/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Hvordan skaffer man Salpeter?
Fra : PeterSkovrup
Vist : 3960 gange
200 point
Dato : 13-08-08 15:11

Hej,
Vi er ved at lave en forstilling hvor vi skal bruge en del salpeter til at lave røg (vi skal lave 9 fremvisninger)
Men det har vist sig at det ikke er til at få på apoteket pga. terrorfrygt, så jeg ville hører om det er muligt at skaffe andre steder?

(vi har folk der arbejder på andre løsninger, men salpeter ville være at foretrække)

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 13-08-08 15:32

Det bliver nok lidt svært. Du kan finde det ved kemisk engros forhandler...
Ps. Bland det med sukker og sæt ild i det:) på får du røg!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-08 15:37

Prøve med en røgmaskine med bananolie, tøris i vand el. lign. ufarlige ting

Hvis apoteket ikke må sælge pga. terrorfrygt gælder det sikkert også andre steder. Hvis du har et firma der har et eller andet sagligt behov kan det også lade sig gøre, der findes grossister der sæher det i store portioner.

Det er blevet meget kompliceret at gøre mage ting i denne verden

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 13-08-08 15:38

akvariebutikker i sverige eller foderstofforretning. måske...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-08 15:40

Undskyld, det er åbenbart også ved at blive kompliceret for mig at stave, prøve=prøv,sæher=sælger, mage=mange, dement=dement

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-08-08 15:49

Jeg læner mig også op af røgmaskinen. Kan købes ganske billigt i specialforretninger der handler med elektroiktilbehør/disco-dimser.

Ligeledes kan de lejes ved udlejere af lydudstyr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-08-08 15:58

salpeter er et vidt begreb.

hvis du vil nøjes med kalkalpeter, kan det købes hos enhver, der handler med gødning. Din lokale plantehandler for eksempel.

Men alene din måde at spørge på angiver, at du nok hellere skal finde en mere fredelig og mindre brand og sundhedsfarlig måde at lave røg på.

kog noget bananolie

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-08 16:01

Du kan se her, allernederst, at dem der laver kemishow bruger tøris og kogende vand

http://www.chem.au.dk/~kemishow/brevkasse/flammable.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-08-08 16:02
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-08 16:09

skal i lave bomber ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-08 16:12

Her kan du også læse, at røgbomber med salpeter slipper både kulilte og kvælstofoxider ud, det er ikke ligefrem helsekost!

http://da.wikibooks.org/wiki/Scienceshow/Vejledninger/R%C3%B8gbombe

Så hold dig hellere til tøris og kogende vand eller bananolie, så får du ikke erstatningskrav fra astmatikere på nakken!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-08-08 16:23

Og PET er på banen når folk/ikke landmænd er ude og handler salpeter.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-08-08 17:06

Hver eneste sommer køber jeg en lille sæk med 10 kg - for at holde græsplænen grøn. Der står kalksalpeter på posen/sækken og der står at det indeholder 15% N; Men de har det altså ikke på apoteket
De har det i byggemarkeder planteskoler og måske i Matas.

Der findes også noget der hedder kalisalpeter og mange andre forskellige sammensætninger af kvælstof - jeg kan næsten ikke tro at nogen af dem er forbudte - landmændene bruger dem i stor stil som gødning på deres marker.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-08 18:08

Kalksalpeter og kalisalpeter, som efterlyses her, er helt forskellige stoffer, selv om de begge kan bruges til gødning. Men det er kun kalisalpeter man kan lave bomber af (udover ½ million andre stoffer, selvfølgelig)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-08-08 18:53

nu var det jo bare salpeter som tossen spurgte efter. Så var det da meget morsomt at lokke ham på kalksalper i tynd gødningskvalitet. Så laver han ikke bomber med får kun dårlige lunger af røgen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-08 19:26

Det er ikke HANS lunger der bekymrer mig, men tilskuernes

Men hvis Pet havde været ligeså aktive da jeg var knægt, havde jeg nok enten være buret inde eller gået glip af meget sjov. At det så nok ind imellem var mere held end forstand, at der ikke gik noget alvorligt galt, er en anden sag. Men sjovt, der var det, bortset fra at min viv forbød mig nogensinde at fortælle noget om det, før vores knægte var blevet voksne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-08 19:47

vagnr - der er vist ingen forældelsesfrist for terrorister.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-08-08 20:10

Kalisalpeter er meget for dyrt til gødningsbrug, men i min bombetid undskyld drengetid købte vi det hos købmanden - 25 øre for 100 gram.
Men også jeg vil foreslå røgmaskinen til scenebrug. Spørg eventuelt det lokale amatørteater, om du må låne deres! eller leje eller levere tjenesteydelser for.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-08-08 21:53

Eyvind, jo for lovene skal (normalt) være vedtaget før de gælder, og det var de ikke for 40-50 år siden. Det kom først med Osama og de andre tosser!

Kommentar
Fra : PeterSkovrup

Dato : 13-08-08 22:38

Det er en udendørs forstilling ( http://karolinelund.nu/index.php?side=63 )
Og nu spurgte jeg bare for at se om det var muligt at få fat i salpeter da jeg er skuespiller og ikke tekniker.

Og nej Teil, det er ikke til bombe brug.

Men jeg tror da de har fundet ud af noget andet, da vi har premiere på fredag :)

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 14-08-08 01:29

Du kan købe salpeter hos matas

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 01-09-08 14:37

Jeg har en ven der siger at man kan købe det på en hjemmeside: www.contan2.dk, de sælger 25kg poser.

det heder kalisalpeter.

//Gizmo