/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Derbi Atlantis starter ikke?!
Fra : Fanten
Vist : 1648 gange
260 point
Dato : 09-08-08 01:37

Hejsa.

Her for nogle måneder siden købte jeg en fin Derbi Atlantis 30 knallert, som altid har startet på første hug, og med elstarter. Det endte dog med at min udstødning faldt af, og gik istykker (æv!).
Fik så hurtigt bestilt en ny udstødning (en Leovince TT KNÆK.) Satte den på, og den kørte fint nok (den kørte 60 km/t med den nye og 80-95 km/t med den gamle)
havde kørt over 300 km uden problemer med den nye udstødning, indtil en dag hvor den bare stille gik ud mens jeg var ude og køre en tur. Kunne ikke få den i gang eller noget! Og har ikke kunnet det lige siden! Stemplet har ikke sat sig, kan stadig træde på kick-starteren, og stemplet kører fint rundt.
Den gnister skam også fint, men der er rigtig meget sod inde ved stemplet, og på tændrøret!
Har prøvet at skifte luftfilter og rense kaburatoren :( Den vil bare ikke starte.

kan det muligvis være stempel ringene, eller Vacum (sagde en af mine venner)? Hvis det muligvis er vacum, vil I så ikke lige sige hvor den sidder (er det ikke en benzinslange??)

Kunne være rart hvis der lige var en der ville hjælpe så jeg ik må slippe penge for at få den til ''mekaniker''

Hilsen Fanten

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-08-08 10:39

Der er ikke noget der hedder en vaccum, men en indsugningsmembran.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2008738765&n=1681984369&pn=1681985270
Den kan kun blive defekt ved at de tynde membranplader knækker eller bliver defekte, og kan så bare udskiftes. Der sidder en opsplittet membranplade på hver side af membranen.
Du ser en brun opsplittet plade på den ene side af membranhuset på billedet.
Du skal havde hele indsugnings-membranen af, og tester den med munden. På den side der vender nedad på billedet er der et hul du holder for munden. Når du puster, klapper de tynde plader udad mod de blanke metalbuer. Og når du suger skal den være tæt, da pladerne ligger an som på billedet.
Hvis du kan suge luft igennem, skal begge siders plader skiftes, og de må ikke røres med fedtede fingere.
Hele huset som på billedet er skruet ned i krumtaphuset, og skruerne kan ses når du fjerner studsen mellem karburatoren og motorsiden.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 09-08-08 15:13

Okay, det prøver jeg lige ;) Takker!

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 09-08-08 15:59

Hej. Jeg og min ven prøvede det du sagde, og han konstanterede at det IKKE var membranen / insugningsmembranen... Kan det så være stempelringene?
Prøvede også at tage luftfilteret af, og sætte en hånd for, og der kom skam også benzin ud...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-08-08 17:13

Prøvede også at tage luftfilteret af, og sætte en hånd for, og der kom skam også benzin ud...
Der skal jo netop ikke komme noget ud, men kun suges luft ind, det tyder jo netop på defekt membran?
Men er du sikker på den får benzin:

Tjek din aut. benzinhane om den er defekt.:
Din automatiske benzinhane er stoppet op i benzintanken, og har 2 slanger.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=1975473070&n=-2116293621
Den mindste slange som er monteret ude i toppen af benzinhanen, er beregnet til at åbne benzinmembranen på benzinhanen ved hjælp af vaccum som skabes når motoren tørnes eller går.
Og når motoren tørnes eller går så gives der fri adgang til den store slange der løber til karburatorens svømmer.
Altså skal din knallert ikke kunne give benzin når vaccumslangen er hoppet af, undtagen den aut. benzinhane er defekt.
Hvor den lille vaccum-slange med vinkel skal sidde. Ja den skal sidde mellem karburator og motor.
Enten:
1. På karburatorens motorside
2. På jern eller gummistudsen mellem karburator og motor.

Så træk benzinslangen af ved karburatoren, og tjek at der kommer en sjat benzin, hvergang du træder på kickstarteren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 09-08-08 21:44

det prøver jeg lige og se efter! tak!

