/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Kan man farve satin ?
Fra : GIBben
Vist : 3939 gange
100 point
Dato : 20-07-08 20:14

Jeg har en smuk corsagetop i satin. Guldfarvet med et stort gummitryk på maven.

Desværre får jeg den aldrig brugt, da guld jo er en farve der afslører HVER ENESTE rynke og fold kroppen har.

Kan jeg farve den ? Den består af 60 % bomuld, 35% polyamide og 5% elasthane.

Farven burde jo ikke gøre noget ved gummitrykket vel ? Jeg er klar over at syninger nok vil forblive guldfarvede, men det er helt ok.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-07-08 20:26

Hej med dig.
Ja det kan man godt. Jeg ved at firmaet www.taastrup-sko.dk gør det med bl.a. brudesko og lignende.
Prøv event. at kontakte dem og få nogle tips.
Hos en god farvehandler kan tingene ,farven , købes , men hvorvidt de kan fortælle dig om fremgangsmåden ved jeg ikke.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 20-07-08 21:19
Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 21-07-08 07:38

jeg har farvet utallige stykker tøj, da jeg om efteråret går på udsalg og finder f.eks. hvide sommer bukser, som jeg så farver.
min erfaring er, at med blandingsstoffer, får du en blegere udgave.
hvis det er noget, som skal være mørkere, kan du evt. bruge dobbelt portion eller måske blande animalsk og syntetisk farve sammen. det har jeg ikke prøvet selv. farver koster ca. 70 kr., men du må kunne få en udførlig forklaring ved at kontakte forhandleren af dylon farverne direkte.
matas ved ikke en dyt - i hvert fald ikke i nykøbing.
held og lykke med foretagenet.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 21-07-08 07:41

- om gummitrykket kan tåle kemikalierne, har jeg ingen ide om.