/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
hvad skal man gøre
Fra : truelive
Vist : 445 gange
40 point
Dato : 25-08-08 14:04

Vi har en 7/7 ordning som Vores fælles dreng (12 år )ønskede, han har sin adresse hos sin mor, vi har fællesforældremyndighed.
I starten havde han skifte tøj men det stoppede bragt. Lige pludselig måtte jeg ud og købe en ny garderobe, drengen fik ondt i maven da han fortalte at han ikke havde noget tøj med.. hun havde hørt at det kunne man godt ifølge statsforvaltningen, når jeg høre hvad de så siger er det følgende ” så er det også normalt at man deler barnets tøj, så der er noget begge steder” men sådan er det ikke.
Han havde også en pc med hjem fra mig som jeg havde betalt. Den skulle med frem og tilbage til lektier og spil den så jeg aldrig mere. Fik bare afvide at han ikke skulle have den med ud til mig igen.
I starten gik samværet fra mandag efter skole til mandag før skole, men det blev han meget ked af da han gerne ville have nogle ting med ud til mig og hvis han skulle det skal det så med i skolen.
Det ville han gerne lave om på. Så jeg (far) skulle i statsamtet og der mødes vi (mor + far) og Barnet ville helst have det skulle være fra søndag kl 17 til søndag kl 17, men det kunne slet ikke komme på tale da moren ikke havde tid til at hente/bringe, rettere hun har ikke tid til at have ham da hun måske arbejdede i et forsamlingshus, så det blev så fredag kl 17 til fredag kl 17. Men nu vil mor så igen lave det om til mandag til mandag, har heldigvis fået afslag.
Jeg fik lavet en aftale med barnetsmor ang. mobiltelefon, der var et forbrug på ca 100 kr om ugen, hvilket jeg ikke havde råd til, så aftalen lod på at jeg fandt et mobil selskab med fri sms og det kostede 79 kr. og jeg synes at 100 kr. ville være ok så var der også 21 kr. om måneden til at tale for, det blev godkendt, endtil hun skulle betale anden gang, hun var bange for jeg snyd hende for 21 kr. hver anden måned, så nu har hun så oprettet ham i et andet mobil selskab så drengen har nu 2 numre hvilket han ikke kan forstå.
Han har selv sagt han er bange for at sige sin mor imod, da hun bliver let sur.
Hvad skal man stille op og hvad kan jeg gøre for min dreng.

Mvh en fortvivlet far

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-08-08 14:47

Du skal se at komme videre med dit liv. Læg din fortvivlelse fra dig.

Du kan ikke lave om på, at din ex har det svært og det går ud over jeres søn. Men du kan prøve at samle overskud SELV, så du kan give din søn nogle gode dage uanset om det er fra fredag til fredag. Eller fra mandag til mandag.

Det lyder som om du og drengens mor bekriger hinanden, -og det er nok mere reglen end undtagelsen ved en skilsmisse.
Men det lyder også som om DU er den med mest overskud og du er den, som kan give din søn lidt glæde og ro i tilværelsen. Det er bestemt ikke sjovt at være 12 og forældrene er gået fra hinanden.

---Nogle regler: Aftaler skal laves mellem de voksne direkte. IKKE ved at drengen overbringer beskeder fra jer.
---Så hvis du ønsker at drengens computer, købt af DIG, -skal være på DIN bopæl, så er det DIG, der skal konfrontere din ex. IKKE din dreng. Han skal slet ikke overvære det.
Aftaler om tøj er det bestemt heller ikke HAM der skal udrede.

Men angående tøj, så ER det da bedre, at han har en rimelig garderobe begge steder, --for ellers skal han jo have en hel kuffert med frem og tilbage, skal kan ikke? --I skulle helst nå frem til at han har TO hjem. Ikke at han bor i en kuffert. ---Teen-agebørn (som han jo snart er) skifter tøj hver eneste dag, så der SKAL ret meget til.

----Du og din ex. er åbenbart enige om nogle ting: Drengen skal have adgang til computer og til mobiltelefon. I skal bare osse blive enige om hvem der passer hvad. Når din ex. gerne vil bestemme mobilnummer og abonnement, så lad hende da. Hun kan næppe kræve dig til regnskab i den sammenhæng.
Jeg kan regne ud, at det må være en bærbar computer, du har købt til din søn. Har du ikke mulighed for at anskaffe en stationær computer? Sådan en er tit mere robust og børnevenlig, -og den bliver ikke væk. De er ikke så dyre, når det er til lektier og småting. Ja, måske kan du finde en brugt til næsten ingen penge. Måske er der nogen i familie eller omgangskreds, han kan arve fra?

Jeg VED godt, at det er uretfærdigt, at du IGEN skal investere i computer, men alternativet er at tage hen og hente den bærbare hos mor --UDEN at have drengen med! --Og du vil alligevel have samme problem --næste gang drengen tager den med hjem til mor.

Prøv på at gå så let hen over problemerne som muligt. Og brug energien på at have en god tid med din søn. DET er langt vigtigere.

Kommentar
Fra : truelive

Dato : 25-08-08 15:10

Hej

Tak for ordene, ja jeg prøver virkelig at komme let hen over problemerne og gør alt hvad jeg kan for at min dreng ikke skal høre på alle de problemer, jeg går også hele tiden til hende og ikke gennem ham.

Det kan godt være svært når man er flyttet og skal ud og købe alt ind (tøj, seng, skrivebord + alt det man nu skal bruge i en hverdag) og for ikke at snakke om advokat (30.000) så gør det meget ondt når man så prøver at give barnet de ting han har brug for, de bare forsvinder til anden side.

Man kan bare godt føle man løber hovedet mod en mur ind imellem og at der ikke er nogen hjælp nogen steder fra, for det kan ikke være rigtigt at man skal være bange for sin mor.
Men livet går jo videre som man siger så det gør jeg også....

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 25-08-08 16:18

Det korte af det lange er at der vi i som 2 voksne mennesker ikke evner at indgå i en frivillig aftale der må i have tingene skrevet ned og godkendt af statsamtet og sørg for at få alle detaljer med.

Ved uenighed så hold dialogen skriftligt hvis i alligevel ikke kan enes.

Som Birgitta skriver så sørg for alt i verden for ikke at bland drengen ind i det, at i har ladet ham træffe valget om hvor han skal være er allerede et langt større ansvar end et barn bør blive pålagt. Hvis din ex taler dårligt om dig til din søn så husk at vis dig som den voksne. Du vil blive belønnet i det lange løb.

Men du var selv voksen nok til at vælge hende som mor til dit barn og nu må du så tage ansvaret selv om det kan være endog meget svært men du skal gøre det for din søns skyld, han har ikke bedt om at få jer som forældre og han har heller ikke bedt om at i gik fra hinanden.