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 10-08-08 17:52

Hej palle... Har prøvet det du sagde, og det virker fint, hver gang jeg træder kommer der benzin ud, ikke for meget... Tror du ikke jeg skal prøve at tage stemplet ud og se om der mangler en stempelring?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 10-08-08 19:55

Du kan checke dit tændrør i forhold til billederne her :
http://scootzone.dk/index.php?module=guide&id=65
http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/spark_plugs/faq/faqread2.asp
http://www.beru.com/english/produkte/zuendkerzen/diagnosehilfe.php

Du kunne eventuelt tage nogen billeder og lægge dem på nettet så vi kan se dem.
Ville da ikke tro at din udstødning skulle være skyld i det men det kan da være den har rykke i din cylinder så den ikke er tæt. bare et gæt.
Har du haft cylinderen af ?
Der er lidt arbejde i det men du lærer jo også ved at prøve.

Det lyder som om du har checket alt det almindelige. rens/skift luffilter. Check der er nok benzin og olie på og renset karburator og checket der kommer benzin til den.
og der er gnist på tændrøret..
Check eventuelt at tændrørkablet og hætten er skuret godt sammen, det sad løst på min scooter.

Men nogen billeder ville være godt.
Men du kan jo starte med at afmontere topstykket og se om det giver nogen hints det nemt nok.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-08-08 19:58

Når den går ud som beskrevet, så er det yderst sjældent det er stempelringe der er problemet. Motoren har jo ikke sat sig.
Det første jeg ville var jo at rense karburatoren skrue dysen ud og blæse igennem den, tjek lige dens nummer.
Du må da kunne mærke om der er sug i karburatoren, hvis ikke så er der problemer med membranen som tidligere skrevet, ELLER en top eller bundpakning på cylinderen, eller simmerringene (Pakdåserne) på hver side af krumtapakselen.

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 10-08-08 20:05

til scootergrisen:
Ifølge billederne på den hjemmeside du gav mig, så er det insmurt i kulstof! Og det kan skyldes af for meget olie i benzinen, og min knallert osede godt nok meget lige før problemet skete! Skal jeg så prøve at købe et nyt og se om det dur :)?

til palle:
har renset kaburatoren, og tror faktisk at dysen er for lille. det er en 68 og har før problemet haft problemer med gassen... når jeg havde gassen helt i bund gav den mindre gas end halvvejs! og der sagde mine venner det var dysen, men det var jeg vist for doven til at checke ud! Så hvad tror du jeg skal op i dyse hvis det er det der er problemet?

*Tak til begge for jeres svar :)

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 10-08-08 20:46

Så var den der NÆSTEN!!! Filmede lige hvordan den lød når jeg prøvede, (havde taget luftfilteret af og bare prøvet rigtig mange gange!) Skiftede tændrør efter det (jeg fandt lige et andet) og der er den næsten igang på hvert huk (uden luftfilter.)

Her er videoen

http://www.youtube.com/watch?v=b2aznv5zbF4 (skriv lige hvis linket ikke dur, har lidt problemer med YouTube!

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 260 point
Dato : 11-08-08 00:27

Lige ved og næsten slår ingen mand af hesten
Det kan nok være at dysen er lidt for lille, men den har jo gået rimeligt med den før. Nææ der er et problem, og jeg tror der er gået en toppakning. Altid nye pakninger hvis du tager cylinderen af, og husk at spænd smurte gevindbolte over kryds, lidt efter lidt, så topstykket spændes lige på.
Du kan nok få liv i dyret nu, med en snaps (2 fingerbøl benzin ned gennem tændrørshullet), men det beviser jo ingen ting.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Fanten

Dato : 11-08-08 13:40

Tusinde tak :D Accepterer dit svar! Tak for hjælpen, køber en ny pakning, og ser! Men har også planer om et nyt tunsæt til den, så det skal nok blive ordnet

Godkendelse af svar
Fra : Fanten

Dato : 11-08-08 13:40

Tak for svaret pallebhansen!!