/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kattekradseri
Fra : sav.
Vist : 832 gange
5 point
Dato : 12-03-03 15:24

Jeg har en hankat der hvæsser kløer overalt. Er der nogen der har et godt råd mod det?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-03-03 15:43

Klip IKKE hans kløer, det bliver det almindeligvis værre af.

Prøv at give ham et frisk kradsetræ, eller et kradsebrædt (med et par dråber baldrian). Hyldetræ er mægtig godt til kradsetræ. Det kan dæmpe lysten til at kradse alle andre steder. Men at fjerne kradseinstinktet tror jeg ikke man kan. Det er en del af kattens kommunikation.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 12-03-03 19:05

Hvis du overhovedet har mulighed for det, så lad katten komme udenfor. Det kan være, at han simpelthen er understimuleret. Men ja, ellers lækre, forskellige kradse-muligheder rundt om i huset. Ellers må du udstyre dig selv med en vandpistol og "skyde"ham, hver gang han kradser ureglementerede steder! Men prøv nu det andet først!
Christina

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 12-03-03 22:32

Hej sav.

Staniol er godt, katte hader staniol. Da jeg fik mine katte var mine møbler "pakket" ind i staniol i 1 uges tid, og de har aldrig kradset i møblerne.
Samtidig brugte jeg GÅ VÆK KAT, som du kan købe hos dyrehandleren.

Håber det kan bruges.
Venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-03 08:46

Til Mone.

Kemi-krig er der ingen grund til. Det kan også give bagslag i form af "ny mærkning" ovenpå, eller andre steder. Den med staniolen lød smart, den var da værd at prøve. Jeg mener stadig at man samtidig skal sørge for "kradsemuligheder" til missen - det instinkt med at kradse sidder dybt i dem. Og selvfølgelig har skingur også ret i at, hvis kræet render ude kan de kradse der.

Til Sav: Hold igen med kemien og prøv grene og kradsetræer rundt om i huset. Prøv at give stolebenene en gang staniol (husk lige at skriv et tip, hvis du får det til at du, ikk'?).

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 13-03-03 09:25

Til 3773

Jamen selvfølgelig skal der da være kradsemuligheder. Men det står der jo godt nok ikke noget om i indlægget.

Men det er jo bare mig, der helt klart går ud fra, at det er der, for hvis ikke der er, så kan jeg da godt forstå at han kradser i møblerne.

Det er nu ikke så meget kemi-krig, jeg skriver jo blot hvad mine erfaringer er, og jeg havde ikke nogen problemer med at de begyndte at kradse andre steder.

Sav, husk at "vise" katten hvor den skal kradse, når han kradser i dine møbler, så tag ham, og bær ham hen til sit kradsebrædt. Det kan godt være du syntes det lyder fjollet, men det virker altså.

Venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-03 09:32

Hej Mone, hvis man bruger baldrian-dråber finder mis selv ud af hvor han vil kradse. Sådan et par dråber kan få en kat til fuldstændigt at flænse et kradsebrædt. Det er stærkt effektivt. Vi synes det lugter af gærede rådne æbler, men katten elsker det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-03 09:33

Der er også et eller andet ved duften af hyldetræ de godt kan li'!

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 13-03-03 10:03

Hej 3773

Ja det er rigtigt, baldrin, så går de fuldstændig amok.

Jeg har nogle baldrian piller, men dem kan jeg ikke have for mig selv, når bare jeg begynder at åbne pakken, så er de der, som en MIS. Gud hvor er jeg morsom når jeg selv skal sige det

Nu går jeg lige lidt over i kemien igen. Har du nogensinde brugt klorin?? Nå de lugter det, så opfører de sig fuldstændig på samme måde som med baldrian.

Mone

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-03 10:08

Vi undlod klorin og alt hvad der lugtede, idet kattene synes deres "parfume" var bedre. Så begyndte de at blive trælse med kradseriet, skyndte vi os ud og save en friske hyldegren af. Det hjalp.

Kommentar
Fra : sav.

Dato : 13-03-03 11:01

Tak for de mange indlæg. Min kat har selvfølgelig et kradsebræt, og han har fri adgang til at gå udendørs. Jeg vil prøve nogle af jeres forslag og så se om ikke det hjælper.

Kommentar
Fra : rasmus91

Dato : 26-03-03 20:15

Prøv at give den et stof som hedder Feliway, det er et lugtefrit produkt som katten godt kan lugte og som den syntes lugter forfærdeligt. det kan købes hos dyrlægen for 175 kr.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 26-03-03 21:19

Min Gizmo hvæsser kløer i gemalens dyre højtalere, når hun keder sig... spørgsmålet er, om din kat gør det for at få opmærksomhed? Har du prøvet at sætte en leg igang, når han kradser? (Kast en mælke-drops til ham fx, efter du har sagt NEJ!. Når han så er holdt op med at kradse, leger I!)
Gizmo kradser også i alt, hvad hun ikke må, når jeg ikke hurtigt nok læser hendes tanker om at hun gerne vil lukkes ud - pga dværggravhunden kan vi ikke have en kattelem. Min pointe er igen, at din måske hvæsser kløer, fordi han vil sige noget!
Men han er måske holdt op imellemtiden???

Kh Christina, der ville ønske hunden kunne læse, så man kunne sætte en kattelem op med påskriften "CATS ONLY"!

Kommentar
Fra : sav.

Dato : 13-04-03 15:06

Jeg har nu prøvet med baldrian dråber, hvilket han var nærmest ligeglad med. Jeg har endnu ikke prøvet feliway, men det vil jeg gøre. Desværre har jeg snart fået ødelagt en del møbler. Jeg har også en hunkat og hun kradser aldrig inde i huset. Det sidste er at han er begyndt at kradse i tapetet også, så tålmodigheden er ved at være godt prøvet af.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 13-04-03 23:26

Så må du igang med vandpistolen og give ham et ordentligt sprøjt, når du tager ham på fersk gerning.
Held og lykke...for det er da for træls!
Mvh Christina

prøv også at købe et nyt kradsebræt/træ..det kan være nyhedens interesse virker stimulerende på ham!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-12-03 11:48

Nu har dette spørgsmål stået åbent i over et halvt år. Dette finder jeg ikke rimeligt og fjerner hermed abonneringen på det.

Spørgsmålet burde for længst være blevet lukket med et tryk på ”accepter kommentar som svar”.

Points’ene er brugt i det sekund man spørger, så der er ingen grund til ikke at acceptere en af kommentarerne.