/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Lækkerier
Fra : Klumme
Vist : 591 gange
10 point
Dato : 02-09-08 11:47

http://ekstrabladet.dk/kup/fodevarer/article1050958.ece

Nam nam.... Flæskesteg med indbygget tilbehør, og grønt er jo så pænt

Føj for hel....Jeg tror jeg blir vegetar

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-09-08 11:50

Citat
Nakkefileten var købt i Metro

Det har man så ud af IKKE at handle hos "sin slagter"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-09-08 11:51

Hvad gør man ikke for at få noget "billigt".....

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 02-09-08 11:51

hvad går det ud på er det et spgsm.
kom dog med noget konkret

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 02-09-08 11:53

Har selv lige læst den og ja du har ret FØJ - nu holder jeg mig helst fra svinekød og skal det være, så skal det være økologisk.

Nu er jeg så heldig at jeg bor laaaaangt ude på landet og har tilgang til at købe direkte hos landmanden hvad angår mælk, æg, grønsager, kød.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-09-08 11:57

Ulækkert, men det er vel ikke nødvendigvis hos Metro fejlen ligger?

Landmanden, dyrlægen og slagteriet burde vel have fået hul på bylden

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-09-08 11:59

Citat
hvad går det ud på er det et spgsm. kom dog med noget konkret

Nej det er IKKE et spørgsmål. Har du problemer med at abstrahere fra at det ikke er et spørgsmål?

Konkret.....Hør nu her dit fjogeøre... Det kan sgu da ikke blive mere konkret, men hvordan hulen skulle du kunne fatte det. Og lige til slut....Er der noget i tråden du ikke bryder dig om, så har jeg EET godt råd...SKRID Kan du ikke finde ud af dette, så kan jeg hjælpe dig på vej

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-09-08 12:00

Vagn...Jeg vil mene at det er slagteriet og dyrlægen på slagteriet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-09-08 12:01

Citat
Indlægget var til geniet 1133

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-09-08 12:06

Refi har nok ret. Det ville ikke ske hvis man handlede hos slagteren. Vel nok fordi at kødet der bliver skåret op i mindre stykker. Men Refi...hånden på hjertet, hvad tror du slagteren gør, når han finder klatten?? Tror du han skærer abcessen væk, vasker kødet af i saltvand, og smiler skummelt når han sælger lortet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-09-08 12:08

Citat
Vi bruger mere end 900 millioner kroner på fødevaresikkerhed hvert år, men det er umuligt at fange alt, medmindre vi finthakker det hele. Det, du beskriver, ville formentlig ikke kunne fanges i en overfladetest, for der var jo ingenting på overfladen. Men selvfølgelig er det ikke tilfredsstillende, siger hun.

Ja det var garanteret ikke blevet fundet hvis det var HAKKET

Men "lidt" ret har han....

Du KAN ikke undgå den slags kan ske - og det er måske 1 ud af 10 mill.

Selvom vi har lært at bevæge os i luften, falder fly ned alligevel

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-09-08 12:08

Klumme> det er jeg stort set enig i, mit indlæg gik mere på de indlæg der lægger bylden på Metro eller billigt kød. Men bør en landmand ikke have så meget opmærksomhed på sine dyr, at han opdager dyret er sygt?

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 02-09-08 12:10

hvis det var under tips havde du alle stjerner fjols !!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-09-08 12:11

Citat
Tror du han skærer abcessen væk, vasker kødet af i saltvand, og smiler skummelt når han sælger lortet

Absolut en mulighed....

Men med risiko for han ikke driver forretning så længe....

Dog - hvad vi IKKE ved har vi IKKE ondt af

Vi stopper i forvejen en masse lo.. i hovedet....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-09-08 12:11

Jooo, men har du slagtesvin 2.000 svin, tror jeg godt der kan smutte en igennem med en byld i lysken.

