/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Byg-selv-bur til de små
Fra : Gismo89
Vist : 5413 gange
20 point
Dato : 10-08-08 20:38

Hey...

Nogen der har bygget deres eget bur til mutter (marsvin), rotter, chinchilaer og til sidst men ikke mindst mus?
Har kigget rundt og fundet mange gode bure, nogle mere forsvarlige end andre og andre mere rolige i farverne, samt nogle fra de helt små bure til store penthouselejligheder...?
Google har efterhånden en fast søgning på min computer, for kigger meget efter råd og lignende inden jeg tager mig sammen til at fedte for mine forældre og bygge mit eget bur....

Klædeskabe og reoler er meget populærer til marsvin og ildere, mens et stort 2 etagers bur til jordegerne er en favorit...

så ville lige hører JER om I har råd I kan give mig og andre, eller erfaringer, så man ikke løber ind i problemer efterfølgende?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-08-08 21:26

Erfaringer ? Ja mus skal du have i et glasbur, alt andet smutter de ud af, jeg kunne ikke drømme om at købe et bur, de er meget nemme at lave selv, til alt andet end mus forstås, de skal i glas (og ramme)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-08 21:42

Problemet med at bygge selv er bunden af buret.

Der er ikke mange andre muligheder end noget træmateriale af en slags, og det har den ulempe, at når dyrene tisser, trækker det ned i træværk og bliver fugtigt og ikke mindst kan lugten ikke fjernes helt derfra.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 11-08-08 12:13

Hmm...man kan da sagtens lave bunden af buret af stål osv.!
Bunden skal jo dækkes af div. materialer - aviser/hø/strøelse/spøner osv. og skal skiftes ofte, så lugten ikke bliver generende.
Jeg tror faktisk aldrig jeg har haft et gnaverbur med træbund og jeg har haft nogle stykker. De første byggede min far såmænd og bunden var af metal, jeg husker dog ikke hvilket metal.

Held og lykke med byggeriet, det er faktisk ret sjovt at bygge og indrette sådan et 'hjemmegjort slot' til sine kæledyr

Mvh Dorthe

Kommentar
Fra : Gismo89

Dato : 11-08-08 18:03

Ja har hørt at træ er ret dårligt... men har også hørt nogle, der overhovedet ikke har haft problemer med træ.... det var behandlet og med glat overflade.... nogle havde også lagt vinyl i bunden og det havde de sagt var super.... det var dog i en reol og mine mus skal godt nok ikke have så meget plads på mit lille værelse... har også haft mus før og har ingen problemer haft med tremmer... og der hvor de er nu, har de også tremmer... har bare fået af vide at det skal være voliere net og ikke hønsenet, for hønsenettet gnaver de sig igennem og det kunne jeg godt forestille mig...

men tror I ikke man kan finde en halv stålkasse, som man så kan bygge resten af buret på?

Kommentar
Fra : Søsser

Dato : 09-09-08 20:18

Jeg har selv lavet et bur af et klædeskab.

Fordele:
- Man kan få det som man vil have det (næsten :P)
- klædeskabe fylder ikke helt vildt, ligesom store købte bure
- Danne flere etager

Ulemper:
- Jeg havde mange problemer med lugt, da hylerne var af træ, med en slags plastik overflade.
- Glemte at lave en holdbar kant i bunden af buret (ikke af træ), så savsmulden kunne holdes ude
- Havde kun to indgange til buret, nemlig skabslågerne, så dyrerne i bunden af buret kunne smutte ud mens jeg holdt øje med dem der var i toppen

Det var sådan det mest overordnede jeg har oplevet med mit første gangs lav selv bur

Kommentar
Fra : MiLLaSkaT

Dato : 23-09-08 21:52

Jeg har selv bygget et skabsbur til mine mutter..

Vi har købt et paxskab i Ikea, hylderne er belagt med malamin, dvs. en glat overflade så tisset ikke ødelægger bunden.
Bagsiden er ikke belagt med noget, så der har jeg sat et hvidt vådliggerlagen op..

På forkanten, har vi skåret gardinskinner ud - de er alle 6 mm, så derfor skal plexiglas være 5 mm, så de sidder ca. 20 cm. op i hver kant og på bunden.
Så har vi fået skåret plexiglas ud så det passer til buret :)

Før havde vi skuffer de gik i, så til at holde vandflaskerne har jeg brugt en halv skinne, så den støtter på bunden af vandflasken og lavet huller så stripsene holder rundt om vandflasken :)

Voila, så er der et nyt skabsbur :)