/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvepse i kompostbunken
Fra : modersvilje
Vist : 5442 gange
100 point
Dato : 25-07-08 18:27

Jeg har været så uheldig at få et hvepsebo i min kompost-bunke

Kan jeg selv fjerne de hvepse, helst uden at tømme bunken,
for så bliver jeg sikkert stukket,
og da det er en temmelig stor bunke er det også et stort arbejde.

Bunken er fra i år,
og den har sikkert været tør så længe pga. vejret,
at hvepsene har syntes at det var et godt sted at bygge

Kommentar
Fra : achton

Dato : 25-07-08 18:28

Hæld en flaske eddike over bunken.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-07-08 18:53

Det må prøves

Upss!!!
Jeg glemte at underskrive mit spørgsmål

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : pve

Dato : 25-07-08 19:07
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-07-08 20:10

De forsvinder jo sidst i september. Det er kun dronningen der overlever vinteren. Så kan du vente til lidt hen i oktober inden du lægger din kompost u så er du på den sikre side.
Jeg regner med at det er de ret små jordboende hvepse du har
her er lidt om dem:
http://www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/3318.html

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-07-08 21:36

hmm Eddike???? E det ikke bare lige til at hisse dem op med??

Jeg ville giver hullet en ordentlig sjat benzin og stikke ild til det med det samme.... (Husk ikke med en ligther, tænd en klud og smid den ind i dampene) Så er det bo i hvert fald ryddet... Ka da godt være du bagefter skal give det noget vand for det ikke brænder vidre og det har bunken også godt af...

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 25-07-08 22:13

hej alle
Det er en "kæmpe" kompost-bunke
med kvik græs, skvalle kål og lignende plager for enhver have ejer

jeg havde tænkt mig at den aldrig skulle tømmes,
men at den med tiden skulle blive til et højbed,
ved ikke om det er en god ide, men PT er jeg da af med skidtet
så derfor er det en bet at det er fyldt med hvepse

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-07-08 22:29

I Yes Minister-serien havde de et godt råd der kan bruges i mange sammenhænge, som alt for få følger: Firm, masterly inactivity, eller på mere eller mindre godt dansk, fast og overlegen inaktivitet, altså, medmindre det er en stor gene, så lad dem være.

Hvis det er en stor gene, som jeg oplevede da jeg fik et hvepsebo med ind- og udgang lige ved døren til garagen, så spray indgangshullet/området med en eller anden insektgift sent om aftenen, når det er mørkt og hvepsene er gået til ro. Så bevæger man sig hurtigt ind i huset og gentager øvelsen de næste aftener. Hvepsene dør efterhånden som de får slæbt gift ind i boet.

Og lad endelig være med at bruge benzin som det er foreslået, benzin eller sprit kan nemt give stikflammer, og så er det en tur på hospitalets brandsårsafdeling, jeg har hørt de kalder det flamberet kvægpande

Desuden har du vel kompostbunken for at lave kompost, ikke bål af den.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 26-07-08 00:13

er det mon jordboende hvepse ???

om aftenen hvor alle er samlet så
læg eventuelt en dug /klud over
(så de ikke begynder at flyve rundt)
og herefter
overhæld med kogende vand ???

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-07-08 00:43

De er alle i boet om aftenen, du kan købe spray der slår dem ihjel, prøv flere sene aftener i træk.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-07-08 06:06

Citat
Og lad endelig være med at bruge benzin som det er foreslået, benzin eller sprit kan nemt give stikflammer, og så er det en tur på hospitalets brandsårsafdeling, jeg har hørt de kalder det flamberet kvægpande

Det er jo lige netop stikflammen der virker.... De dør alle omgående... OG som sagt skal man ikke være tæt på når man tænder det!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 26-07-08 08:29

http://www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/2306.html jeg invaderes hvert eneste år af jordhvepse og har ovenstående råd (scroll til nederste )

for da - de er lige netop startet igen så skal jeg på den igen igen igen HYYYYL

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-07-08 09:30

Det hedder flamberet kvajpande.