Ang. flynedfald, så læste jeg i går, at man statististisk set skal tilbringe 86 år i en flyvemaskine for at være sikker på at prøve det spændende trip...at skvatte ned.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-09-08 12:16

Citat
Men med risiko for han ikke driver forretning så længe
LOOL Det blir sgu da ikke opdaget. Jeg kender en slagter i Ordrup og en i Lyngby, og kunne jeg skrue tiden tilbage, er der ting jeg gerne ville være foruden at vide

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-09-08 12:18

Citat
at man statististisk set skal tilbringe 86 år

Og hvor tit (statistisk set) tror du der sker en tilsvarende sag som den du omtaler

Citat
Jooo, men har du slagtesvin 2.000 svin, tror jeg godt der kan smutte en igennem med en byld i lysken

Nemlig - og hvorfor skulle det så ikke kunne ske på slagteriet med måske 1 mill. dyr....

Det er et engangstilfælde der sikkert aldrig sker igen (i vores levetid)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-09-08 12:21

Citat
er der ting jeg gerne ville være foruden at vide

Mus i "pølsemaskinen"

Det er billigere end krydderier

Men men men....

Danske fødevarer er nu ikke så ringe endda..... (problemet er så vi køber meget udenlandsk)

Masseproduktion giver, og vil ALTID give, muligheder for "fejl"......

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-09-08 12:43

Vores madvarer i DK er lige så ringe som det vi betaler for den. Man kan altså ikke få 1 kg Beluga kaviar for 50,- kr.

Citat
at man statististisk set skal tilbringe 86 år.....
Man skal nok æde 1.200 svin ud i en køre for at ramme svinets byld i røven

Nå det er siestatid. Vil drømme om en flæskestegsmad med grøn pynt, som jeg ikke ved hvad er. Måske grøn sky, men jeg tror jeg skal ha kærnemælkssuppe i aften, indtil sagen er lidt på afstand

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-09-08 12:56

Citat
Tror du han skærer abcessen væk, vasker kødet af i saltvand, og smiler skummelt når han sælger lortet.

Yes det har jeg set en slagter gøre i kvickly Køge for 32 år siden.
Havde dengang en kort pause fra mit job som sygehjælper og var ansat der. Blev fyret derfra fordi jag "sladrede" til uddeleren !!!!
Citat
Jeg tror jeg blir vegetar

Det tror jeg tilgengæld ikke på !!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-09-08 13:24

Citat
Det tror jeg tilgengæld ikke på !!!!
LOOL det gør jeg sgu heller ikke, men jeg har faktisk seriøst lyst til kærnemælkssuppe med rosiner i. Det er lææææænge siden jeg har fået det

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 10 point
Dato : 02-09-08 13:28

Pas nu på med de "rosiner"....

Smag på dem først - det "kunne" være noget andet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-09-08 13:30

Så er det fandme nok. Det ender sgu da med at jeg ikke får noget at spise i aften

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-09-08 13:34

Det er du SELV skyld i....

Læs Anders And

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-09-08 13:43

Citat
Vores madvarer i DK er lige så ringe som det vi betaler for den. Man kan altså ikke få 1 kg Beluga kaviar for 50,- kr.

Gid det var så vel, vi har netop endnu en gang vundet europamesterskabet i høje madpriser, 42 % OVER gennemsnittet, så vi skal nok betale dobbelt så meget som i de billigste lande i EU. Så du skulle nok have skrevet, "Vores madvarer i DK er dobbelt så ringe som det vi betaler for dem"

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-09-08 15:23

Uha Vagn. Jeg ved ikke om jeg helt skal give dig ret. Jeg synes at vi, hvis vi holder øjnene åbne kan få meget god føde til en fornuftig pris. Men hvor du har ret er, hvis man med en indkøbsseddel i hånden angriber Føtex, Irma, Superbrugsen mv, river ned hvad der står på sedlen uden ar skæve til hvad den pågældende vare koster den dag, så kan man få en ordentlig øjenåbner, når Dankortet begynder at sige lyde mens det langsomt smelter i terminalen ved kassen.

