 kuld hvalpe om året uden at være momsregistreret - (tjek på dit lokale told og skat kontor, da der er en "flydende grænse"

Det siger da ikke en pind - ud over at man skal tjekke det

Desuden er det 10 år ældre end mit

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-09-08 13:53

Om skattereglen:

Citat
I personskatteloven indsættes i § 3, stk. 2, et nyt nr., hvor der gives adgang til fradrag i den personlige indkomst for udgifter, herunder afskrivninger, der er anvendt til at erhverve, sikre, og vedligeholde indkomsten ved hobby- og honorarvirksomhed. Såfremt det findes passende at ændre begrebet, således at lovteksten i stedet taler om ”uegentlig erhvervsvirksomhed”, må et eventuelt lovforslag i bemærkningerne henvise til hobby- og honorarvirksomhed.

Underskudsfremførsel

Ifølge praksis kan underskud, der er fremkommet ved, at en uegentlig erhvervsvirksomheds udgifter er større end indtægterne, ikke fratrækkes ved årets samlede indkomstopgørelse for den skattepligtige. Efter praksis kan underskud heller ikke fremføres til modregning i senere års overskud fra uegentlig erhvervsvirksomhed.

Denne praksis modificeres dog, hvis der kan konstateres en direkte sammenhæng mellem udgifter, der kan indeholdes i årets underskud og indtægter erhvervet i senere år. Disse udgifter vil formentlig kunne fremføres til modregning i de sammenhængende indtægter. Der kan undertiden blive tale om adgang til at aktivere udgifter, som direkte kan henføres til indtægter, der er indtjent i en senere periode, og dermed ikke tale om en egentlig underskudsfremførsel. Modifikationen er ikke begrundet i fast praksis, men er baseret på Landsskatterettens kendelse, TfS 1989, 244 LSR, der vedrørte en hundekennelvirksomhed.

Af kendelsen fremgår det, at et par af kennelens hunde havde fået hvalpe for første gang i slutningen af 1984, hvilket gav klageren en indtægt ved salg af hvalpene i 1985. Landsskatteretten godkendte, at klageren kunne reducere indtægten med de udgifter, som klageren havde haft til at frembringe overskuddet, uanset at udgifterne var afholdt et tidligere år.

Jeg kan dog af de øvrige tekser se, at man nok ønsker at fjerne muligheder for at overføre underskud fra et år til et andet. Men vi ved jo a al skat kan diskuteres og ingen kender dagen osv...

mvh
qfha

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-09-08 13:56

Refi> Jeg havde nu set det var klippet fra "Bekendtgørelse om hobby hundehold og erhvervsmæssigt hundehold af januar 1992". Er det så stadigvæk ældre

mvh
qfha

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-08 14:07

JA...

Mit var fra 2002

Det du henviser til her er FRADRAG/SKAT ... og har INTET med moms at gøre....

Så hvor kommer det ind i billedet

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 07-09-08 14:21

Refi> Jeg taler om to ting fordi andre bringer skattebetragtningen ind.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 07-09-08 15:13

Den er god nok med de 50.000 kr. men det er moms kroner der snakkes om lige til jeres orientering, og skat betragter hunde opdræt som hobby virksomhed og er ikke så interesseret i dem med små hundehold.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 07-09-08 15:18
Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-09-08 15:29

Citat
Den er god nok med de 50.000 kr. men det er moms kroner der snakkes om lige til jeres orientering

Så orienter os lige om HVAD du kalder moms kroner

Der er registreringspligten der træder i kraft hvis du OMSÆTTER/SÆLGER for mere end 50.000

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 07-09-08 16:07

registreringspligten der træder i kraft hvis du OMSÆTTER/SÆLGER for mere end 50.000 moms kroner

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-09-08 16:59

Citat
Den er god nok med de 50.000 kr. men det er moms kroner der snakkes om lige til jeres orientering, og skat betragter hunde opdræt som hobby virksomhed og er ikke så interesseret i dem med små hundehold

Ja, hobbyvirksomhed ...

For grænserne for momsregistrering ligger helt klare, og der gælder samme regler for alle, uanset det er hunde eller vaskebrætter der sælges.....omsætning over 50000 er momspligtig, og under er frivilligt.

Skattereglerne for hobbyvirksomhed:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102504

Godkendelse af svar
Fra : qfha

Dato : 09-09-08 21:03

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-09-08 21:09

Det var dog højst besynderligt med de point. Hvorledes kan de pludselig blive til 260 fra de 500 ?
Tilsvarende trykkede jeg 4 stjerner ind i bedømmelsen, det blev til en.

mvh qfha

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-09-08 21:15

Selv tak