/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arveregler
Fra : TulleTrik
Vist : 563 gange
100 point
Dato : 03-09-08 19:22

Jeg skal arve min bedstefar, og ved på forkant, der er en del penge.
Er en sådan arv en personlig arv eller skal den indgå i deling ved f.eks. skilsmisse?

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 03-09-08 19:26

Øhheee forstår ikke rigtig skal du skilles eller din bedstefar

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 110 point
Dato : 03-09-08 19:26

Jeg går ud fra, at du spørger, om arven skal indgå i forbindelse med din skilsmisse. Medmindre I har lavet ægtepagt eller din bedstefar har bestemt at arven skal være særeje, skal arven deles hvis du efterfølgende skal skilles.

Godkendelse af svar
Fra : TulleTrik

Dato : 03-09-08 19:56

Tak for svaret RyeJensen.
Måske var spørgsmålet kringlet, men du svarede på det jeg spurgte om.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 04-09-08 09:57

Yes - RyeJensen er har helt ret.

Jeg vil alligevel introducere et begreb "Skilsmissesæreje". Det er helt almindeligt at man - hvis man laver testamente - indfører en regel i testamentet om at arven skal være skilsmissesæreje. Da vi fik lavet testamente var det nærmest en selvfølge fra advokatens side: "Og så sætter vi arven til at være skilsmisse-særeje, ikke?"

Skilsmissesæreje betyder blot et særeje for arvemodtagerne der blir aktuelt hvis dit bo skal deles p.g.a. skilsmisse. Hvis boet skal deles p.g.a. at du dør har det ingen betydning.

Nu ved jeg ikke om dine forældre (din bedstefars børn) stadig lever. Hvis de stadig gør det og du alligevel skal arve, så er det vel fordi der er et testamente, ikke? Og så er der altså stor sandsynlighed for at testamentet indeholder bestemmelse om skilsmissesæreje. Men det kan altså også være at det ikke gør det.