/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Ikke uden choker
Fra : jes-a
Vist : 3648 gange
90 point
Dato : 29-07-08 10:49

Har en knallert 30, der har kørt ok, men ikke været for god til at trække op ad bakker. Men det har dog gået sålænge den ikke var særligt stejl.
Igår kørte jeg opad en bakke som den plejer at klare med 20 km/t med tilløb. Pludseligt halvvejt tabte den fart og gik i stå. Jeg startede den igen, og den vil efterfølgende kun kører med chokeren halvvejs ibund.

Er dette et tydeligt symptom på noget eller kan det være 1000 ting.

Hvad kan den fejle?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-07-08 11:03

Det tyder meget på at den giver for mager blanding. Det kan være skidt i en dysse i karburatoren , eller forkert dysestørrelse. For lav benzinstand i karburator er en andenmulighed. I så fald plejer det at være noget med svømmer og nåleventil.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 29-07-08 11:09

Jeg har ikke pillet i noget, så dysen kan ikke være forkert eller være kommet skidt ind.
Den blandet selv og har indsugning.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 29-07-08 12:28

Den med skidt ind: JA.
Eller vand, -og derfor tilfør karburatorsprit i benzinen, - men mest til den om skidt i en dyse.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-07-08 12:46

Den får fask luft, enten ved toppakning eller bundpakning, pakdåserne i hver ende af krumtapakselen, eller mellem motor og karburator.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 29-07-08 14:02

Men som sagt, så har jeg eller andre ikke pillet i noget. Så jeg har ikke ødelagt nogen pakninger eller haft filteret af så der kom skidt ind.

Jeg ved ikke om det har nogen betydning, men nævner det lige.
Forleden ville jeg op ad en lidt stejl bakke. Den arbejde virkeligt men kunne ikke trække og gik i stå. Dette skete et par gange. Jeg måtte så trække den op selv.

Kan dette have ødelagt noget, og så fald hvad?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-07-08 14:10

Alt kan jo ske, og om der er ødelagt noget, vil jo vise sig når du kører på den.
Men når den bliver meget varm kan den jo let blive utæt ved en toppakning feks.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-07-08 17:26

Grunden til at den bliver varm og mister træk kan også være at den ikke får olie nok i blandingen og er ved at brænde sammen Bruger den det olie den skal ???? Kaburatorsprit bruges når det er vinter hvis man absolut vil bruge den slags Har personligt aldrig brugt sådan noget.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 29-07-08 20:30

Det skete også på min puch maxi engang, det var skidt i dysen, så det var bare at blæse karburatoren godt igennem så kørte den fint igen

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 30-07-08 11:10

Jeg har brugt noget olie, der hedder scooter 2t technosyntese.

Dette er iøvrigt ikke kun et problem når den er kørt varm. Den skal have ckoker hele tiden fra starten, for at kunne kører nu.

Men der er vel ikke andet at gøre end at skifte den toppakning.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 30-07-08 18:02

Hvad er det for en knallert du har ?
Siden du bruger 2 takt olie må det være en 2 takter så det kan jo ikke være ventilerne der skal justeres.

Ja det lyder som om den får forlidt benzin... ikke bare lyder men det er sådan hvis den kører med chokeren i bund hele tiden.

Så jeg ville da også klart skilde karburatoren ad og rense den o check alle hullerne ikke har snavs i, de er så små de huller at der skal ikke meget.

Jeg tror den vil virke fint hvis bare du renser den karburator.

Men du kan jo også gøre nogle lette ting som at rense luftfilter og benzinfilter evt købe nogen nye bare for at være sikker på det ikke er det.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 30-07-08 20:26

Det er en FZ50.

Jeg troede karburatoren var tæt lukket, så der netop ikke kommer noget ind.

Hvad er det nemmeste/sikreste måde at rense sådan en på?

Hvor sidder benzinfilteret - ved tanken?

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 31-07-08 14:52

Har ikke lige skildt sådan en af men benzinfilteret sidder gerne et sted mellem din benzintank og karburatoren ;)
Nogle modeller er vist indbygget i benzintanken sammen med åben/luk hanen eller hvordan din model nu er.
Jeg tror godt at der kan komme skidt i selv du aldrig har skilt noget af osv.
Du skal lukke for benzinhanen hvis du har sådan en eller sætte en klemme på benzin slangen også er det vist en dræn skrue på karburatoren sådan at du kan tømme den for benzin.

Du skal vist bare skrue den af og holde den vandret ligesom den sidder på knallerten også tage den inden for og skilde den ad på et stor bor uden støv og snavs.
Man kan få noget der hedder karburator rens. Du kan evt købe det hvis du vil men jeg tror da godt du kan rense den uden. Ellers skulle trykluft hjælpe.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 01-08-08 00:52

Du tager da bare slangen til benz af render benzinen når hanen åbner er det ok Tag kaburatopren af læg en ren klud ud på et bord skil alt af og rens dyser mm gerne med let trykluft

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 02-08-08 00:23

jeg havde samme problem, det var så en smugle værere...
det var ny cylener og stempel... der hjalp også med chocer..

//Gizmo

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 03-08-08 11:56

Nå, jeg har ikke nået at få pillet i noget endnu. Men de sidste par ture har den ikke skullet bruge choker. Jeg har lige fyldt benzin på da der ikke var meget benzin på. Om det kan have gjort en forskel ved jeg ikke. Den har før kunnet køre uden problemer på en næsten tom tank.

Må dog nok hellere få kigget på den. Problemet kan jo nemt komme igen.