/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forsikrings spm vedr lånebil
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 4092 gange
100 point
Dato : 22-07-08 21:39

Min bil har været indblandet i et uheld,det indebære 5 dage på værksted,det var ikke min skyld,jeg har dog fuld kasko..
Da jeg har 100 km på arbejde hver vej,låner det autoriserede værksted mig en lånebil,som selvfølgelig koster dagsleje plus km..
Skal jeg selv betale for lånebil eller gør modpartens forsikringsselskab det??
Skal lige siges at jeg ikke er selvstændig eller andet.
Mvh Alex

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-07-08 22:05

Du skal selv rejse et krav imod modpartens forsikringsselskab.

Start med at tage fat i din eget selskab og spørg hvordan du bærer dig ad

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-07-08 22:06

Jeg har forsikret i Top Danmark. Der står udtrykkeligt i polisen at de betaler erstatningsbil. Jeg er ikke sikker på at det er ens i alle selskaber; men det må være rimeligt at den der har hele skylden også betaler alle uggifter.
Spørg enten på værkstedet eller hos forsikringen hvad der er sædvane.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-07-08 22:21

Har du kasko, så er det dit forsikringselskab der taler med det andre selskab. du kan bare køre og være glad.
alimak

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 22-07-08 22:23

Har også topdanmark, men måtte selv betale lejebilen fra værkstedet, men det lyder sansyndligt du kan få det dækket hvis du stiller krav om det.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 22-07-08 22:26

ps. har også kasko

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-07-08 22:59

Der er mange små sjove regler,

Kommer man til skade ved en ulykke og får sygedage, får man ikke automatisk dækket dem. Her skal man også selv skrive til modpartens forsikringselskab og stille sit krav.
Er din bil under 5 år gammel kan man også stille et separat krav om at få dækket det evt. tab din bil får efter ulykken.

Nogle selskaber tilbyder en lånebil, mens din egen er på værksted - men ikke alle selskaber, man skal selvfølgelig også "betale" for denne service, som regelt i form af en dyrere forsikring.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-07-08 00:13

Når du har kasko er det dit eget selskab, og ikke dig selv, somstiller kravet til modparten og hans ansvarsforsikring. Du har ikke noget at gøre med modpartens forsikring.

Det er på mange måder en fordel for dig at slippe for bævlet, men lige på det punkt, kan det være svært, hvis dit selskab ikke mener du ville være berettiget til erstatning med lejebil. Skynd dig at gøre kravet klart overfor dit - eget - forsikringsselskab.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 23-07-08 11:35

Vi kører i en bil fra 92. Der er mange der morer sig over at jeg har den kaskoforsikret. Det har jeg fordi, så ordner forsikringerne problemerne indbyrdes. har man ikke kasko så vil modparten igenting, man får det svar: "Du kan bare anlægge sag"
Vi har alligevel haft to skader indenfor ca 12 år (uforskyldt) Det er så godt at kunne sige. (når modparten hæver stemmen) "Det ordner vores forsikringer!"

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 23-07-08 17:03

Jamen reglen er så for mit vedkomne at jeg skal bevise at min transport tid bliver væsentligt længere uden bil(gør den ikke) og samtidig skulle jeg have valgt et af de værksteder som forsikringen samarbejder med (havde jeg heller ingen viden om,trods 6 ås i samme selskab),jeg valgte så det aut peugeot værksted som man ikke samarbejder med = ingen gratis lånebil..
Havde jeg været selvstændig havde jeg også fået gratis lånebil..
Mvh Alex

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-07-08 18:58

Du kan bare levere bilen på et værksted der har gratis lånebil.Så slipper du at diskutere med forsikringsselskabet.De er så mange værksteder der vil lave din bil i dag, at de gladelig tilbyder dig lånebil hvis du sætter bilen ind til dem.
alimak

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-07-08 20:32

Lige en ting.... Arbejder i lånebils branchen og ALLE lånebiler har et maks km pr dag.... Somregel et sted mellem 80 og 100km... Også når man får den gennem forsikringsselvskabet...

Men gå i flæsket på dem og se om du kan få det dækket, du får ihvertfald ikke uden at spørge..

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 23-07-08 21:23

Bilen koster 175 om dagen og 80 km gratis pr dag derefter 1,25 pr km.
Det ødelægger heller ikke budgettet,dog syntes jeg ikke det er rimeligt at jeg skal være ringere stillet pga et uheld som ikke er min skyld..
Men næste gang uheldet er ude,så må jeg jo spørge først hvor man ønsker min bil skal laves,dette var jeg bare ikke klar over tak for alle de gode kommentare

Mvh Alex

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-07-08 22:01

Du bestemmer selv hvor bilen skal laves.
alimak