/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kan en svend skrive en regning
Fra : jorael
Vist : 2381 gange
100 point
Dato : 21-08-08 11:48

Kan en håndværkersvend i fritiden uføre et arbejde inden for sit fag og skrive en regning uden moms, da han ikke vil momsregistreres (omsætning under 50.000)?
Eller skal man være håndværksmester?
PS: Naturligvis kommer indtægten på selvangivelsen som indtægt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-08 11:50

Kommer an på HVAD du kalder regning.....

Han kan skrive en kvittering på at beløbet er modtaget - det kan alle....

Kommentar
Fra : jorael

Dato : 21-08-08 11:53

En regning vil sige de sædvanlige oplysninger, som gør, at beløbet af kunden kan tages med i regnskabet som en udgift. kunden kan være en boligforening eller en enden virksomhed.
Hvornår skal man være mester for at kunne give tilbud på et arbejde?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-08 12:01

Så er det jo lønarbejde....

Du kan ikke som privatperson arbejde/lave arbejde for en momsregistreret virksomhed og derefter skrive en regning UDEN moms....

Så kunne hele DK jo afskaffe momsen blot ved at hyre fremmed arbejdskraft til de nåede 50.000 kr. grænsen...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-08-08 12:54

Citat
Så kunne hele DK jo afskaffe momsen blot ved at hyre fremmed arbejdskraft til de nåede 50.000 kr.

Det kan de også!
Jeg kender en - han var ganske vist kun lærling og under 18 år. told og skat afviste at momsregistrere ham; men de tillod t han arbejdede selvstændigt.

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 100 point
Dato : 21-08-08 12:56

Det er bestemt ikke mit felt, men here goes

Jeg kan ikke se noget problem, at en person tilbyder at udføre et arbejde og efterfølgende sender modtageren en regning. Vedkommende skal være momsregistreret, hvis det overstiger 50.000 (momsloven § 49), som jorael også anfører.

Kun på de områder, hvor en almindelig person ikke må udføre arbejdet, hvor der kræves autorisation eller lignende, skal der foreligge en sådan autorisation (det kunne f.eks. være på vvs- eller el-området). Hvorvidt denne autorisation er afhængig af at være mester, kommer an på selve området. Så hvis der er tale om at snedkerere et plankeværk til en boligforening (som jeg formoder ikke kræver autorisation), mener jeg godt, at han kan give tilbud.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 21-08-08 12:59

I udgangspunktet er der ingen problemer i at 'hvem som helst' kan arbejde som selvstændige og skrive regninger.

I funktionærloven er der vist en bestemmelse om at en funktionær ikke må arbejde sideløbende hvis det går ud over dennes arbejde som funktionær (har han fxsideløbende natarbejde og derfor falder i søvn på sit job som funktionær). En mindre del af funktionærer har desuden en aftale med arbejdsgiver om ikke at arbejde i samme branche.

Nu er vores håndværkssvend jo ikke funktionær, men jeg vil tro der gælder tilsvarende regler.

'Lønarbejde' eller selvstændig virksomhed? Der er i ligningsvejledningen en liste over ca 10 forhold der taler for 'Ansættelslignende forhold' og tilsvarende forhold der taler for selvstændig virksomhed. Jeg gætter på at hånsværksarbejde typisk aldrig ville blive kaldt 'ansættelseslignende arbejde' - fx er det ikke under 'arbejdsgiverens ledelse' (fast mødetid, arbejdsgiveren fortæller hvordan arbejdet skal tilrettelægges etc - ikke bare stiller krav resultatet. Så heller ikke her vil jeg tro der er nogen hindring for at håndværkssvenden kan skrive en regning for sin nebengeshæft.

I og med at håndværkssvenden udfører den slags arbejde for regning, så driver han en selvstændig virksomhed. Momsregistrering og cvr-nummer er ikke afgørende i den sammenhæng. Det betyder bl.a. pligt til at føre regnskab og så altså som nævnt osse at opgive det på selvangivelsen. Men refi's frygt for at momsen bliver afskaffet er nu overdrevet. Prøv bare på at få fat på en 'privat' håndværker. For det første har han ikke tid, for det andet laver han det kun sort til priser over markedsprisen og for det tredie har han så travlt at han sjusker men er væk når man vil klage. Nej - jeg tror ikke det er en fare, men muligheden for at afskaffe momsen er der - i al fald for de første 50.000 per håndværker. Det er jo kun en mindre del. Den stakkels håndværker skulle gerne tjene lidt mere end det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-08 13:11

Resten får han i bistandshjælp....

