/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvad er en turbo?
Fra : Birgitte32
Vist : 5468 gange
100 point
Dato : 31-08-08 15:15

Mine forældre har en Fiat Ducato handicapbus fra 2005, der i går var på langfart, og gik i stå. Falck sagde, at det var starten der var gået samt at turboen er nedslidt og skal skiftes.
Hvad er en turbo, og hvad gør den? Er der evt nogen der ved, hvor man kan få billige reservedele til sådan noget?

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 110 point
Dato : 31-08-08 15:36

En turbo kan beskrives som en turbine (der "blæses i omdrejninger" af udstødningen). Turbinen sidder på samme aksel som en centrifugalpumpe (sådan én der er i en støvsuger). Centrifugalpumpen sende ekstra luft ind i motorens indsugning, så motoren får lidt mere luft til sine forbrændinger, altså får flere kræfter. Det kan sammenlignes med at puste ind i et bål, så det flammer op.

Håber det hjalp.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 31-08-08 16:23

Her er det også forklaret:

http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 31-08-08 17:17

Så blev jeg så meget klogere Kan det være derfor, at den trækker meget tungt? At den er svær at få op i omdrejninger? Og ved nogen evt hvad sådan en dims koster?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 31-08-08 17:39

Hej B32 -

Det KAN altså også være luftslangerne til/fra turboen som helt enkelt er hoppet af.
Så vil motoren opføre sig præcis som om turboen ikke længere fungerer.

En turbo er meget pålidelig og vil som tommelfingerregel holde bilens levetid ud, eller noget omkring 300K kilometer.
Men alting kan jo gå i stykker ...

Jeg kan ikke lige se, at der skal være nogen sammenhæng mellem at bilne går i stå, og turbo og starter så ikke længere fungerer. De 2 ting har umiddelbart ikke nogen indflydelse på om motoren går i stå.
Derimod har turboen meget stor indflydelse på motorkraften under drift.
Starteren må være "gået" pga. intensive startforsøg efter motorstoppet. Et almindeligt problem, når man stædigt "filer" løs for at få gang i en død motor.

Der kan være mange grunde til motorstoppet. Det er svært umiddelbart at byde på det.
Under alle omstændigheder lyder det desværre temmelig dyrt ...

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 31-08-08 18:32

Bilen kan sagtens køre uden turbo, men trækker ikke så godt som når turboen virker. Jeg har kørt med en defekt turbo i 6 mdr...... Passat 1990.... indtil jeg fandt en brugt. WW skulle have 5.600 + moms uden montering. Om det er til en Fiat eller ww er nok samme pris

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 31-08-08 21:07

phew .. så kan det godt vente lidt

Jeg havde lige startet bilen, og der var en meget mærkelig lyd, som virkede til at komme fra under bilen. Vi var i Helsingborg, og jeg kunne ikke komme til at holde, så jeg kørte ca 500m ned af vejen, og holdt for rødt i et kryds. Da der blev grønt, og jeg skulle køre, døde bilen bare helt. Alle kontrollamper osv slukkede bare, og jeg kunne ikke starte bilen igen. Når jeg drejede nøglen bare for at sætte strøm på, så lyste kontrollamperne, men når jeg så drejede helt om til tænding, så skete det samme igen. Det s kal også siges, at vi kun forsøgte dette 2 gange - og nøglen blev ikke holdt omme, så den stod og kørte på starteren.

Nå - men ind til siden med bilen og Falck kom. Der var noget mærkeligt olie splat i motorrummet, som ganske rigtigt kom af, at den der store, tykke slange, der sidder - spændet var løst. Og så troede vi jo, at den hellige grav var velforvaret, og at vi kunne køre lige så snart Falck manden havde lavet den og sat nyt spænde omkring den.
Men nej - den gjorde stadig det samme, så efter lidt roden rundt erklærede Falck manden, at starten var gået. Han bad mig bl.a. om at sidde med nøglen drejet helt om, og det røg og oste fra motorrummet imens .. Men vi blev trukket igang, og nu holder den i indkørslen. Nu bevarer den lys i kontrollamper osv, når jeg drejer nøglen om til tænding, men den starter ikke.
Det virker bare mystisk, at både turbo, slanger og starter går på samme tid? Turboen kan selvfølgelig være nedslidt over længere tid, men det er en bil, der kun har kørt 58.000 km. Jeg har først fået kørekort for 2 uger siden, og før det er det kun min gamle far på 78, der har kørt den. Men jeg kan vel for hulen ikke have slidt både en starter og turboen ned på kun 2 uger.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 31-08-08 21:10

Damn den falckmand er da hvis ikke en af dem som deres direktør praler med -gg- De skulle jo være total eksperter og lave bilen på stedet...

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 31-08-08 21:38

Måske det gjorde en forskel, at de var svenskere :D

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 31-08-08 21:45

Du skal ikke høre på falckmanden de har som regel ikke forstand på det de siger til kunden.Det er nok starteren der er gået men om turboen er defekt må du på et værksted for at få vide hvad der er galt. Det kan bare være et tæt luftfilter.
alimak

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 31-08-08 21:54

Jeg takker meget for alle jeres svar og forklaringer. Man er lidt på herrens mark, når man står i Sverige med en bus fuld af 5 kvinder + 1 kørestolsbruger og ikke aner, hvad man skal gøre, hvad der er galt eller hvad det er Falck mændene forsøger at forklare en, hvilket man under alle omstændigheder ingen forudsætninger har for at fatte, når man lige har fået kørekort hehe "lyder bilen anderledes, end den plejer?" ummm ingen anelse :D

Godkendelse af svar
Fra : Birgitte32

Dato : 31-08-08 21:54

Tak for svaret hjkofoed.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 01-09-08 00:09

bare en lille advarsel,..
efter din beskrivelse,..

Citat
Der var noget mærkeligt olie splat i motorrummet, som ganske rigtigt kom af, at den der store, tykke slange, der sidder - spændet var løst. Og så troede vi jo, at den hellige grav var velforvaret, og at vi kunne køre lige så snart Falck manden havde lavet den og sat nyt spænde omkring den.
Men nej - den gjorde stadig det samme, så efter lidt roden rundt erklærede Falck manden, at starten var gået.

noget kunne tyde på at der er en 'olielæk',.. da turboen bliver afkølet af motorolien,
(motorolien cirkulerer gennem turboen)
hvis du f.eks kører vidre med en utæthed (olie) varer det ikke længe inden HELE motoren brænder sammen,.. så bliver det en NOGET anden pris for rep.
så få lige en motorkyndig til at kontrollere den inden du kører videre,

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-09-08 11:41

Selv tak!
Jeg har kun svaret på dit spørgsmål, nen du har fået en række kommentarer og råd, der er betydeligt mere værd. Stor respekt til alle

H-J