Hvis men...det gør jeg...lusker rundt og ser hvad der er billigst og lader prisen til en vis grænse bestemme hvad jeg skal have at spise, så kan man altså slippe billigt fra det. Eksempelvis købte jeg i fredags i Føtex et stykke nakkekam u ben på så vidt jeg husker på 750 gr. til 46 kr. Det var ikke en stor julesteg , men alligevel er der da til 3 pers i sån en steg. Godt med kartofler og slæwesovs, så er der ingen der går sultne fra bordet. Jeg har lige købt hakket flæskesmåkød...5 pakker a 500 gr = 50 kr. det var et tilbud fordi udløbsdatoen var samme dag. 500 gr. kød gir 12-15 frikadeller dvs. vi er nede på en stk pris på 85 / 65 øre pr delle. Det kan man da ikke kalde dyrt for kød til aftensmad. Der er samtidig flere muligheder i sån en pakke...forloren hare, krebinetter, kødrand, fyldte peberfrugter, bla bla osv osv. Så der er flere tangenter at spille på

Pålæg vil jeg give dig ret i er dyrt. Enten er det ok pålæg og så er det hammer dyrt eller osse er det billigt og mest egnet til dyrefoder. Jeg gør det, at jeg ikke mere har så mang slags pålæg, højst 3 - 4 slags, heraf ost som den ene. Ost ups... der skal man fandme se sig for. Efter Arla har overtaget det meste af ostemarkedet i DK, er det ligemeget hvilken smag du vælger...det smager ens hele lortet, så det er kun prisen der skal kigges efter. Jeg får ofte en klods på 2 kg for en 100 mand i daglig Brugsen. Det er en ok 45 % hverdagsost.

Nå for fanden det løber da fra mig. Underligt, for mad siger mig ikke en skid.

Men konklussionen må være Vagn... Du har både ret og uret Og nej jeg er IKKE radikal

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-09-08 16:22

Klumme, har du prøvet at kigge i et supermarked i Frankrig, fx?

Mine forældre boede i små 20 år i en flække i Nordfrankrig, 3000 indbyggere, gennemsnitsindkomst pr husstand på omkring 105000 kr i 2004. I flækken var der et pragtfuldt supermarked, bemandet fiskeafdeling og slagterafdeling (Magasins madafdeling kan gå hjem og vugge, bortset fra i absurd dyre delikatesser), masser af helt friske lokale grøntsager + alle mulige andre varer, tøj, isenkram, våben mv. Ud over det var der masser af specialbutikker i byen, og mindst en rigtig slagter udover supermarkedets. Al maden til MEGET lavere priser end i Dk, bortset fra pølser. Pølser koster mere end skært kød, men når man smager på sådan en hjemmelavet slagterpølse forstår man det, de putter KØD og ikke fedt og afpuds i pølserne.

Jeg tror sådan set vores dyrlægekontrol (selv om den ikke er fejlfri, så var denne tråd ikke i gang) er bedre, men det er nærmest umuligt at finde mad i samme kvalitet herhjemme. Franske husmødre er kvalitetsbevidste, og rager på maden for at sikre sig den er helt OK, det må vi jo ikke herhjemme for fødevarekontrollen.

Nå, nu er det mig der kører løs

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 02-09-08 17:10

Grønt... okay vidste ikke betændelse kunne se sådan ud.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-09-08 17:36

Der er sgu meget du ikke ved grissebasse

Vagn
Citat
Klumme, har du prøvet at kigge i et supermarked i Frankrig, fx?
Nej for så kan jeg ikke nå hjem og lave aftensmad til tiden

Jaaa jooo du har ski nok ret vagn

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-09-08 17:52

God appetit alligevel

Kommentar
Fra : JoyLip

Dato : 02-09-08 19:04

Jeg har været ansat på en pålægsfabrik ved Danish Crown, hvor vi om end ikke ofte, så i hvert fald af og til fik forarbejdet filet, hamburgerryg mm ind, som viste sig at gemme på en grøn byld.

Jeg skal hilse og sige, at når sådan en grøn fætter blev opdaget, så skulle hele sliceren skilles ad, en ny kniv blev bestilt, og slicebåndet blev sendt til desinficering. Alt kødet på båndet blev destrueret, og på sådan et bånd kunne der snildt ligge op til 12 store filetter á 10-12 kilo stykket.

Så nej man skyller ikke bare det stykke der er berørt af bylden. Sådan en byld tages ganske alvorligt og medfører destruktion af alt det kød der bare har været i nærheden af snotklatten.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-09-08 19:15

Pyh hah, det var godt at høre, joylip

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 06-09-08 20:37

Rosiner LOOL