/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Netværk via stikkontakter
Fra : anders_bak
Vist : 3325 gange
100 point
Dato : 20-08-08 16:18

Dere r komet en del produkter på markedet der i realiteten er en adaptor som man sætter i en stikkontakt og tilslutter sit netværkskabel, og så i en hvilken som helst anden stikkontakt i husei kan fange signalet med en anden adaptor.

Er der nogen der har erfaringer med disse systemer ? det jeg er mest bekymret for er at jeg vil sætte en op i hver sin ende af huset, men så er der tale om stikkontakter der er koblet til hver sin gruppe, så signalet skal gennem sikringsskabet. kan dette lade sig gøre ?

De forhandlere jeg har spurgt er uenige...

se f.eks. et produkt her http://eldanmark.dk/edb/pc_tilbehoer/netvaerk_113_da/

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-08-08 16:29

Det bruger jeg, det hedder PowerLine, men det virker kun over samme fase.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 17:01

Kan HomePlug™ netværket dække flere faser?
Ja. Amitech HomePlug™ 200Mbit udgaven er specificeret til at dække flere faser i boligens el-installation. Der kan derfor etableres ët HomePlug™ netværk i hele huset. Selvom 85Mbit udgaven er ikke specificeret til at dække flere faser som standard, vil den i praksis fungere over flere faser i de fleste el-installationer. Bemærk at bor du i en bolig, hvor f.eks. første-salen er udlejet skal du kryptere signalet, så andre ikke har adgang til dit netværk. Kryptering er under alle omstændigheder altid en god sikkerhedsforanstaltning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 17:02

Skulle måske lige have med at det er fra Amitech´s hjemmeside....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-08-08 17:03

refi_>> Har du afprøvet det, jeg kan ikke få det til, at køre i min gamle bolig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 17:10

Nej, men jeg går da ud fra "fabrikanten" VED hvad de taler om.....

Det er jo DANSKE installationer der tales om.....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-08-08 17:40

Jeg føler mig helt dansk, er født og opvokset i det sønderjyske.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-08-08 17:41

Hvis ikke det er trådløst ved jeg ikke, hvordan det skal kunne lade sig, at at springe fra fase til fase, da de ingen fysisk forbindelse har.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 17:49

Teknikken skal jeg ikke blande mig i....

Blot pointerer da at den stopper FØRST ved måleren....

Og man må altså gå ud fra at de ved det da de netop også pointerer at det virker SELV på forskellige faser....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 17:50

http://www.amitech.dk/

Bladr selv lidt rundt til spørgsmål og svar - der kan ikke linkes direkte

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-08-08 18:06

Jeg kigger lige, er spændt på, hvordan, de vil bære sig af.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-08-08 18:10

De skriver, det virker i næsten alle hjem, men ikke hvordan - desværre. Jeg er radio/tv mekaniker udlært, jeg kan ikke se, hvordan det skal kunne lade sig gøre fysisk. Jeg må have et par bestilt, nu er jeg blevet nysgerrig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 18:21

Hvis det først stopper i måleren er der da INGEN problemer med at ALLE faser kan bruges.....

Flere fora er så inde på at det "teoretisk" IKKE stopper i måler, men simpelthen stopper pga. støj fra målerens vindinger.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-08-08 18:23

Jeg har ikke afprøvet den nye måler fra SydEnergi, det kunne være, jeg skulle starte med det. Den gamle kunne ikke lave bro over faser, det virkede i hvert fald ikke.
Må se i weekenden, jeg har et par HomePlug, der skulle klare det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-08-08 19:04

Citat
jeg har et par HomePlug

Husk nu det kun er på de nye hurtige de garanterer det, men de gamle SKULLE kunne klare det

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 20-08-08 19:42

Det må komme an på en prøve. jeg lader lige spørgsmålet stå åben og ser om der kommer flere interesante kommentarer.

