/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Svinghjul eller hvad!
Fra : vwgolf3
Vist : 786 gange
20 point
Dato : 27-07-08 14:14

Hej,
Håber, i kan hjælpe. (en go' varm sommerdag uden bil:( )

Jeg fik udskiftet koblingen på min Golf3, årgang 94, 1,8 i tirsdags.

Det gik fint før jeg i fredags hørte en banklyde, muligvis fra svinghjulet så motoren stoppede. Den kunne startes igen men motoren rystede så kraftigt at jeg måtte stoppe den. Men nu vil bilen slet ikke starte. (Starter drejer,men trækker ikke motoren med)

Skulle bilen ikke starte selvom der evt. er fejl på kobling eller svinghjul?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-07-08 14:29

Svinghjulet har nok ikke været afmonteret, for sidder det løst kan det give kraftige vibrationer.
Jeg vil gætte på at koblingshuset ikke sidder på plads (måske løst)
Men koblingshuset skal af for undersøgelse.
Koblingen kan også være spændt skævt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-07-08 14:39

Citat
(Starter drejer,men trækker ikke motoren med)

Det lyder lidt mystisk ????????????
Må være noget med startkransen.(Tænderne uden på svinghjulet).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vwgolf3

Dato : 27-07-08 14:52

takker:)

men skulle jeg kunne starte bilen alligevel? uden kobling svinghjul eller startkrans. Eller "computeren" forhindrer at sætte den igang!

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-07-08 15:42

Du kan ikke starte motoren uden startkrans.Det er jo den som selvstarteren går i indgreb med,og derved drejer motoren rundt.
Men som Eyvind skriver,du må igang med en større undersøgelse.
Hvis nogle af disse dele,ikke er ordentlig fastspændt (Moment) eller lidt skæv monteret,er det øjeblikkelig "afregning".Det er jo oppe på mange omdrejninger,under kørsel.
Det med en bankelyd og motor stopper lyder ikke godt.Jeg vil gætte på startkransen er slået i stykker.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-07-08 16:36

Du kan starte uden startkrans.Det er bare at skubbe bilen i gang uden at bruge starteren. Det der kan have sket er at start kransen er delt sig. og at den er hoppet af. Det vil larme og ryste så du skal nok ikke køre med bilen, Det plejer at være et inspektions hul i koplingshuset så du kan se hvad der er sket.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 27-07-08 16:40

Det kan være de har drejet af svinghjulet og glemt at spænde det igen.Da er det tilbage på værkstedet og lånebil på værkstedets regning.
alimak

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 20 point
Dato : 27-07-08 16:53

Citat
Eller "computeren" forhindrer at sætte den igang!

Hvis startmotoren roterer så er det en ren mekanisk forbindelse og ikke noget med computer.

Du kan nemt ødelægge endnu mere ved at lave flere startforsøg.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 27-07-08 17:50

Citat
Du kan starte uden startkrans.Det er bare at skubbe bilen i gang uden at bruge starteren.
Så ganske rigtigt.Men jeg tænkte på,når bilen holder stille.Da er der kun håndsvinget som en mulighed.Og de følger ikke med ret mange biler idag.Den enste bil jeg har haft med håndsving,var Renault R8.Den ku`startes med håndsving,hvis f.eks.batteriet var flad.
Øhh... nu bevæger jeg mig vist lidt fra emnet.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 27-07-08 22:39

Du har fomodentlig ikke selv skiftet koblingen, så det er værkstedet du må tilbage til.
Der er ingen der ad teoretisk vej kan finde fejlen, som iøvrigt vil være let at finde som du beskriver
den, hvis bare man har fat i bilen. Med vh. K.

Kommentar
Fra : vwgolf3

Dato : 27-07-08 23:03

tak for jeres svar, vender tilbage, når årsagen kendes

Kommentar
Fra : vwgolf3

Dato : 28-07-08 17:25

Hej alle,

Fejlen var denne:
http://www.krogslund.dk/?site=visreservedel&ID=2fc6606b3bc4cc46ece24a29a5664981426298f0

Blev udskiftet og bilen kan nu starte igen

Men det skete, da jeg hørte bankelyden.

Godkendelse af svar
Fra : vwgolf3

Dato : 28-07-08 17:26

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 28-07-08 19:33

Citat
(Starter drejer,men trækker ikke motoren med)

Hvad var dette? Det kan vel ikke passe?
alimak

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-08 19:50

Jeg er også et stort ? ? ?
Det passer ikke med beskrivelsen, med mindre disse banke lyde var tændingen der satte ud.
Så en dårlig motorgang er nok blandet sammen med denne koblingsudskiftning.

Nå men det er da godt at den kører igen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-07-08 20:14

Citat
Det gik fint før jeg i fredags hørte en banklyde, muligvis fra svinghjulet så motoren stoppede. Den kunne startes igen men motoren rystede så kraftigt at jeg måtte stoppe den. Men nu vil bilen slet ikke starte. (Starter drejer,men trækker ikke motoren med)

Kobling / Tændspole.???????????

Ikke nemt at være mekaniker. Slet ikke pr.brevkasse.

Mosebaek.