/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Startproblem varm motor
Fra : dova
Vist : 3211 gange
100 point
Dato : 14-07-08 15:05

Et underligt problem, som jeg ikke kan finde svaret på:

Bil: Transporter 1,6 TD

Problem:

Motor starter ok, når motor er kold.

Når bilen bliver varm og standses, og så skal startes igen...."honk-honk-honk"....startermotor kører langsommere og lyder som om, den måske ikke får nok strøm.

Når så bilen har stået til den er næsten afkølet (knapt en times tid) , så ingen startproblemer.

Ledning/kabelforbindelser, strømførende og stel er tjekket ok..generator virker ...batteriet efter sigende tjekket og ok.

Ejer af bilen er inde på, om det måske kan være noget med starteren, at den måske går trægere når den er varm og derfor kræver mere strøm end batteriet kan levere.???

Nogen kvalificerede forslag??????

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 14-07-08 15:37

Har du tjekket alle ledninger til starter og batteri.og er de ok, så ville jeg bytte starteren.Har set samme fejl på startermotor og da var det en sprække i starteren.Hvor gammel er vognen?
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-08 17:15

Den er fra 88

Ja, han siger at alle ledninger o.s.v. er ok.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 14-07-08 17:56

Skift starteren, der er noget der går imod noget i den når den bliver varm, metal udvidersig lidt mor det bliver varm, det er ikke en dårligforbibdelse i ledningerne, for så vil den heller ikke kunne starte når den er kold.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-08 19:01

Hejdu58

Den teori har vi også været inde omkring.

Starteren blev afmonteret, og det virkede ganske rigtigt, som om den kørte for trægt når der blev sat strøm til.

Så der blev skilt ad, renset, smurt og afprøvet...tilsyneladende løb den så lettere, men efter påmontering var det ikke bedre........dog slog motoren i gang efter et stykke tid, hvor starteren kørte for langsomt.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-07-08 00:42

Da i havde starteren af, så i så om der var evt. mærker/slid af metal mod metal, hvordan er lejerne, er de slidt?, det er jo først når der er belastning på starteren, at den kæntre og går træg, den skal ikke være ret meget slidt før det kommer til at gå trægt, har den et leje på begge sider af det tandhjul der går ind på startkranssen, jeg tror din starter er slidt i lejerne så den kan kæntre ved belastning.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 15-07-08 01:25

prøv at udskifte kullene i starteren,.. (evt. mål længden, og sammenlign m/nye)
jeg har været ude for problemet et par gange,..
starteren virker fint når den er monteret i bilen,
når den bliver afmonteret virker den også fint (i samme stilling)
hvis du så f.eks drejer den fx. 1/4 - 1/2 omgang, virker den måske ikke,
fordi kullene lige præcis er så slidte, at der kun er 1/100 del af 1 mm. tilbage,
når startmotoren bliver varm kan kullene lige præcis IKKE nå/holde kontakt,
fordi "kulafstanden" vokser p.gr.a. varmen,..
(selv om du afprøver den i en prøvebænk, kan den tilsyneladende være i orden)

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 16-07-08 13:59

Når motoren er varm stiger kompressionen, derfor er den sværere at dreje rundt. Hvis den tilmed
står lidt for højt i tændingen, kan det blive svært for stemplerne at komme over top. Tændingstidspunktet bør derfor kontrolleres, og ledningstykkelsen fra batteri til stel og til starter
ligeledes. Mvh. K.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 17-07-08 12:19

En såkaldt ombytterstarter er sikkert løsningen.

Annuller spørgsmålet
Fra : dova

Dato : 29-07-08 01:28

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Problemet viste sig at skyldes skade/slitage i motoren på stempler og ringe (dårlig kompression) , fordi den på et tidspunkt har været kørt varm i forbindelse med en sprunget kølerslange.

Værkstedet der udstedte en regning på 15000 kroner til den tidligere ejer, for at montere nyt topstykke m.v. havde åbenbart ikke undersøgt motoren grundigt nok, om det kunne betale sig at koste det på den