/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Husbyggeri
Fra : hjniels
Vist : 532 gange
20 point
Dato : 26-08-08 11:57

Jeg håber der er en venlig jurist derude, der kan svare mig på følgende spørgsmål:

Vi er ved at få bygget hus og der er ca 2.000 mursten tilovers. Disse har entrepenøren tænkt sig at tage med sig igen, men i følge nyhusforeningens salgs og leveringsbetingerlser (SL 97) som vi bygger efter er murstenene vores når de er leveret på grunden (det mener vi i hvert fald)

Paragraf 10 stk. 3 lyder: "Materialer og andre leverancer, som er bestemt til indføjelse i arbejdet, skal leveres af entrepenøren uden ejendomsforbehold. Når de pågældende genstande er leveret på byggepladsen, tilhører de bygherren."

Entrepenøren mener ikke at paragraffen gæder i dette tilfælde. Hvad mener du?

Med venlig hilsen
hjniels

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 26-08-08 12:36

Det er lidt tricky, det med
Citat
Materialer og andre leverancer, som er bestemt til indføjelse i arbejdet

For i og med de omtalte sten sådan set ikke indgår i arbejdet = til overs, så er det nok det entreprenøren retter sig efter.

Spørgsmålet er om I betaler for materialerne "sten for sten" eller om I betaler for et færdigt hus?

Hvis regningen lyder på udspecificeret "14 paller sten á Xpris" så er det selvfølgelig jeres mursten uanset nogen er i overskud, men hvis det er en totalentreprise, hvor I betaler for at færdigt hus, er det de materialer der vitterligt bruges til opførelse af huset, der er jeres ejendom.

Sådan opfatter jeg det i hvert fald

Også selv om der står:

Citat
Når de pågældende genstande er leveret på byggepladsen, tilhører de bygherren

For det gælder materialerne:

Citat
som er bestemt til indføjelse i arbejdet

Kommentar
Fra : hjniels

Dato : 26-08-08 12:44

Jeg er helt enig i at det er sætningen: "som er bestemt til indførelse i arbejdet", der gør sagen tricky. Jeg forstår det dog som at værktøj, stillads osv, som der ikke indgår i det færdige hus er undtaget, men ikke overskydne sten.

Huset er købt som totalentreprise og dermed er der selvfølgelig en hvis rimelighed i at stenene tilfalder entrepenøren. På den anden side, er det normalt at der er sten til overs som man efterlader til bygherren. I dette tilfælde har de bare bestilt ALT for mange og vil derfor gerne have dem med sig.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 26-08-08 12:47

Juridisk ved jeg ikke , men logisk tænker jeg , Entrepenøren bestiller materialer så han er sikker på at der er nok , mursten købes pallevis og hvis dit hus er færdigbygget og der ikke er huller i murene som ikke skal være der så er murstenene ikke dine.
"Materialer og andre leverancer, som er bestemt til indføjelse i arbejdet"
Det er især denne formulering jeg hæfter mig ved , er huset færdig er materialerne jo ikke bestemt for brug på dit hus.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-08-08 16:03

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men blot oplyse dig at der ofte er aftalt en levering af paller, som afregnes når resterne bliver hentet af leverendøren.

men...
Helt ærligt, så går du i små sko. Tænk på hvor stort det fulde regnskab er, og hvor lidt det betyder på kreditforeningens bundlinie.

Hvis du vil have et par sten til reparationer fremover, så snup et par og glæd dig så over at du ikke skal nyde synet af 2000 mursten når du flytter ind.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 26-08-08 16:50

Stenene tilhører muremesteren.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 26-08-08 16:53

Citat
Juridisk ved jeg ikke , men logisk tænker jeg , Entrepenøren bestiller materialer så han er sikker på at der er nok , mursten købes pallevis og hvis dit hus er færdigbygget og der ikke er huller i murene som ikke skal være der så er murstenene ikke dine.
"Materialer og andre leverancer, som er bestemt til indføjelse i arbejdet"
Det er især denne formulering jeg hæfter mig ved , er huset færdig er materialerne jo ikke bestemt for brug på dit hus.

Præcis....

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-08-08 18:10

du betaler jo kun for et færdigt hus. hvis bygmesteren vælger at få leveret rigeligt med materialer, er det da hans problem. det gør man rigtig mange gange, især hvis det er gængse materialer som man altid kan komme af med. der er ikke noget værre end at stå og mangle materialer, og du vil vel heller ikke betale håndværkerne for at sidde på deres røv og vente på, at der kommer materialer til dem.
tømreren

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 26-08-08 21:55

helt uden tvivl stenene tilhøre entreprenøren, og det gælder alle overskydende materialer, afskæringer og lignende, hos os tager vi alt overskydende materiale hjem, det være sig sten tagsten brædder lægter,søm, skruer mm, om ikke andet kan afskæringer bruges til opvarmning.

mvh
Per

Kommentar
Fra : hjniels

Dato : 27-08-08 06:57

Jeg er enig med Jer, men nu var det juraen jeg spurgte til ;) Nogen der har et bud?

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 27-08-08 16:16

Eks. hvis du har fået en regning fra murmesteren for 10000 mursten og der kun er brugt 8000 sten til at murer dit hus. Så er de 2000 sten dine

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 27-08-08 17:23

spørg ret og råd hvis du vil have en jurist - så vidt jeg ved er her ingen af den slags.

Godkendelse af svar
Fra : hjniels

Dato : 28-08-08 09:23

Tak for svaret dova.