/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Høj mislyd ved start
Fra : Calleman
Vist : 4139 gange
200 point
Dato : 30-08-08 12:59

Jeg har en Mitsubishi Colt fra 2007 som netop er begyndt at sige en høj lyd hver gang jeg starter den efter den har stået stille i længere tid (5-6 timer).
Jeg har tit hørt den samme lyd fra andre biler, og nu er jeg så heldig at min egen også er begyndt.

Det lyder som om noget trænger til olie. (Men har checket olien, og den er fin)
Det kunne evt. også lyde som f.eks. bremser der har sat sig fast. (Men lyden er der også inden bilen bevæger sig).
Lyder er der kun i 3-5 sekunder så stopper den igen. Den er høj og skinger.
Bilen har for ca. 1 måned siden været til servicetjek uden anmærkninger og kører også fint ellers.

Er der nogen af jer der ved hvad dette kan skyldes, og hvordan det kan afhjælpes?
Jeg må på forhånd sige at biler bestemt ikke er ekspertiseområde :)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-08-08 13:19

Kølerremmen ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-08 13:22

Citat
Lyder er der kun i 3-5 sekunder så stopper den igen. Den er høj og skinger

Ja - olien/vand skal vel lige rundt i systemet....

Citat
Jeg har tit hørt den samme lyd fra andre biler

Så "lyder" det jo meget normalt

Citat
Bilen har for ca. 1 måned siden været til servicetjek uden anmærkninger og kører også fint ellers.

Så glæd du dig bare over det - der er ikke noget galt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-08-08 13:39

Tjek lige ventilator remmen, den som trækker generatoren, den er sikkert for slap

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 30-08-08 13:44

Kører du med aircondition indkoblet ?
Prøv at slå den fra inden du starter motoren.
Det kan være a/c kompressoren som får remmen til at hyle.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-08-08 13:48

Det er helt sikkert ventilatorremmen. et er en meget typisk fejl.
Den hyler man giver gas.
Jeg kan ikke huske hvad man skal smøre den med, men spørg en mekani,ker.
Jeg mener det er noget grafitti smøremiddel, men er ikke sikker.
Du kan evt. prøve at stramme den. Du skal kunne bevæge den ca. 1cm, så du må ikke bare stramme den helt.

hawaii7

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-08-08 14:04

To gode tip:
Citat
Tjek lige ventilator remmen, den som trækker generatoren, den er sikkert for slap

Citat
Kører du med aircondition indkoblet ?
Prøv at slå den fra inden du starter motoren.
Det kan være a/c kompressoren som får remmen til at hyle.

Og denne:Hvis bilen har stået stille i længere tid,drejer jeg lyskontakten fra kørelys til parkeringslys,lige inden start.(+ udkobling).Generatoren er altså på arbejde lige efter start.(Ved kold motor).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-08-08 14:25

Glemte lige at tilføje,at hvis dette gøres:
Citat
Hvis bilen har stået stille i længere tid,drejer jeg lyskontakten fra kørelys til parkeringslys

sparer du samtidig forlygtepærer.Jeg har mistet adskillige pærer,lige i startøjeblikket.(Over/under spænding ????)Stadigvæk kun gældende hvis bilen har stået i flere timer.Hvis det kun er en kortere ophold,sidder jeg ikke og roder med lyskontakten. (Kørelys).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-08 14:55

Mon ikke vi kan slå fast at hvis du føler dig "utryg" ved lyde i din bil (årgang 2007) - så er det afsted til værksted...

Begynder du først at pille selv (stramme remme osv) får du kun ballade med din garanti hvis der sker noget.

Da den "lige" kommer fra service er det forhåbentlig IKKE meningen (en del af garantibestemmelserne) at man SELV skal udføre service af servicen....

Men det er da muligt Mitsubishi har specielle regler

PS..

Det er vist de færreste nyere biler der TÆNDER lyset inden start..... (selvom tænding er slået til)

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 30-08-08 15:18

Nu er ventillatoren næppe trukket af en rem.
Men generator, vandpumpe og hyraulikpumpeog aircon er formentlig trukket af multikileremme.
Generatoren kræver mere kraft lige efter start, og derfor skrider remmen mod hjulet med en skrigende lyd.
Remmen strammes ved at flytte generatoren lidt.
Din spørgen lyder som om du skal have mekanikerhjælp til det. Det tager 10 minuttet, når det gøres meget omhyggeligt.
Samtidig vurderer man om remmen eller remhjulet trænger til udskiftning.

Spænd ikke for hårdt så belastes lejerne for meget og holder dårligere.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-08-08 15:19

Hvis du har været til "service indenfor de sidste 6 måneder" er det et dårligt værksted, der har snyt for kontrol af remspændingen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-08-08 15:30

Det var nok en til mig:
Citat
Det er vist de færreste nyere biler der TÆNDER lyset inden start..... (selvom tænding er slået til)

Det har jeg sådan set heller ikke påstået.Jeg skrev i "startøjeblikket".
Måske en forsinkelse på 1 - 2 sek.efter motor er igang.
Men stadigvæk,efter min erfaring,en kristisk tidspunkt for (for) lygtepærer,når alt er koldt.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 30-08-08 15:41

Og jeg vil mene at Philips,har nedjusteret deres forventninger,med hensyn til salg af autolamper,efter Mosebaek er gået over til ovenstående handling.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 30-08-08 16:26

Det Kan være en lyd de hydrauliske ventiler laver. Er der den korekte olie i motoren. Er olien for tyk kan ventillyfterene larme. på Nogle biler er det normalt at de hydraliske vintiler larmer lidt efter koldstart. Men chek lige om olien er rigtig.

Kommentar
Fra : bkr48

Dato : 30-08-08 19:59

Fra Callemans indlæg:
Jeg har tit hørt den samme lyd fra andre biler, og nu er jeg så heldig at min egen også er begyndt.

Hvis du er så heldigt at din også er begyndt, hvorfor så rette det ????:

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 30-08-08 20:09

Du skriver du har en "mislyd", det kan jo være en kat der er kommet i klemme

Sorry

Kommentar
Fra : joand

Dato : 31-08-08 09:14

Det kan også være drevet i starteren, hvis mislyden er der lige efter at
du har sluppet tændingsnøglen, få skiftet bøsninger og drev,
eller ny starter.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 31-08-08 15:31

Kontroller din generatorrem , hvis den kan drejes mere end en 1/4 omgang er den for slap.
Den kan så skrige lidt efter opstart mens generatoren gør stor modstand.

Godkendelse af svar
Fra : Calleman

Dato : 31-08-08 17:09

Tak for svaret transor. :)