Tak for svarene so far.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-08-08 20:15

Ud fra de oplysninger, som jeg har fået i tidernes morgen, så stopper signalet ved måleren, som I har været inde på. Der er også rigtigt at det er vindingerne i måleren der gør det. Om der er støj i vindingerne har jeg ikke hørt, men det skulle være på grund af den induktion der opstår i spolerne.
Dette fænomen kender alle, der har haft med radioteknologi at gøre, altså noget med højpas og lavpas filtre.
Dette fænomen kan også opstå i et kabelnetværk. Hvis man har en lang forbindelse, der er rullet op, har det indvirkning på det signal der løber gennem kablet. I et sådant oprullet kabel, vil der også opstå et induktionsfelt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-08-08 23:08

Kære severino .
Hvis man vinder et kabel med frem og returleder op i en rulle kommer der ikke nogen øget induktans af det. Strømmen løber jo begge veje så den totale fluks bliver nul, bortset fra den smule der skyldes afstanden mellem lederne i kablet, og den er den samme som når det ikke er rullet op.

Men strømspolerne i en gammeldags måler, vil da dæmpe bærebølge signalet btagteligt.

Mellem faserne er der kun kapacitans til at overføre signalet. Det er der ikke meget af med mindre man har en gruppe med et pænt kabelstykke med flere faser i samme kabel eller installationsrør.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-08-08 10:05

En ting er teori en anden er den måde det virker på i virkeligheden; transor!
Jeg fortrækker at holde mig til det virkelige billed; så kan du få lov til at padle rundt i dine teorier!

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 13-09-08 11:00

Så fik jeg langt om længe taget mig sammen til at instalere skidtet. amitech 200mbit. de er instaleret ca. så langt fra hinanden i elsystemet som det kan lade sige gøre, og for lige at prøve det af har jeg enda brugt en almindelig forlængerledning (bløde kabler) til den ene plug, og den anden er forbundet via en strømspareskinne (sådan en med usb stik der kun tænder når pc'en et tændt), og det fungerer upåklageligt. Jeg har dog ikke målt på om der er fuld hastighed igennem.

Det skal også siges at jeg kun er 100% sikker på at de er forbundet til forskellige grupper, men disse grupper kunne teoretisk godt være på samme fase. Jeg tvivler dog på det, da den ene gruppe dækker en temmelig ny tilbygning, og den anden gruppe dækker førstesalen på det oprindelige hus.

Så indtil nu virer det som et genialt produkt.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-09-08 11:48

Jeg har stadig ikke fået mit til, at køre på hverken R-S eller T gruppen, men kun på een af grupperne.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 13-09-08 13:39

hmmm, nu kender jeg ikke det produkt du bruger (powerline) men det er jo muligt at de er konstrueret anderledes end amitechs. Især eftersom amitech på deres hjemmeside skriver dat det kun er den ene model der KAN springe fra fase til fase (om den anden skriver de jo kun at den vil virke i de fleste tilfælde).

Så konklusionen må vel næsten være at hvis man vil over flere faser er det amitechs 200Mbit man skal købe.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-09-08 13:54

Faser eller ikke faser ???
Hvis man nu tænker sig at signalet sendes via 0 lederen i stedet for R, S eller T, så er 0 lederen jo fælles for alle tre faser, når de trækkes ud til 220 volt stikkontakter. Så burde det jo kunne lade sig gøre, at køre på tværs af faserne.
Så kan det næste spørgsmål så være: Er fase og nul anbragt rigtigt i stikkontakten, og er netplug vendt rigtigt i forhold til fase og nul. - Jeg ved det ikke ????

Jeg er lidt gammeldaws på dette felt, og holder mig til den kendte type "tøjsnor" og det trådløse netværk.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-09-08 08:51

Har nu fået mine afprøvet over flere faser, med den nye digitale måler, er der ingen problem, heller ikke med hastighden. Det er ikke et spørgsmål om model, mem måler tro jeg.