/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tomgangsjustering
Fra : Mosekongen
Vist : 671 gange
200 point
Dato : 14-07-08 15:51

Jeg har et problem med min Ford Escord 1,6 1991 med direkte indsprøjtning. Jeg kan ikke stille den ned i tomgang den kører med 3000 omd. den har været lånt ud og vedkommene løb tør for Benzin derefter var det galt om det har noget at sige skulle der være en derude der kan give mig et tip siger jeg mange tak

 
 
Kommentar
Fra : transor


Dato : 14-07-08 16:00

Du har selvfølgelig kontrolleret at gaskabel eller pedal ikke "hænger".


Visse indsprøjtningsmotorer tåler ifølge deres instruktionsbog ikke at løbe tør for benzin.

prøv at tage stelkablet fra i en halv time fra batteriet.

Sæt det på og håb at computeren dervet er blevet resat til sine oprindelige instillin og værdier.

Så skal den lige hen ad vejen lære at køre normalt, og gå ordentlig tomgang.

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 14-07-08 16:21

Enig med transor.
Efter du har resetet computeren så kør en halvtimes tur med bilen.
alimak

Kommentar
Fra : thulin


Dato : 14-07-08 16:51

Har set det "fænomen" som du beskriver et par gange før på Escorter.

Alle gangene har det været indsprøjtningscomputeren som er stået af.
En ny koster 3500-5000kr, så det er vær at tage strømmen af i xx tid.
Hjælper det ikke så er det værd at se om du kan finde en ny hos en hugger, du skal bare lige være opmærksom på at der findes en del forskellige computere (med/uden aircon osv. osv.)

Har selv kørt en 1.6 og 1.8 1992 tør, uden at det har haft nogen betydning.
Kører man en bil at den alder tør, kan der komme en del skidt ind i benzinfiltret, da man når bunden af tanken, hvor alt snavs samles.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 14-07-08 17:01

Nej der kommer ikke mere snavs af at køre benzintanken tom. Tænk dig om og du vil indse at det er noget sludder fordi benzinen hele tiden tages fra et bestemt niveau i tanken, Afgangen flytter ikke nedad fordi benzinstanden falder. I øvring skvulv´per benzinen så meget rundt under kørslen, at evt snavs når rundt over det hele.

Men når man kører tom kan der komme luft i pumpen, og det har den måske ikke så godt af.


Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 14-07-08 17:24

Hvis du tager et kabel af batteriet, så skal tændingsnøglen været taget ud, og lad være at låse bilen først.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 14-07-08 18:36

Ja og lad endelig motorhjelmen være åben. Det kan være ret besværligt at komme ind i bilen uden batteriet på.

Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 14-07-08 18:38

Det er korrekt, at du i de fleste tilfælde kan "tage hukommelsen" ved, at frakoble batteriets ene pol i en halv times tid.
Hvis bilen har centrallås, skal du huske, at have nøglen i lommen, når du tilslutter batteriet igen.
Husk også, at radioen sikkert vil have en kode for, at fungere igen.
Start bilen, og lad den køre tomgang et minuts tid - uden at gasse op - hvis den går omkring 800 - 1000 omdrejninger. Kør så en tur på mindst 5 kilometer, så motor m.v. bliver ordentligt varm.
Så skulle problemet forhåbentligt være løst.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 14-07-08 20:15

kode til radioen erkun nødvendig , hvis den er tyverisikret ve kode.

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 15-07-08 02:31

[CITAT][Nej der kommer ikke mere snavs af at køre benzintanken tom. Tænk dig om og du vil indse at det er noget sludder fordi benzinen hele tiden tages fra et bestemt niveau i tanken, Afgangen flytter ikke nedad fordi benzinstanden falder. I øvring skvulv´per benzinen så meget rundt under kørslen, at evt snavs når rundt over det hele.
/CITAT]

transor,... det er jo noget sludder,.. det beviser at du aldrig har set en benzin/brændstof tank indvendig,.. en "tank" er forsynet med 'skvulpeplader' der forhindrer benzinen i at skvulpe rundt,... den er opdely i 4 - 8 mindre rum, der inbyrdes er forbundet med små huller, således at fx. 50 liter = ca,.. 45 kg, ikke flytter sig hurtigt fra den ene side til den anden,... det ville give nogle højest ubehagelige køreegenskaber,... derfor,..

hvis du stikker et sugerør ned i et glas Irsk Kaffe/Irish coffee,..
løfter sugerøret en smule,... så har du en kopi af en benzin/brændstof tank,. !
hvis du suger/drikker kaffen + whiskyen,.. så begynder du, på et tidspunkt at få 'grumset+/flødeskummet/= 'slammet' i munden,.. (det er dog ikke det værste der kan ske,..

noget værre er det når det er fra en benzintank,.. der er det nemli ikke "lutter lagkage, og flødeskum" der flyder ovenpå, på en 17 år gl. benzintank, (der kan sammenlignes med to 'stålvaske) der er samlet på midten, (hvor den ruster),..og som regel er fuld af rust/rustskaller, som drysser ned på overfladen af benzinen, når den RENE benzin er suget op,.. begynder pumpen på snavset/rustskallerne/grumset,.. (som nu er det eneste der er tilbage, fordi den rene benzin er suget op),...det siger næsten sig selv at det ikke er det bedste at sende ud i indsprøjtningsdyserne,.. da noget så tyndt som et menneskehår (få MY) meget let kan stoppe eller genere fyldningen af en eller flere cylindre,..

desværre er jeg ikke 'Ford mand/specialist',... men har kørt tør,...! i masser af forskellige biler, det har i mange tilfælde resulteret i en grundig rensning af brændstofsystemet,.. fra tanken, incl. filteret,.. rør, pumpe,..helt frem til og med dysen/dyserne,... på ældre (kaburatoren)
og har løst problemet,...
jeg har aldrig hørt,.. eller erfaret at bilens computer,.. skulle blive ødelagt, eller resettes, fordi man kører tør for benzin,

hvis det var min bil,... ville jeg omg. rense hele brændstofsystemet, det er trods alt gratis, eller langt det billigste, samtidig er der en ualmindelig stor chance for at problemet bliver løst, uden der dog er nogen form for garanti,..

men der er selvfølig' mange ting jeg ikke har hørt,..


Kommentar
Fra : edison


Dato : 15-07-08 05:59

her er en lille ide. det kunne også tyde på en utæt hed i indsugninsmanifold, dvs den suger falsk luft, derved de høje omdrejninger. så se om der sku være faldet en slange, prop. en pakning, eller noget af, Det ku jo også være luftmængdemålern. eller lamdasonden.


Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177428
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407944
Brugere : 218877

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste