/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lov om opsætning af parabol
Fra : leob
Vist : 3211 gange
100 point
Dato : 06-09-08 21:50

Jeg mener, at der for en halv snes år siden kom en bestemmelse om, at kommuner og ejere ikke måtte forbyde lejerne og ejere af ejerlejligheder m.v. at opsætte parabolantenner.
Jeg har fundet et §20 spørgsmål fra feb 1997 i folketinget herom, men kan ikke finde svaret.
Er der nogen, som kan hjælpe?
leob

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-09-08 22:10

Hvad står der i dine grundejer/ejerbolig regler?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-09-08 22:59

Nogle grundejerforeninger har tinglyst at der ikke må sidde nogen antenner over en vis højde fra jorden (tror nok ca. 1mtr.)
Men der må gerne stå en parabol på jorden.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 06-09-08 23:03

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=86229
§ 35 og § 36

Kapitel 8

Lejerens ret til at foretage installationer i og forbedringer af

det lejede
§ 35. Lejeren har ret til at foretage sædvanlige installationer i det lejede, medmindre udlejeren kan godtgøre, at ejendommens el- og afløbskapacitet ikke er tilstrækkelig til installationen. Lejeren skal give meddelelse til udlejeren, inden lejeren foretager installationen.

§ 36. Lejeren har ret til at anbringe radio- og fjernsynsantenne på ejendommen efter udlejerens anvisning til modtagelse af radio- og tv-programmer, jf. dog stk. 2. Lejeren har tilsvarende ret til at lade etablere kabelforbindelse til fremføring af radio- og tv-programmer i ejendommen, såfremt der er mulighed for tilslutning til kabel-tv i området. Ønsker flere lejere at etablere samme programforsyning, kan disse beslutte, at opsætning af antenne skal ske i form af et fællesantenneanlæg.

Stk. 2. Lejerens ret efter stk. 1 gælder ikke, såfremt udlejeren godtgør, at anbringelsen vil være til ulempe for ejendommen eller dens beboere. Retten gælder endvidere ikke, hvis lejeren kan få adgang til et ønsket program enten gennem udlejerens fælles tv-forsyning eller gennem et af lejerne etableret fællesantenneanlæg.

Stk. 3. Etablerer lejeren en antenne på ejendommen, kan udlejer forlange, at lejeren indbetaler et rimeligt depositum til sikkerhed for krav mod lejeren, som opstår som følge af antennen.

Stk. 4. Ønsker flere lejere at etablere en fællesantenne i ejendommen efter stk. 1, kan udlejer forlange, at de pågældende lejere stifter en antenneforening, som skal stå for etablering og drift af fællesantenneanlægget. Der skal vælges en bestyrelse for antenneforeningen. Det påhviler bestyrelsen at meddele udlejer, hvem der sidder i bestyrelsen, således at udlejer med frigørende virkning kan henvende sig til disse angående spørgsmål vedrørende antennen. Bestyrelsen skal samtidig sende et eksemplar af foreningens vedtægter til udlejer. Vedtægterne skal indeholde bestemmelse om, at foreningen skal tegne en ansvarsforsikring og en kaskoforsikring vedrørende antennen samt i tilfælde af foreningens ophør bære udgifterne som følge af nedtagning af antennen. Udlejer kan forlange, at foreningen indbetaler et rimeligt depositum til sikkerhed for udlejers krav mod foreningen.

Her er lov teksten

vh Ben

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 07-09-08 00:24

Og så er der bygningsreglementet der gælder både for ejere og lejere. Udemærket forklaret på http://www.bolius.dk/viden/fakta/installationer-og-energi/el/antenner-og-paraboler#hvilke-love-og-regler
Resumé: Du må godt sætte antenner op - bare de ikke er for store

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-09-08 08:51

nej læs § 36 stk. 2
og dine vedtægter.
der stå med garanti nået omkring opsætning på ejendommen facade e.ling

du kan idag få tv via talafon/internettet. med alverdens sprogpakker-

Kommentar
Fra : leob

Dato : 07-09-08 10:23

Jeg er umiddelbart af den opfattelse, at Benjamin.Hansens svar viser, at en lejer kan opsætte en parabol medmindre ejeren kan påvise, at den er til ulempe for øvrige beboere og fællesantenneanlægget ikke giver mulighed for at trække det ønskede program ind.
Nu har den pågældende ejendom kun ejerlejligheder. Der der nogen andre regler i så fald?
Jeg mener også at jeg for nogle år siden så en dom herom. Er der nogen, som kender den?
leop

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-09-08 11:08

Jeg kan godt huske der faldt en dom, men ved ikke om den kan findes, måske via LLO...

Men den gik på ovennævnte lovtekst, at det er ok at sætte parabolen op, men det skal gøres efter aftale med udlejer...

Når du bor i ejerbolig, er der en ejerforening og det er i fællesskab med denne du skal finde placeringen af parabolen. Men de kan selv følgelig ikke kræve at den skal sætts på en nordmur (hvor der ikke er signaler).

vh Ben

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 07-09-08 11:57

Jeg har på et tidspunkt fundet en dom fra Vestre Landsret - U.1999.656V - men kan ikke finde linket lige nu. Men der fik beboerne (indere?) lov til at opsætte parabol (placeringen kan jeg ikke huske), bl.a. under henvisning til menneskerettigheder. Men det argument gælder nok ikke for dig, men om du kan bruge den alligevel, ved jeg ikke...

Nogle ældre sager er på http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-236.html

Godkendelse af svar
Fra : leob

Dato : 08-09-08 03:08

Tak for svaret Benjamin.Hansen.
Der var flere svar, jeg kunne bruge, men dit synes jeg, var det bedste og mest koncise.
Jeg har efterfølgende googlet videre, og er kommet til denne opfattelse:

Citat
Jeg er umiddelbart af den opfattelse, at disse svar og min googling viser, at en lejer (og derfor formentlig også ejer af en lejlighed i et boligkompleks) kan opsætte en parabol medmindre ejeren kan påvise, at den er til ulempe for øvrige beboere og fællesantenneanlægget ikke giver mulighed for at trække det ønskede program ind på anden vis.

Det er derfor nok en forudsætning, at man kan henvise til i hvert fald eet program, som man har behov for, at ikke kan købes via eksisterende programpakker i fællesantenneanlægget.

leob

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 13-01-09 18:36

EU-Kommissionen har stadfæstet direktiv, som giverne borgerne ret til egen parabol, som hjælpemiddel til at
skaffe sig informationer. EU lægger stor vægt på at borgerne har fuld ytringsfrihed og ret til se og høre hvad de vil.

Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg afsagde den såkaldte Autronic-dom d. 22 maj 1990.

I EU-traktat af 27.6.2001, artikel 211, er dette stadfæstet som retten til informationsfrihed.
Enhver har ret til at vælge blandt de forskellige modtagemetoder og de forskellige tjenester,
som kan modtages via parabol.

Undtagelse
Man har dog ikke ret til opsætning af parabol på fredede bygninger.

Der har været en del forvirring angående dette emne,men det er løst.