Som jeg forstår spørgsmålet er det spørgers ide at starte selvstændig virksom med et "loft" på 50.000....

Ideen er da god nok og praktiseres også af flere (hjælp med selvangivelser - konsulentvirksomhed osv. )

Den holder nok næppe i længden med "håndværkere" - da klagemuligheder (for kunden) osv. vil være yderst begrænsede...

Dertil kommer regnskabspligten...

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 21-08-08 13:21

Tak for svaret RyeJensen. Og jer andre. Det er ikke almindeligt, skriver nogle; men det er ikke ulovligt at lave et plankeværk til boligforningen og skrive en regning uden moms. Noget andet er svendens regnskabspligt (bogføringslov og mindstekravsbekendtgørelsen m.v.) og at beløbet skal på selvangivelsen.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 21-08-08 13:25

Tak for det

Lige for at besvare refi:

Der er ingen tvivl om at personen vil blive at betragte som erhvervsdrivende, og der vil således være tale om at de obligationsretlige mangeleregler finder anvendelse.

Jeg kan ikke umiddelbat se, at det gør nogen forskel om manden opretter en personligt ejet virksomhed med cvr-nr. og undlader at momsregistrere sig, eller udføre arbejdet som privatperson.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-08 13:32

Jeg kan se et forsikringsproblem bl.a.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-08-08 15:57

Jeg kan ikke lade være med t fortælle a jer at det tilfælde jeg henviste tii er underskrevet af en funktiomær fra Told og skat - papiret ligger stadigvæk i mit skrivebord_ funktionæren vidste godt at det skulle bruges til at vise en mester der havde samme indstilling som refi. Hvad refis vrøvl om bistandshjælp skal bruges til aner jeg ikke! Fordi en svend eller en lærling har et ekstrajob ved siden af sin lærlingeplads eller sin faste stilling som svend - Derfor skal han vel ikke have bistandshjælp

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-08-08 16:19

Citat
Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-08 13:32

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg kan se et forsikringsproblem bl.a.

Kan du?

Når han arbejder for sin mester er han dækket af hans forsikring - Når han arbejder selvstændigt er det hans egen ansvardforsikring der dækker, elle ulykkesforsikring.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-08 16:33

Det må man så håbe han har

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 21-08-08 17:18

valde. >> man behøver ikke Skat's tilladelse for at arbejde som selvstændig. Men man behøver E&S's accept (tidligere Skat's) for at blive momsregistreret og den gives ikke umiddelbart til personer under 18. Det vil samtidig sige at personer under 18 ikke umiddelbart kan drive selvstændig virksomhed med en omsætning på 50.000+

Jeg tror dog at man kan blive momsregistreret hvis man tilknytter en myndig 'værge', men er ikke sikker. Jeg anbefaler normalt at man laver 'firmaet' sammen med sin mor/far.

Det kan derfor næppe være en 'tilladelse' du sidder med men en oplysning om at det i forvejen er tilladt.

Da Toldvæsnet og Skattevæsnet blev lagt sammen blev det til Told.Skat, senere tog de navneforandring til Skat. De har aldrig heddet Told og Skat. Der er heller ikke noget band der hedder Sko og Torp

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-08-08 18:00

[CITAT] Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-08-08 16:33

--------------------------------------------------------------------------------
Det må man så håbe han har

Ja ja; men tror du ikke det? Det var i hvert fald ikke det spørgeren spørger om! Så det er nok i orden

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-08-08 18:17

Har jeg udtrykt mig så dårligt?

Nej jeg har ikke sagt at man skulle have told og skats tilladelse til at drive selvstændig virksom hed!,
I øvrigt synes jeg spørgsmålet kører mest på om han kan skrive regninger uden at være momsregistreret. Det dokument jeg sidder med her siger kun at den unge mand har forsøgt at nlive momsreegisreret. Den mundtlige vejledning va lige så vigtig
Jo han kunne blive momsregistreret hvis en ville tage ansvaret for hans momsregnskab,