/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Golfbil - ændring af gearing?
Fra : kurtmoeller
Vist : 939 gange
234 point
Dato : 05-09-08 13:57

Har en Yamaha benzin-golfbil med "milliongear". Jeg ved, at den er gearet lidt ned i forhold til normal standard, og den kører derfor kun 15-20 km/t. Hvordan får jeg den til at køre ca. 30 km/t?
Kobling og gearing ligger imellem en aksel med slyngkobling og en aksel hvor remskiven trykkes sammen af en fjeder(hjulakslen). Når motorens omdrejninger stiger, får slyngkoblingen på den første aksel(motorakslen) remskivens 2 halvdele til at klemme sammen om drivremmen. Jo højere omdrejningstal, jo mere klemmer den sammen, hvorved diameteren på den første skive bliver større, og diameteren på den bagerste bliver tilsvarende mindre, idet fjederen giver sig. Herved kører bilen hurtigere. Når man træder speeder-pedalen ned, virker den tilsyneladende kun på den første tredjedel af vandringen, hvorefter omdrejningstallet ikke stiger yderligere.
Min tanke er, et der måske er 2 måder at regulere farten på: En mekanisk ved remskiverne, og en justering af benzin/luft tilførslen.
Er der nogen, der kender til golfbiler, og kan give anvisning på, hvordan ændringen foretages??
På forhånd tak!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 06-09-08 00:08

såvidt jeg husker, er der én eller flere afstandsringe mellem de foreste skiver, der derved hindres i, at klemme helt sammen.
Er motoren 2 eller 4-takt

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 07-09-08 09:23

det er en 4-takter på 9 hk

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-09-08 01:05

Når jeg spurgte, er det fordi 2taktere ofte reguleres på udstødningen.

Det første du kan gøre, er at fjerne blokering i variomatic("milliongear"),
Trækker den fint, behøver du ikke, at foretage mere. Er den meget svag i den sidste del af accelerationen, skal den nok have lidt federe blanding. Har ikke prøvet, at justere på en motor med automatkobling og variomatic, så jeg kan ikke give dig nogen "genvej".

Hvis du smider dit postnr. og søger en hobbymekanikker i dit eget område, kunne der være en chance, eller snak med den, du købte kareten af.

Held og lykke med projektet.