/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Lamel Gardiner, VASK.
Fra : edison
Vist : 8945 gange
50 point
Dato : 30-08-08 16:37

Hvordan pokker vasker man lamel gardiner. De kan jo ikke bare smides i maskinen. Jeg har fået det at vide en gang. men husker det ikke..
det er vist noget med poser eller hvad...

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 30-08-08 17:22

Det kommer jo an på, hvilket materiale de består af.

Men her er et forslag:

Hvis der er tale om plastlameler, er den letteste metode efter min mening er at tage dem ud i brusenichen eller i et badekar. Vask dem af i malergrundrens med en blød børste, efterskyl med bruseren, hæng dem til tørre og efterpoler med en blød klud. Efter min egen erfaring kan gardinerne holde til behandlingen ca 5-6 gange, før snorerne bliver møre.
Samme metode kan bruges til aluminiumpersienner.

Venlig hilsen
joan

Kommentar
Fra : edison

Dato : 30-08-08 18:32

Uhhha. Det er altså en slags stof noget, Altså bløde hvide nogle.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 50 point
Dato : 30-08-08 18:40

Hej sådan nogle har vi også. Det er pokkers besværligt, men den helt rigtige måde kommer her (gardinforretningens vaskeanvisning).

Hver lamel rulles, ligesom en gazerulle, og puttes i nylonstrømpe. Jeg har købt knænylonstrømper til formålet. Der kan, så vidt jeg husker være 6-7 ruller i hver strømpe. Bind knude på strømpeposerne. Ind i vaskemaskinen, fyld op med lyse/hvide håndklæder til maskinen er fyldt. Vaskes på 30 grader, hvis du er modig, og lamellerne er meget nussede, så 40 grader.
Hænges op direkte fra maskinen. Indtil de er helt tørre, skal du trække gardinet for vinduet, men lad lamellerne stå i positionen, vinkelret på vinduerne.

Sådan er vores vaskede mange gange, med et flot resultat

Kommentar
Fra : edison

Dato : 30-08-08 19:04

Føj. Det er besværligt. Men tak for tippet.

Godkendelse af svar
Fra : edison

Dato : 30-08-08 19:05

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-08-08 19:18

Ja det er besværligt - men hvis du har en der kan hjælpe, går det lidt hurtigere/sjovere
Tak for point

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 30-08-08 19:31

Ja da , se det var et godt svar, når det drejer sig om stoflameller.
Og når man først er kommet i gang viser det sig ofte, at det går lettere en frygtet.

Og så er det så skønt, når der er overstået

Så var det ikkke helt galt med "poserne", som altså er strømper - fin idé.

God weekend!

mvh
joan

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-08-08 19:35

P.S Glemte at sige, de der plastikstykker i bunden af hver lamel, kan vaskes i opvaskemaskinen

Go´weekend