sprit er i den forbindelse farligst.
Benzin lidt mindre farligt men stadig ikke tilrådeligt.
Petroleum, dieselolie, eller lampeolie/grilltændvæske ret ufarligt.

insekt gift ind i boet er den bedste metode. Purethrum midlerne på spray virker hurtigt , men holder kun kort tid. De skal direkte ned i boet for at virke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-07-08 09:31

Du kan også tage en haglbøsse og skyde dem en efter en, når de kommer flyvende

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-07-08 12:58

>transor

Vi griner i familien stadig af min bror, der læste kvægpande med første stavelse som kvæg, det er kun ca 50 år siden. Men det skulle også dengang udtales kvægpande. Google giver dog 1000 gange flere hits på din stavning end min, så det kan være det sproglige forfald også har ramt den gode gamle kvægpande

Hvis modersvilje har tænkt sig at lave det til et højbed ville jeg stadig tage det helt roligt og gøre ingenting, de kan jo være væk når hun engang vil lave sit højbed. At jeg så er ret sikker på det bliver en fiasko at lave et højbed på rødder af kvikgræs og skvalderkål og ukrudtsfrø er noget helt andet, det bliver et helvede at luge. Evt kunne du slå 2 hvepse med et smæk og overdække bunken med tæt sort plastik et år eller bedre flere. Rødderne og sikkert også hvepsene dør, så er der kun ukrudstfrøene tilbage at slås med, de spirer lynhurtigt når de får sol, men det kan klares ved at vende bunken mange gange så de når at spire, men ikke sætter nye frø.

Men jeg kender godt sådan nogle affalds- øh kompostbunker, de vokser næsten frem af sig selv i haven

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 26-07-08 15:47

Hej alle
Jeg kan godt leve med at have hvepse i år, men hvis dronningen overlever, og det hele starter forfra næste år, og næste år osv. det gider jeg ikke
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg vil prøve at lægge fiberdug over, og så forsøge med eddike, og kogende vand.

jeg forsøger at holde min have fri for giftstoffer,
så benzin, og gift på spray og lignende vil jeg unlade at bruge
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeg ved ikke hvilke hvepse det er,
men de er noget mindre end de hvepse jeg ellers kender.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det med ukrudt i et højbed, ligger heldigvis laaangt ud i fremtiden

MVH
MODERSVILJE

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-07-08 17:03

Hvis du kigger på linket her fra Biavlerne, så bruger de eddike til at tiltrække bier, det har bunken vel klaret, jeg troede du skulle have dem væk?

http://www.biavl.dk/index.php?option=com_smf&Itemid=53&topic=426.msg2378

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 100 point
Dato : 26-07-08 17:11

Hvis du lægger fiberdug over og holder det hele jævnt fugtigt, så skulle det hele(Teoretisk) bkive så varnt at hvepse, snegle frø OSV forgår.Det gælder så også hvepsedronningen.
Jeg har flere gange haft et hvepsebo på steder hvor jeg ikke ville prøve med ild, Boet falder ned om efteråret - der kommer ikke nyt næste år - jeg ved ikke hvor dronningen så har stiftet bo.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 01-08-08 19:55

Hej alle
Nu har jeg fået "has" på hvepsene
Det med at lukke spørgsmålet, er et problem, da jeg kompinerede svarene

Jeg lagde fiberdug over bunken, hældte 2 fl. eddikesyre over,
og derefter gennem-vandede jeg bunken morgen og aften

Hvem skal jeg takke for hjælpen

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 01-08-08 20:20

[CITAT]Dato : 26-07-08 17:11
Er da ret tæt på - ikke?

Godkendelse af svar
Fra : modersvilje

Dato : 02-08-08 11:33

OK

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-08-08 11:59

Selv tak - jeg tror du får en god kompost der er fri for frø og levende rødder, det kan du bruge yi højbede eller dække mellem stauder med et tykt lag som ukrudtet ikke kan finde igennem.