/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
NewBee til Linux :)
Fra : NeoNmaN
Vist : 530 gange
100 point
Dato : 12-03-03 17:06

Hejza alle sammen jeg vil bare lige høre om nogen kan hjælpe mig igen med Linux ??? jeg har Windows 2000 på min maskine og vil geren ha linux Red Hat på !! men jeg vil maget geren ha mit win bliver der !! da jeg så vil bruger win til alt muligt andet !! da jeg bare vil lære linux osv !!! men hvor dan får jeg linux til at accept det !! jeg har nermlig install linux red hat 7,3 for godt en uge siden men fjerent det da den ik vil boote op med at fortæle mig om jeg vil bruger win eller linux :( så jeg køre stadig kun windows 2000 men er maget villige til at lære linux !! men hvor dan får jeg løst det her problem ???

MVH Daniel

Kommentar
Fra : KThy

Dato : 12-03-03 17:31

Hvis du allerede har installeret Windows på din harddisk og så installerer Rødhætte kan man på et tidspunkt vælge bootloader (grub eller lilo). Det er deromkring man skal vælge at bootloaderen skal kunne vælge mellem Windows og Rødhætte.

Jeg kan desværre ikke være mere specifik lige nu, da jeg ikke gider boote min installations-cd

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 12-03-03 17:37

okey ;) lyder kano hi hi må jeg jo lige prøve en gang :p men er du enligt god til linux ?

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 12-03-03 17:37

okey ;) lyder kano hi hi må jeg jo lige prøve en gang :p men er du enligt god til linux ?

Accepteret svar
Fra : Uranus

Modtaget 100 point
Dato : 12-03-03 19:06

jeg formoder at du har installeret
w2k i første primary partition
rh7.3 i anden primary partition

1 rh7.3 installation cd i cdrommen
2 i rh installations menu skriv "rescue"
3 vælg kb-layout og ud i konsollen
4 kør "chroot /mnt/sysimage"
5 kør "mc"
6 find filen "/boot/grub.conf"
5 redigere (F4 edit)
de ser fx sådan ud:
#
# Sample boot menu configuration file
#

# Boot automatically after a minute.
timeout 60

# By default, boot the second entry.
default 1

# Fallback to the first entry.
fallback 0

# For booting Linux
title Linux
root (hd0,1)
kernel /boot/vmlinuz-2.2.17 root=/dev/hda2

tilføj følgende linier:

title Windows 2000
unhide (hd0,0)
hide (hd0,1)
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1
makeactive

husk der skal være extra linie enden af filen
gem (F2) ud (F10) ud i konsol (F10)

kør "grub-install /dev/hda"

held og lykke

Uranus

Kommentar
Fra : yep

Dato : 13-03-03 02:46

Ikke for at forvirre dig total efter uranus udemærkede besvarelse men vil klart anbefale dig helt præcist at beskrive dit "setup" på din harddisk ...... Du skal jo ha en tom partition/disk du smide din linux på.

Det kan i høj grad betale sig at købe en distribution med god dokumentation til første gang ..... Her kan jeg varmt anbefale SuSE linux: www.suse.dk

Til SuSE følger der nemlig en rigtig god manual med (tror det vil være en go' ide at du læste lidt om emnet) for du får brug for dine point her langt sværere ting end det at komme igang)

Jeg vil også råde dig til at snuppe den SuSE linux 8.1 du kan installere via nettet (hvis din forbindelse er hurtig nok) eller snuppe iso-billede fra: http://www.linuxiso.org/ af en tidligere version.

Da version 8.2 er lige på trapperne. Og gør dig selv en stor tjeneste smut forbi www.sslug.dk og kig lidt rundt i hjørnerne

Go' for nøjelse

NB:
Alt fra Distro watch: om SuSE linux

2002: http://www.distrowatch.com/index.php?distribution=SuSE&month=all&year=2002
2003: http://www.distrowatch.com/index.php?distribution=SuSE&month=all&year=2003

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 18-03-03 15:43

hmmmmm har ikke lige prøvet det i har forslåget da jeg lige ska ha en ny HD til at teste linux med så :p

Kommentar
Fra : NeoNmaN

Dato : 24-03-03 08:38

det ser fakti ud til at der er mange gode svar :)) men kan jo kun bruge et af dem så må lige finde ud af hved for en jeg kan bruge ikke :))

Godkendelse af svar
Fra : NeoNmaN

Dato : 24-03-03 10:53

Tak for svaret Uranus.