/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Algave udenfor om vinteren
Fra : tararam
Vist : 2662 gange
60 point
Dato : 05-08-08 16:39

Vi har en kæmpe Algave som vi hvert år tager ind for vinteren. Det er ved at være en tung sag. Dens lodrette blade er nær 2 mtr og omkredsen på planten er vel 2,5 mtr. Vi kunne tænke os at grave den ned på en solrig plads. Men så jeg vil høre om nogen ved om den kan klare sig udenfor vinteren over, hvis vi lægger noget rockwool/plastic omkring.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 16:45

Som du kan læse i dette link, kan den godt stå om vinteren --- men frostfrit --

http://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/831.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 16:45

Du mener Agave ik'??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 16:48

Og på denne side, står 3 til 10 graders varme??

http://www.blomstergaardenvedviborg.dk/krukkeplanter.htm#Agave

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-08-08 17:07

Der er flere Agave arter. Men som udgangspunkt skal du ikke regne med den er vinterhårdfør.

Måske skulle du sende den på vinterferie - læs mere her

Flere og flere gartnerier landet over tilbyder vinteropbevaring af sarte og følsomme planter. Planterne bliver stillet ind i et drivhus, der sørger for den helt rigtige balance mellem varmegrader, lysindfald og luftfugtighed. Hvis ikke den rigtige balance bliver opretholdt, bliver planterne lange og ranglede. Ved ankomsten bliver de ofte grovbeskåret, inden de bliver sat op på en palle og kørt ind i drivhuset.

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=14024

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 17:10

Jeg ville slet ikke turde forsøge, tænk hvis den gik til, når den endelig er blevet så stor

Kan i ikke komme hjul under, så i bare kan trille den frem og tilbage

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-08-08 17:36

Ja det ville jeg nu godt turde, planterne bliver jo passet af dygtige fagfolk, som tilbyder optimale betingelser for de følsomme planter.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-08-08 17:40

Citat
Jeg ville slet ikke turde forsøge, tænk hvis den gik til,

Nordsted du må få min
Vi havde vores stående ude hele vinteren i håb om den gik ud , meeen nej .
Den lever på bedste vis og nu har manden gravet den ned i haven

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 17:44

HelleBirgitte, det var nu ikke din ide, jeg ikke turde benytte

PiaSkov, i havde vel glemt at åbne havelågen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-08-08 18:27

Vi havde to store - ikke de der små aflæggere du snakker om.
Vi ville forsøgsvis lade den ene stå ude - - nu har vi kun en.
Frederikshavns kommune har en del forskellige, som man planter ud hvert forår på forskellige steder i byen. Det er da et kæmpearbejde, det ville man nok ikke ofre tid på hvis det ikke er nødvendigt.
I må bygge en eller amden slags vogn som den kan gro i og skubbes indenfor om vinteren.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-08 19:05

Hos Bauhaus eller andre steder kan du købe en såkaldt hund af den stærke slags.
Så kan du gå en forårs og efterårs -tur med din Agave.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-08-08 19:14

Nemlig - god tur

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-08 19:18

Jeg må hellere lige fortælle at en "hund" er en træplade med fire hjul.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 19:29

Nå har den ligefrem et navn, jeg har bare kaldt den for en plade med fire hjul

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 19:31

Og så kaldte jeg det ikke at gå tur, men trille

Citat
Kan i ikke komme hjul under, så i bare kan trille den frem og tilbage

Men det kan jo være det er pga. pladsmangel, den lyder stor

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-08-08 20:12

Jammen Nordsted1 - prøv at spørge en en flyttemand om de har nogle hunde omme i ladrummet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-08-08 21:28

Eyvind er du da gal mand, jeg risikerer jo at de lukker en "ægte" hund ud

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 60 point
Dato : 05-08-08 21:28

Vi har vores på en rund plade med 4 hjul under, når den første nattefrost nærmer sig "wrapper" pakker vi den ind i plastic. Vi binder simpethen bladene ind før vi pakker den ind i kraftig plastic så den ikke fylde så meget og kører den ned i kælderen. Den fylder i højden men ikke i bedden og om foråret kører vi den ud igen og bladene retter sig. DEN MÅ IKKE FÅ FROST.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-08-08 01:03

Jeg har en kæmpe agave som jeg selv, helt tilbage i ca. 1976, har 'smuglet' hjem fra det som dengang hed Jugoslavien. Den var bittelillebitte og jeg gemte den i min toilettaske, fint pakket ind i en engangsvaskeklud (man måtte ikke indføre jord og ja, der sad jo lidt Jugoslavisk jord på den lille rod).

Årene er gået, min agave har leveret 'unger' til hele familien og er på den måde blevet spredt over hele Danmark, dog minus 'Sydhavsøerne' og enkelte andre øer - plus Sverige og Norge. Alle har fået historien om min smuglerkarriere osv...

Nu er den altså GRUM - stor og modbydelig med sylespidse blade som har givet mange mennesker store rifter og huller i betrækket - den burde dø!

Vi har troligt, hvert eneste år, slæbt den frem og tilbage mellem dens plads i gården og så det frostfri rum om vinteren.

De sidste år har jeg (med vilje!) "glemt" at sætte skidtet ind - men min gode mand har så husket det. HAN synes den er fantastisk og elsker den!

Jeg har prøvet meget for at udrydde den - den er både blevet overvandet, tæt beskåret, undervandet, sat i direkte sol og i massiv skygge. Intet har hjulpet - den er ikek blevet plantet om med nyt jord i flere år - og den har det glimrende.

I kan beskære den uden at der sker noget ved det - skær alle dens syle af og stik dem i noget jord, på den måde får i endnu flere agaver at slås med

Held og lykke med den - trods alt kan man ikke lade være med at beundre sådan en plante, vel?

Mvh Dorthe

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-08-08 12:03

Jeg kan godt li den smuglerhistorie!
nå er det jorden der ikke må indføres - på grund af smitte vel?
Jeg har selv fået foræret en mærkelig plante!(Den overlevede ikke) Det var en arbejdskammerat der tog den med hjem fra ferie. Der var en tolder der tog på vej og ævlede op uden at min kammerat forstod et muk!
Min kammerat skød brystkassen frem - rømmede sig, bandede en lang og velment ed og sagde med høj vred stemme. Når nu jeg har lovet Valde at tage en hibakubala med hjem så tager jeg altså en hibakubala med hjem! Tolderen forstod givetvis ikke et ord; Men han lagde forsigtigt planten tilbage og vinkede min kammerat videre.

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 18-09-08 09:47

Tak for svaret stig54.